Eind musical basisschool

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spd
    • Jun 2005
    • 68

Eind musical basisschool

Beste forum leden,

Ik hoop dat dit topic in de goede categorie staat, en anders, mijn excusses.

Ik heb dit jaar voor het eerst het licht verzorgd bij een eind musical van mijn oude basisschool. Nou wil ik graag van jullie commentaar horen, wat ik volgend jaar beter kan veranderen.

Boven had ik 4 parren geplaatst als "front" licht. 2 per kant op een statief.( zie foto 2 )
    De parren in de truss op het podium waren voor de dans / zang nummers, zodat er een beetje sfeer kwam tijdens de nummers.

De spiegelbol hing er voor het afscheidsliedje. Dit was een wens van de school.

Lijstje:

- 8 par 64 long
    - 2 showtec multi-dim
    - spiegelbol + motor + spotje
    - lc 2412 lichttafel
    - 6 meter truss
    - 2 wind-up statieven
    - 2 losse statieven met t-bar

Foto's:

• WinterS
    • Jun 2006
    • 102

dat frontlicht vind ik persoonlijk veel te ver van je podium staan... zeker als er zoveel 'ander' licht is in en rondom je zaal en podium.
    "Een DJ kan goed zijn, maar het feestje maak je zelf !"

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Ik vind het niet getuigen van een visie voor " podiumplaatjes "... Als je maar 4 parren hebt; maak dan 1 mooi blauw tegenlichtje, en werk alles netjes af. Zoals gezegd; doekje achter statieven (ik zou ook de truss hebben afgerokt).

Maar waarom er 4 kleurtjes in moeten, en alles slordig is; ik begrijp het niet.

Afstand van fronlicht; uitgaan van invalshoek 45gr. Dat is de juiste afstand en hoogte verhouding, dus houd daar rekening mee.
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Originally posted by spd
        Ik heb dit jaar voor het eerst het licht verzorgd bij een eind musical van mijn oude basisschool. Nou wil ik graag van jullie commentaar horen, wat ik volgend jaar beter kan veranderen.
        Beste,

Ga het niet te persoonlijk opvatten, maar aan de foto's (en uberhaupt al het materiaallijstje) is te zien dat je eigenlijk geen kaas hebt gegeten van theaterbelichting. Bij een schoolmusical liggen de belangen gelukkig niet zo hoog, daar gaat vrijwel de gehele aandacht uit aan de kindertjes die leuk staan te acteren.

Als je dit soort dingen vaker wilt gaan doen, raad ik je aan om een jaartje mee te lopen in een theater. Ga nou niet meteen solliciteren bij een enorme schouwburg, maar ga eens naar een klein vlakke vloer theater. Vaak werk je dan op vrijwilligersbasis, maar daar werken vaak wel erg gedreven mensen die het je allemaal willen leren.

Na dat jaar zul je waarschijnlijk zien dat je liever gaat voor 1 of 2 kleurtjes in je belichting, in plaats van de disco die er nu hangt. Dan kijk je waarschijnlijk ook of het mogelijk is andere armaturen te pakken dan parren, omdat deze gewoon geen mooie bundel hebben voor goed dekkende totaaltjes.

Veel succes!

Comment

• Erik v/d Heijden
          • Jun 2006
          • 20

Originally posted by spd
          Beste forum leden,

Ik hoop dat dit topic in de goede categorie staat, en anders, mijn excusses.

Boven had ik 4 parren geplaatst als "front" licht. 2 per kant op een statief.( zie foto 2 )
          De parren in de truss op het podium waren voor de dans / zang nummers, zodat er een beetje sfeer kwam tijdens de nummers.

De spiegelbol hing er voor het afscheidsliedje. Dit was een wens van de school.

Lijstje:

- 8 par 64 long
          - 2 showtec multi-dim
          - spiegelbol + motor + spotje
          - lc 2412 lichttafel
          - 6 meter truss
          - 2 wind-up statieven
          - 2 losse statieven met t-bar

Foto's:

http://www.picturetrail.com/gallery/...49&uid=3673466
          Moest het publiek in het wit komen ? Of was er achteraf een White party

Comment

• maks
            • Oct 2004
            • 44

Originally posted by Mobile Light Sound Vision
            Ligt er maar aan, als die er 1000watt in zn parren heeft zitten komt die vanaf die afstand met genoeg licht op het toneel, Maar zoals je sommige producties moet doen onder het motto '' Varen moet de roeien die je hebt '' , Mits er niet zo'n groot budget word uitgetrokken ;-)

Ziet er voor de verderest wel leuk uit, Basis-school Musicaltjes hoeven meestal niet zo super uitgebreid te zijn.

( Al ben ik zelf van mening je iedere keer met een nieuw '' wow '' effect kunt komen )

Tipjes:
            - Probeer zoveel mogelijk van '' De Techniek '' uit het zicht te houden,
            Bijvoorbeeld die 2 Wind-up Statieven met het witte doek erachter,
            Hadden ze (als ze slim waren ;-) ) het doek voor de statieven, en de parren die komen dan er boven uit.

Ik weet niet wat voor Filters je voor je parren had zitten, Maar doe er meestal zelf 151, 152 in voor een front licht
            eum... sorry dat ik het zeg maar al was het 1000 W, dan nog had dat weinig effect gehad op je podium. Je moet eens kijken hoe verlicht die zaal was (kijk eens naar de gordijnen, de zon komt ervanachter én de verlichting van de zaal -achteraan- stond nog gewoon aan)!

Als het volledig donker was had dat wel wat licht gegeven (hoewel ik het dan nog een paar meter dichter zou zetten), maar ik denk dat in deze situatie je niet veel aan dat licht hebt.

Maar dat is natuurlijk mijn gedacht en ik was daar niet (fotos zeggen niet alles)

maks
            Last edited by maks; 11-07-06, 18:46.

Comment

• voederbietel
              • Feb 2005
              • 197

hallo,

wij doen ook altijd een eindejaarsmusical en het is altijd passen en meten omdat er 140 man in een zaaltje van 10 bij 12 moet (brandveiligheid!!!!) gelukkig was het de laatste keer daar maar toch kregen wij met 8 parren als front een mooi totaal beeld en konden we elke scene appart uitlichten (heeft wel wat zaagsel gekost in me hoofd maar het is gelukt(want ze vroegen nog al niet wat qua kleuren en het frond moet goed zijn),
              wij hadden geen ruimte voor tegenlicht en al hadden we die wel dan hadden we alsnog 8 parren als front gebruikt want het gaat om het front (belangrijker dan tegenlicht!!!!)

ik denk dat ik hier kan zeggen, of meer parren, of minder kleuren als tegenlicht, het maakt het heel irritant (vind ik zelf!) als ik zit te kijken en je hebt maar van 1 kant front(per scene) en weinig tegenlicht in verschillende kleuren!

maar toch denk ik dat de ouders bij zo'n musical weing te klagen hadden en dat ze toch te vreden waren(maarja als je positieve critiek vraagt.... )
              Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

EDIT: ow daarvoor hing er een discobal EDIT/

Ben net vanochtend teruggekomen van een eindmusical (http://www.meeo.nl/fotogal/albums/uploads/Foto's/)
                Ik ben de lichtman was persoonlijk 4 g-haken vergeten voor de par 56 weer iets waar gaffa maar niet goed voor is (natuurlijk wel safaty's dr om heen)Wat mij toch wel weer opvalt, is dat het na 4 jaar werken nog steeds niet egt netjes is gedaan. Matriaallijstje post ik wel naar aanvraag, want ik zit natuurlijk wel iemands anders topic vol te l*llen.

Greetz
                Last edited by MEEO Licht en Geluid; 13-07-06, 11:10.
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

• Ahmed Al Dayri
                  • Oct 2005
                  • 354

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                  Ik snap gewoon niet waarom daar een discobal hangt

Ben net vanochtend teruggekomen van een eindmusical (http://www.meeo.nl/fotogal/albums/uploads/Foto's/)
                  Ik ben de lichtman was persoonlijk 4 g-haken vergeten voor de par 56 weer iets waar gaffa maar niet goed voor is (natuurlijk wel safaty's dr om heen)Wat mij toch wel weer opvalt, is dat het na 4 jaar werken nog steeds niet egt netjes is gedaan. Matriaallijstje post ik wel naar aanvraag, want ik zit natuurlijk wel iemands anders topic vol te l*llen.

Greetz
                  een gevalltje Hall-of-Shame? http://www.meeo.nl/fotogal/albums/up...s/IMG_0971.jpg

Ziet er wel creatief uit Open er anders een topic over incl materiaallijst

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Originally posted by Mobile Light Sound Vision
                    @ Jurjen,

Hij zou eventueel ook Par 64 Barndoors kunnen gebruiken, als het huren van een Theaterbelichting te duur zou zijn.
                    Barndoors veranderen niets aan de bundel, ze nemen alleen een stukje leklicht weg en je kan de zijkanten recht "afkleppen". Die barndoors erbij maken dat ik nog steeds geen mooi theaterlicht uit parren vind komen. Voor straatjes kan het nog wel, een stuk of 12 stuks verspreid over 5 meter voor een tegenlichtje kan ook nog wel, maar meer doe ik er liever niet mee.

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                    Ik snap gewoon niet waarom daar een discobal hangt
                    Lees de openingspost nog eens, het blijft een kunst...

Comment

• stefan90kauw
                      • Jun 2005
                      • 189

Originally posted by WinterS
                      dat frontlicht vind ik persoonlijk veel te ver van je podium staan... zeker als er zoveel 'ander' licht is in en rondom je zaal en podium.
                      Precies... daar zat ik ook al naar te kijken, je had het podium licht mischien ook als front licht moeten gebruiken ofzoiets

Comment

• Drive inn tnt
                        • Sep 2003
                        • 1082

Ik vind dat je niet zo hooge verwachtingen kan hebben van een school musical. Je wil niet weten HOE klein het budget van basisschool is.
                        Maar goed. Zoals al aangegeven is het meestal roeien met de RIEMEN die je hebt. En dat is dus niet veel hier.
                        Je had de lichtjes wat dichter bij elkaar kunnen hangen. Zo ziet het er erg rommelig uit. En de afstand van je front licht, maar dat was al eerder gepost.
                        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• StevenGeerts
                          • Nov 2005
                          • 101

Het vermogen van de parren is denk ik snel gekend. Er zijn Multidim's van Showtec gebruikt. Maximaal 5A per kanaal (het zijn er 4) maar met een beperking (athans in Europa) van 16 in totaal over alle kanalen. 1000W is dus uitgesloten en 500W is er voor volle aansturing al lichtjes over. My guess 500Wers !

Comment

• Scotty
                            • Jul 2004
                            • 22

Hallo...

Als ik het mag hebben over een paar veiligheidspuntjes. Dan wil ik graag dit toevoegen.
                            Je statief voor het licht staat niet helemaal correct. Er moet vanaf de mast een horizontale ondersteunstrip lopen. Dan staan de poten het wijdst mogelijk. en dus het veiligst.

Staan jouw statieven op het podium?? en kunnen ze door een val/stoot/schop eraf vallen?? Dan kan je dat misschien beter voorkomen door ze achter het podium te zetten.

en nu de gewone tips.
                            -Het achterdoek is rimpelig. Als je achter het doek een lange lat neerlegd dan trekt het doek vanzelf strak. Eigenlijk kan je daar van alles voor misbruiken. boeken, schriften, boekenplanken. ect. -Be creative-
                            -Ik hoorde wat klachten over de lampen die niet goed waren in vermogen ofzo. Op de foto's is duidelijk te zien dat de gezichten aangelicht waren. Dus dit is gewoon goed.

Ga zo door.
                            Het hangt....................nog steeds

Comment

Working...