Hier en daar op bepaalde forum´s spreekt men van " Overspraak " wat is dat precies ?
Wat is overspraak ?
Collapse
X
-
Overspraak zijn alle dingen die je mic oppakt die je niet wilt oppikken:
vb. Je hebt een mic bij de snare, en de mic pakt het geluid van de hi-hat op naast dat hij het oppakt vd snare....en verknalt zo het geluid vd snare....je pakt andere geluiden op dan je wilt....
Dé SM58 is nog steeds de beste mic! -
Mis , helemaal mis !citaat:Geplaatst door djlenog
Overspraak zijn alle dingen die je mic oppakt die je niet wilt oppikken:
vb. Je hebt een mic bij de snare, en de mic pakt het geluid van de hi-hat op naast dat hij het oppakt vd snare....en verknalt zo het geluid vd snare....je pakt andere geluiden op dan je wilt....
Overspraak gebeurd in de mengtafel tussen de verschillende kanalen ,
vooral stereo kanalen
ikkeFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
sorry, sis, maar tis wel raak.
overspraak is idd rotzooi op je kanaal dat je er niet hebben wilt, 99,9 % komt op je mic binnen, en die overspraak die jij bedoelt is de electrische overspraak van het ene kanaal via de voeding naar het andere kanaal, ook wel kanaalscheiding genaamd, en die scheiding is normaliter groter dan 60dB, dus je hoort m bijna niet, maar is er heel in de verte wel.
In live-situaties is het dus idd bv de snaredrum die op de zang mike binnen komt. Leuk te bewonderen via de PFL-knop.Comment
-
Inderdaad, MAC, dit bedoelde ik duscitaat:Geplaatst door **************
sorry, sis, maar tis wel raak.
en die overspraak die jij bedoelt is de electrische overspraak van het ene kanaal via de voeding naar het andere kanaal,
Wij werken nog altijd in de studio met een analoge tafel [8D][:I]
een OTARI concept 1 , prachtig toch [^]
Hier is er dus weinig te merken kwa overspraak [:0]
IkkeFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
Inderdaad , we hadden allebei gelijk !!citaat:Geplaatst door djlenog
We hadden gewoon beide gelijk Sis
, maar heb ik even mooi geleerd wat dus electrische overspraak is.....(Weer wat geleerd
)
Want dat over electrische overspraak had jij goed, en ik in live-toestanden.....[^]
Het enige verschil zit hem gewoon in het feit hoe je het woord " overspraak " gebruikt !
Werk je in een studio zoals ikke, heeft overspraak een heel andere betekenis dan op life-optredens
het is maar wat je gewoon bent, denk ik dan

groeten
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
sjah, live hoef ik dus ook ECHT GEEN electronische overspraak hoor....citaat:Geplaatst door sis
Werk je in een studio zoals ikke, heeft overspraak een heel andere betekenis dan op life-optredens
het is maar wat je gewoon bent, denk ik dan

groeten
sis
Heb al last genoeg met de akoestische overspraak!Comment
-
Oh, en nog een overspraak : als je een oude analoge tape gebruikt heeft de magneetband meestal wat magnetische informatie overgegeven aan het stukje band dat op de spoel tegen m aanlag, dan kun je dezelfde informatie nog wel eens in een echo achter de originele informatie aanhoren. Dit noemen we magnetische overspraak, en daar wordt je niet vrolijk van. Is namelijk zeer moeilijk te omzeilen.
Comment
-
als ik het goed begrijp in verband met overspraak bij life optreden ,speelt de keuze van de mic een grote rol ten einde overspraak te vermijden , maar is het niet zo dat bepaalde mengtafels meer overspraak kunnen geven dan anderen , is "crosstalk" dan hetzelfde als overspraak ?Comment
-
crosstalk is hetzelfde ja.
Er spelen veel dingen een rol bij het vermijden van overspraak in livesituaties. Juiste mickeuze is daar idd een onderdeel van, net zoals plaatsing van mics backline en monitors. Volumebeperking op het podium is meestal toch het beste wapen, niet alleen tegen overspraak, maar sowieso tegen een algehele audio-hel op het podium en in de zaal.
Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment

Comment