Herken de kopjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 377

Herken de kopjes

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Zijn dit VL3000/3500's?

Excuus voor de belabberde kwaliteit. Heb deze stukjes uit GSM-foto's geknipt en de boel een beetje lichter gemaakt.

Deze heads werden gisteravond gebruikt in Ahoy bij het concert van progrockers Dream Theater. Was er erg van onder de indruk. Niet alleen van de lampen overigens...

Enigszins offtopic: Nog nooit zo'n geweldige lichtshow met betrekkelijk weinig materiaal gezien. Wát een fantastische technicus hadden die gasten achter de knoppen staan! Clichématig wil men nog weleens zeggen dat een lichtman eigenlijk ook een bandlid is. In dit specifieke geval klopte het op alle fronten; Niet alleen qua ritmegevoel (wat al een hele klus is, bij zo'n band), maar ook zeker qua sfeer en interactie. Bovendien vierde die gast z'n eigen feestje op z'n FOH-podiumpje. We hebben ons echt kapot gelachen, in positieve zin :-) Nogmaals, qua aantal lampen was het een 'middelmatig' showtje, maar in dit geval was het absoluut kwaliteit boven kwantiteit!

Voor de liefhebber (hoewel ik als DT-fan/muzikant aanwezig was, heb ik toch stiekem even opgelet), de cijfertjes:

18 x spot
    18 x wash (waarvan 6 als frontlicht)
    12 x Atomic
    Maar liefst 14 x 4-lamps en 7 x 2-lamps blinders (blijft toch een handelsmerk van deze band)
    Bescheiden videoscherm (geen LED, er hing een kneiter van een beamer)
    1 x een heus New Yorks verkeerslicht
    4 x volgspot
    Last edited by Robert H; 10-10-07, 18:32.
  • William
    • Oct 2002
    • 233

ja dit zijn VL3000's. Volgens mij geen VL3500's want die hebben een hogere base. Maar moeilijk te zien op de foto
    V*L...........punt

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

Idd erg moeilijk om op basis van deze foto's te zeggen of het 3000 of 3500's zijn.
      Verschil in basis betwijfel ik wel... volgens mij identiek. Kan mis zijn natuurlijk
      Last edited by axs; 10-10-07, 22:16.
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Frank@highend
        • Oct 2005
        • 65

AXS,

Sorry om het te zeggen maar een showtje met:

18 x spot
        12 x Atomic
        Maar liefst 14 x 4-lamps en 7 x 2-lamps blinders (blijft toch een handelsmerk van deze band)
        4 x volgspot

vind ik niet bebaald klein setje.
        Sterker nog er zijn maar weinig band's in Belgie en Nederland die dit na doen.

Groeten,

PS waarom verkoop je je hog spullen trouwen, als ik vragen mag
        Frank Schotman
        High End Systems

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Originally posted by Frank@highend
          AXS,

Sorry om het te zeggen maar een showtje met:

18 x spot
          12 x Atomic
          4 x volgspot

vind ik niet bebaald klein setje.
          Sterker nog er zijn maar weinig band's in Belgie en Nederland die dit na doen.
          Euh Frank, ik snap deze reactie niet?
          Ik of William hebben toch nergens een uitspraak gedaan over de set of productie? Of mis ik nu zelf iets

PS waarom verkoop je je hog spullen trouwen, als ik vragen mag
          Komt wat nieuws aan
          Last edited by axs; 10-10-07, 23:43.
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Robert H
            • Jan 2006
            • 377

Originally posted by axs
            Euh Frank, ik snap deze reactie niet?
            Ik of William hebben toch nergens een uitspraak gedaan over de set of productie? Of mis ik nu zelf iets
            Neuh, jullie niet. Die opmerking over "klein showtje" staat in de openingspost van mezelf... Ik doelde meer op het verschil tussen de show van Dream Theater (toch niet de minsten) en andere grootheden in dezelfde toko. 30 VL's als hoofdingrediënt is toch bescheiden te noemen voor Ahoy-begrippen.

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

De VL3000 spot, VL 3000 wash en VL 3500 spot hebben een even hoge base.
              De VL3500 wash heeft een iets hogere base. En de Q versies hun base is ook hoger als de normale versie.
              exit night into LIGHT

Comment

• Frank@highend
                • Oct 2005
                • 65

Neuh, jullie niet. Die opmerking over "klein showtje" staat in de openingspost van mezelf... Ik doelde meer op het verschil tussen de show van Dream Theater (toch niet de minsten) en andere grootheden in dezelfde toko. 30 VL's als hoofdingrediënt is toch bescheiden te noemen voor Ahoy-begrippen

Dat is precies wat ik bedoel.

Dank U
                Frank Schotman
                High End Systems

Comment

• NIVA
                  • Apr 2004
                  • 62

Ik heb dezelfde show van DT (Chaos in motion tour) gezien in de Lotto Arena (sportpaleis) in Antwerpen! (was makkelijker vanuit regio Eindhoven )
                  Ik vond hem ook heel erg strak, maar waar ligt die grens tussen klein showtje en grote show? Het werd verder allemaal aangestuurd met een GrandMA Fullsize, dus echt klein noem ik dat niet
                  Verder waren de washes volgens mij Martins (ik dacht entours of iets dergelijks) maar dat weet ik niet zeker....
                  Er werden idd met een mooi uitgedacht plan strakke plaatjes gemaakt, maar dat verwacht ik ook wel bij zo'n band moet ik zeggen!
                  If you mess with me, I'll fade you out !!!

Comment

• William
                    • Oct 2002
                    • 233

ik doelde ook op de 3500Q
                    V*L...........punt

Comment

• deurklink

Originally posted by NIVA
                      Ik heb dezelfde show van DT (Chaos in motion tour) gezien in de Lotto Arena (sportpaleis) in Antwerpen! (was makkelijker vanuit regio Eindhoven )
                      Ik vond hem ook heel erg strak, maar waar ligt die grens tussen klein showtje en grote show? Het werd verder allemaal aangestuurd met een GrandMA Fullsize, dus echt klein noem ik dat niet
                      Verder waren de washes volgens mij Martins (ik dacht entours of iets dergelijks) maar dat weet ik niet zeker....
                      Er werden idd met een mooi uitgedacht plan strakke plaatjes gemaakt, maar dat verwacht ik ook wel bij zo'n band moet ik zeggen!
                      Is dat niet een beetje bijzondere combinatie? Martin's (ENTOURS) tegenover vari-lite (type nummer onbekend nog)??

Comment

• Highfield
                        • Jun 2006
                        • 144

ik denk dat in eerste instantie de lichtopbrengst naast het formaat een duidelijk verschil is. niets ten nadele van en entour's trouwens, maar het verschil met VL (welke dan ook) lijkt me evident..
                        Harm Hoogveld

Het begint met ambitie..

Comment

• Robert H
                          • Jan 2006
                          • 377

Hier nog een plaatje van de show tijdens de Amerikaanse leg van de tour. Hier deden ze het met 52 koppen (26 van elk). In Ahoy ontbraken o.a. de acht VL3000's bovenop.

Klikkerdeklik...

Ontwerper van het hele gebeuren is overigens Bryan Hartley. Dat maakt op zich wel duidelijk dat er over nagedacht is. In het verleden behaalde resultaten bieden uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar deze goeie man was toch verantwoordelijk voor enkele... euh... leuke ontwerpjes:

En in het eggie:

Offtopic: Vooral de Poison-show is revolutionair te noemen; Hoewel bovenstaande foto slechts acht jaar oud is, heeft Vari*Lite aan die tour geen cent verdiend. Geen bewegend licht, enkel Pars en colourchangers!

Ik vind het moedig, bere-origineel en bovenal ultiem Rock & Roll !

Comment

• Tom van Kameren
                            • Oct 2006
                            • 57

Hey iedereen,

Ik ben ook naar het concert geweest. En omdat ik al niet zo groot ben en vrij vooraan stond heb ik ook vooral na het licht staan kijken.

Eerst even het voorprogramma, nightwish. Dat was erger dan erg, het geluid bleef nergens en de 10 lampen die de vrouwelijke lichttechneut ter beschikking had werden in combinatie met de GMA mishandeld. Slechte timing (ken je muziek) en kleurencombi's om bij over te geven (cyaan-roze-geel bijv.).

Nu vind ik dream theater een band die weinig uitstraalt op het podium, bijna alsof je naar een cd aan het luisteren bent, zo strak. Dus licht en video zijn dan een belangrijk onderdeel van de performance. Chapeau voor de timing, die was inderdaad erg strak. Ik vond het aantal pan/tilt presets wat mager, veel dezelfde terugkomend. Kleurencombi's vaak acceptabel maar wel veel verschillende combinaties in 1 nummer (ook die van 4-5 minuten). Waar ik me ontzettend aan stoorde waren de kleurenchases die als effect gebruikt werden, zowel in de washes als spotjes kwamen regelmatig zuurstokchases voorbij op heftige momenten, spuuglelijk.

De lichttechneut had het inderdaad zichtbaar naar zijn zin. Dat is volkomen begrijpelijk met zulke lampen, zo'n tafel en goede muziek in je oortjes. Goede zaak dat je uitstraalt dat je plezier in je vak hebt!!
                            Tom Spaan
                            StoreQ operating

Comment

• Funmaker
                              • Jun 2006
                              • 922

@Tom van kameren: Of hoe kraak ik een show de grond in op de korst mogelijke tijd...

Ik was er zelf niet dus kan niet oordelen maar vind je wel behoorlijk cru in woordgebruik...
                              Hold on a second, relax and listen...

Comment

Working...