Was afgelopen kerst in de Darling EXPO in Rijswijk. Hier hebben ze tegenwoordig overal parren opgehangen aan het dak. Wat mij opviel is dat de bar, met 4X een PAR spot, aan een dun staalkabeltje hangen! Dus als jullie daarheen gaan veiligheids helm mee! Zal binnen kort ff een foto maken van hoe ze hangen.
Darling EXPO Rijswijk
Collapse
X
-
Opzich heeft een safety toch ook gewoon een SWL waar je je aan kunt houden? En dan kun je er toch ook prima iets mee ophangen? Moet je er alleen een 2e naast hangen die dan alsnog als safety fungeerd. Okay het is minder netjes dan een clamp, maar is het ook minder veilig/legaal?Comment
-
Hoe dun is het kabeltje en hoe zwaar is de bar?
4mm heeft een pakweg breuksterkte van 900kg
een 4bar weegt pakweg 15kg?
Mist de kabel goed is afgewerkty op zijn eindverbindingen
en er geen fancy carabiners of hondeketting-musketons zijn gebruikt:
de Vf = 900/15. Dus 60 (zestig!) en dan ook nog statisch belast...
10 is de eis. Lijkt mij in dit geval voldoende.
of zijn het 2mm kabeltjes?
Breuksterkte is dan ongeveer 200-225kg = gedeeld door 10 = 20-22kg zelfs dat is nog genoeg. Als
=> de aanslagmethode klopt en
=> de eindverbindingen goed zijn uitgevoerd en
=> er geen fantasie-meuk is gebruikt.
Dus: geen konkrete gegevens = een goede kans op een loze slag in de lucht.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Maar het gaat hier toch over staalkabeltjes en niet over tie-wraps....
(ik heb me laten vertellen dat er tegenwoordig ook al staalgevulde tie-wraps zouden bestaan,
maar dat terzijde, want van eventuele sterke / veiligheid daarvan weet ik helemaal niks.)een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
niet om toe te passen maar toch leuk om te weten;raps tot 113[)]kg
edit met dank aan google; http://www.panduit.com/products/Prod...=336&ig_id=858Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.Comment
-
Johannez: Bull shit!
Tenzij je me even aan kunt geven waar je het over hebt....
Vf18 mag je aanhouden als je een peroon in het dak knoopt en die de lampen vast laat houden....
hijsen van lasten boven personen doe je er verstandig aan om Vf10 aan te houden.
Mag ik mensen er nogmaals op wijzen om te reageren op en over het originele onderwerp, alvast dank.Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
Comment