Live opnemen: zang apart???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • colles
    • Feb 2004
    • 6

Live opnemen: zang apart???

Hoi,

Binnenkort ga ik een rockband (digitaal) opnemen. Mijn vraag is: kan het kwaad om de band live op te nemen MET DE ZANG ERBIJ?

Of is het beter de zang apart op te nemen?

Of heeft iemand een andere (betere) suggestie?

Met vriendelijke groet,
    Colles
    #####
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Hoe meer apart hoe beter.

m.v.g. Herman

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

is het niet zo dat bijv zang links en muziek rechts wordt opgepakt, dat heeft een regiseur van me me ooit eens verteld, maar kweet niet wat ik ervan moet geloven...
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

citaat:is het niet zo dat bijv zang links en muziek rechts wordt opgepakt, dat heeft een regiseur van me me ooit eens verteld, maar kweet niet wat ik ervan moet geloven...
        Verklaar je nader? bedoel je bij een stereo opname of .......?
        een Microfoon is een mono geluidsbron die moet je dus pannen.
        Als een regiseur soiets zegt zal het wel om TV gaan of zo iets. Daar nemen ze op 1 track de voice over op, en op 1 track het set noise.

Comment

• Barthez
          • Dec 2003
          • 256

citaat:Geplaatst door colles

Hoi,

Binnenkort ga ik een rockband (digitaal) opnemen. Mijn vraag is: kan het kwaad om de band live op te nemen MET DE ZANG ERBIJ?

Of is het beter de zang apart op te nemen?

Of heeft iemand een andere (betere) suggestie?

Met vriendelijke groet,
          Colles
          Als je digitaal opneemt neem ik aan dat je meer dan 2 sporen tot je beschikking hebt, in dat geval zou ik altijd iig de zang apart opnemen (het liefst zelfs alle aporen apart), zodat je achteraf een perfecte mix kunt maken om jou (en je klant) tevreden te stellen; is het niet in 1 keer goed? Dan kun je je sporen gewoon opnieuw afdraaien en masteren, net zolang tot je tevreden bent [^]
          Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

citaat:Geplaatst door Mathijs

citaat:is het niet zo dat bijv zang links en muziek rechts wordt opgepakt, dat heeft een regiseur van me me ooit eens verteld, maar kweet niet wat ik ervan moet geloven...
            Verklaar je nader? bedoel je bij een stereo opname of .......?
            een Microfoon is een mono geluidsbron die moet je dus pannen.
            Als een regiseur soiets zegt zal het wel om TV gaan of zo iets. Daar nemen ze op 1 track de voice over op, en op 1 track het set noise.
            ik zal vertellen hoe het in elkaar zat:
            die regisseur had het toneelstuk reeds met verschillende toneelgroepen gespeeld, en hij had een bandje met muziek.
            hij had stem van muziek gescheiden, en ik vroeg hem hoe.
            Hij antwoorde mij dat de stem links en muziek rechts(stero) ston opgepakt. en dat dit altijd zo was(dat is het deel dat ik niet zeker van was). hierdoor mijn reactie...
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

citaat:Geplaatst door driesmees
              Hij antwoorde mij dat de stem links en muziek rechts(stero) ston opgepakt. en dat dit altijd zo was(dat is het deel dat ik niet zeker van was). hierdoor mijn reactie...
              Dit is kul. Stereo rechts. Je hebt geen stereo op een kanaal. Om eens mee te beginnen.
              Verder KAN je dit doen. Maar is dit geen standaard aanpak.

Zang los opnemen heeft als voordeel dat je die later rustig. Onder gecontroleerde omstandigheden. Opnieuw kan doen. De zang zal vrijwel per definitie het slechtste klinken van de liveopname. Dus een livetape upgraden door later de zang opnieuw te doen is zéér veel toegepast.. Ook heb je het meeste overspraak in zangmicrofoons. Zelfs met geen , bij opnames noodzakelijke, gate op de vocalmic. zal een latere opname het geluid vaak aanzienlijk verbeteren. Omdat de toonregeling op de microfoon niet de sound van de band meer beïnvloed.
              lekker belangrijk!

Comment

• jorisss
                • Mar 2004
                • 4

Ik zou zeggen meteen volle bak zingen als de opnames van start gaan en uiteraard in een andere ruimte om overspraak uit te sluiten mischien is die 1e take wel de meest geniale take en de band krijgt tuurlijk ook een andere "vibe" als de zanger de sterren van de hemel zingt die soort magie bereik je niet snel in overdubs das tog mooi hebben dan overdubben kan altijd nog
                succes
                Jorisss

Comment

• Iko
                  • Feb 2002
                  • 766

Ik heb gister onze musical opgenomen opschool op 24 sporen. Ik heb het net terug zitten luistere, maar je heb grappig genoeg heel erg weinig last van overspraak, zeker de vocals zijn erg goed gelukt. Ik zal als het afgemixed is wel eens stukkie posten.

Greetzz Iko

Comment

• Gentics
                    • Dec 2003
                    • 12

Ik heb bij onze band gwoon een pc met een mooi stukje terratec (die hebben hier vele maatwerk oplossingen voor) in mij rack zitten en sluit alle inserts aan op pc (dit omdat je dan het zuivere microfoon geluid hebt, direct out dat hier eigenlijk voor gemaakt is hangt achter faders en equaliser..)

thuis gekomen gaan alle kabeltjes van de uitgangen van pc naar paneel en doek mijn werk nog een keertje over. Ik ben meestal zeer tevreden hierover.
                    Gentics

Comment

Working...