akoestiek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ivo_73
    • Feb 2004
    • 47

akoestiek

Ik ben mijn eigen homestudio aan het opzetten. De bouw is helemaal klaar alleen nu komt een ander belangrijk onderdeel het inrichten en de akoestiek een beetje op orde krijgen. Mijn vraag is nu of iemand wat tips heeft. Dus wat zijn bijv. goede materialen om de muren mee te bekleden aangezien de binnenwanden van gips en dus erg "hard" zijn.
    Ben erg benieuwd naar jullie tips. Het gaat trouwens om 2 aparte ruimtes (control/studio) beide met rechte wanden (dus nergens schuine kanten) opp. studio 75 m3 en contol 30m3
    Alvast bedankt
  • mattias
    • Feb 2004
    • 5

bass absorbers in de hoeken (bass absorbers absorberen bas d'uh)
    diffusers op de muren en aan het plafond op de plaatsen waar zich de early reflections voordoen (diffusers verspreiden het geluid in alle richtingen, early reflections zijn de golven die je al na 1 weerkaatsing hoort en zo het direkt geluid verstoren)
    verder hout en tapijt en eigenlijk nog veel meer

kijk is op www.auralex.com of www.acoustics101.com

btw volgens mij zijn de afmetingen (lxbxh) van de kamer belangrijker dan het volume, voor wat akoestiek betreft.
    Praise Seitan

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Hoe hoog is de ruimte?

Ik raad je aan om er een vals plafond in te hangen. Omdat alle muren recht zijn zullen er verschrikkelijk veel staande golven ondstaan.
      Dit plavond kan je dan schuin ophangen wat ook weer werkt als breedband absorber. (bv gipsplaten met glaswol aan de bovenkant en dit los ophangen aan het plavond zodat het kan bewegen).

Ook kan je als eerste kijken waar je early reflections vandaan komen. Pak een spiegel. laat iemand deze tegen de zij muren aan houden en verplaats deze zo langs de muur dat als je er in kijkt van af je mix positie je je speakers ziet. Hiermee zal je de irritantse reflecties kwijt raken. zelfde kan je doen met het plavond.

verder is je ruimte helemaal vol hangen met glaswol ook niet alles. een te dode ruimte is niet lekker.

Comment

• Ivo_73
        • Feb 2004
        • 47

Hier dan nog even de maten van de studio/controlroom: 1) L=7m B=4m H=2.6m en 2)L=4m B=2.70 en H=2.6m. Bedankt voor jullie adviezen zover. Verder ben ik benieuwd of het een mogelijkheid is om van 2 tegenoverstaande wanden er 1 met bijv. tapijt te bekleden of er gordijnen te hangen om op deze manier staande golven te voorkomen. Lijkt me iets eenvoudiger, maar het moet natuurlijk wel werken. Dus kom maar op met jullie deskundige adviezen.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

tegen staande golven helpen schuine wanden. Denk aan de stealth, geen reflecties= geen probleem.

Comment

• Ivo_73
            • Feb 2004
            • 47

Ja ik begrijp dat schuine wanden de beste oplossing is, maar aangezien de portemonee aardig leeg begint te raken, ben ik toch op zoek naar wat eenvoudigere (lees goedkopere) oplossingen voor dit probleem. Kijk het hoeft echt geen wisseloord te worden, als het maar een beetje op orde is. Maar als ik het goed begrijp zijn die diffusers toch wel een goede oplossing. Ik vraag me alleen af of het dan toch niet vestandig is om de muren eerst te bekleden om in ieder geval de ruimtes wat minder hard te maken. Dit is voor mij een nieuw project dus helaas moet ik wat dit soort problemen betreft nog vrij veel leren.

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

uiteraard zijn hier oplossingen voor:
              -flink dik gordijn.
              -staande golven berekenen.
              -gordijnen op een kwart golflengte van deze frequentie ophangen.

Enigste nadeel is is dat je halve studio dan vol hangt met gordijnen omdat deze al snel een halve meter van je muur af hangen.

Comment

• Ivo_73
                • Feb 2004
                • 47

Ik ben via via in contact gekomen met Primacoustic. Hier hebben ze hebben ze samengestelde paketten om de akoestiek te verbeteren afhankelijk van de grote en vorm van je studio. Basstraps, flutterwalls,scatterblocks enz. In feite zijn dit standaard paketten of kun je zelf naar je eigen wensen een pakket samenstellen. Iemand toevallig ervaringen met deze materialen.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Op het forum van www.hifi.nl (http://forum.hifi.nl) is wel meer bekend over de basstraps (tubetraps), één van de forumleden (Thingman) maakt deze ook zelf en is geloof ik goedkoper als de meeste proffesionele bedrijven.

Pas op: Het High-end gehalte ligt wat hoger .

Mvg Johan

Comment

• Ivo_73
                    • Feb 2004
                    • 47

Ben even gaan kijken, en dit is precies wat ik zocht. Op deze site is akoestiek een forum onderwerp en staat dus veel informatie. Ook heeft die "Thingman" een eigen site waar nog veel meer info te vinden is. Super!!

Comment

Working...