Ultieme Retro/nostalgische lichteffect - foto's en video

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Ultieme Retro/nostalgische lichteffect - foto's en video

Okdan,

Naar aanleiding van het onderwerp over de vraag naar een specifieke discolamp in het newby forum vroeg ik me af:

Wat is het Ultieme nostalgische effect volgens jullie?

Plaats er zoveel mogelijk een link bij van een filmpje of plaats een foto. wat mij namelijk altijd opvalt is dat 1 bepaald effect soms onder meerdere namen bekend is. voor de duidelijkheid dus: foto's en filmpjes.
    Last edited by Upgrading your system; 27-03-08, 12:06. Reason: Onderwerp veranderd gezien de wending in de inhoud
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.
  • Lj_Mouzer
    • Jan 2005
    • 125

Dat moet haast wel een effect zijn wat op een van deze sites staat.
    Veel kijk plezier

Vintage Light

Lighting Fixtures Photo Gallery by Paul Pelletier at pbase.com
    Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

***** wat een dooddoener. Mocht er iemand zijn die een effect weet welke nog niet op deze sites staan: plaats hem hier..
      hahahaha.

Maar mouzer, Wat is nu jou Nr 1? Dat wat uiteindelijk de vraag
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Vintage stagelighting
        lekker belangrijk!

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Ik vind de bijdragen van Peter weldegelijk serieus en het onderwerp gaat niet specifiek over bewegende discoeffecten of wat dan ook.
          Dus als 'onze' moderators dit forum serieus achten en dit topic in het 'licht-forum' willen plaatsen, dan zal verlichting door kaarsen daar absoluut bij horen!
          Hier is het tenslotte allemaal mee begonnen en ook deze technieken zijn in de loop der jaren verfijnd totdat we via gas overstapten naar gloeilampen. Desalniettemin zegt 1 kaars soms meer dan 1000 lampen, vandaar dat het nog steeds een keuze van een ontwerper kan zijn.

Last edited by moderator; 27-03-08, 18:55. Reason: flame
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• DJ nn
            • Jun 2006
            • 489

Originally posted by kokkie
            Ik vind de bijdragen van Peter weldegelijk serieus en het onderwerp gaat niet specifiek over bewegende discoeffecten of wat dan ook.
            Dus als 'onze' moderators dit forum serieus achten en dit topic in het 'licht-forum' willen plaatsen, dan zal verlichting door kaarsen daar absoluut bij horen!
            Hier is het tenslotte allemaal mee begonnen en ook deze technieken zijn in de loop der jaren verfijnd totdat we via gas overstapten naar gloeilampen. Desalniettemin zegt 1 kaars soms meer dan 1000 lampen, vandaar dat het nog steeds een keuze van een ontwerper kan zijn.
            ...
            De reden dat we over "candela" (betekent: kaars) is ook dat alles begon met kaarsen... eigenlijk zeggen we dus: die lamp geeft xxx kaarsen licht

maar goed, in dit topic vond ik het ook niet echt passen...

grtzz DJ nn
            ... the sound of silence...

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Interessant mannen, Dit was niet helemaal de richting van het topic dat ik in gedachten had, maar wat mij wel opvalt op dit forum is dat er over ontstaan en ontwikkeling van de podium en theaterverlichting weinig te vinden is.
              Inmiddels heb ik alles in de jaren wel gezien en gelezen, maar voor de nieuwkomer is het denk ik wel interessant te lezen hoe deze ontwikkeling in zijn werk is gegaan.

Ik neem aan dat Peter zijn waxinelichtjes post als een grapje bedoelde maar heeft daarmee wel de toon gezet voor een topic dat voor newby's en pro's wel eens heel interessant kan zijn en ook past onder dit onderwerp.
              Om het geheel duidelijk te houden zal ik deze even iets aanpassen.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

Ik denk persoonlijk dat open vuur op het toneel op geen enkele wijze hip, good old days of wat dan ook is. Honderden theaters zijn er afgebrand door de kroonluchters met kaarsen. Voetlichten zijn dan ook al heel lang electrisch en daarvoor olielampjes of gas. Zelfs je betovergrootvader was niet gek genoeg om met kaarsen te knutselen bij gekostumeerde artiesten.

Als je over oud en effect verlichting praat heb je het al heel vroeg over booglampen. Een booglamp geeft onvoorstelbaar veel en goed licht waar je ook nu nog een puntje aan kan zuigen. Sommige bioscopen draaien er nog mee. En dat was in 1880 al verkrijgbaar.

kaarsen op het toneel zijn niet cool.

Nostalgie en lichteffecten gaat m.i. over de mechanische wonderen uit de jaren tachtig. Vol sleepcontacten en spiegels.
                lekker belangrijk!

Comment

• PeterZwart
                  • Jan 2008
                  • 402

aan de ene kant kun je het als n grap beschouwen, andere kant ook serieus

echter was de inbreng er wat tussenin... ik durf te wedden dat er wel degelijk producties zijn geweest waarbij veel waxinelichtjes zijn gebruikt..

men staat er niet altijd bij stil hoeveel sfeer dat dit kan geven aan een bepaald thema!

maar a'fijn ik had een verkeerd idee van die nostalgische effecten..
                  Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Originally posted by Upgrading your system
                    Okdan,
                    Wat is het Ultieme nostalgische effect volgens jullie?.
                    In mijn ogen zijn dat deze twee, de astrodisco en de lunar PAR 36 bollen

Astro:

ik krijg gelijk weer zin in een disco classics party

By the way, die astrodisco (met drie assen) zou ik best wel willen hebben eigenlijk.... iemand toevallig op zolder ?
                    Last edited by beyma; 27-03-08, 15:39.
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

In Jesus Crist superstar zoals dat twee jaar gelden tourde door NL werden een hele zwik (nep) waxinelichtjes gebruikt, alles gaat echter om de context, plaatjes plaatsen met paar brandende waxientjes zonder enige toelichting, dat voegt niets toe, en daarom verwijderd.
                      Net zoals flames...
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Duidelijk en terecht.

Hoe is het gesteld met de ouderwetse spiegelbol, is deze zo nostalgisch als we denken of is dit juist iets dat vooral nu hip is ivm. de combinaties met laser en headjes?

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

Hmmm, ik denk dat de spiegelbol eigenlijk 'tijdloos' is, en nooit echt helemaal weg is geweest!

Ik heb zelfs eens een spiegelbol gezien op de plek van de 'head' bij een MH , was ook bedoeld om er dan met een laser op te mikken , maar dat zag er wel bizar uit...
                          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Lj_Mouzer
                            • Jan 2005
                            • 125

Originally posted by Upgrading your system
                            ***** wat een dooddoener. Mocht er iemand zijn die een effect weet welke nog niet op deze sites staan: plaats hem hier..
                            hahahaha.

Maar mouzer, Wat is nu jou Nr 1? Dat wat uiteindelijk de vraag

Mijn favoriet is toch wel de Astrodisco van Clay Paky. Mooie ruimtelijke beams
                            Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

Comment

Working...