pc of mac ???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • waaser
    • Feb 2004
    • 9

pc of mac ???

hallo,ik wil een nieuw setje kopen om thuis opnames te maken en over een paar maanden meerdere sporen op te nemen (minimaal 12).
    hierbij wil ik een digi002 rack aanschaffen en later uitbreiden met een pre-amp.
    Nu hoor ik van de een dat een apple G4 of G5 het beste is en van de ander hoor ik dat een snelle pc met windows net zo goed is,en een pc is wel goedkoper dan een apple.
    Wie kan mij meer vertellen.....
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

kun je beter mac kopen is veel stabieler
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• giserke
      • Nov 2003
      • 456

Ik ben nog maar weinig PC's tegengekomen in de audio en beeldverwerking industrie en met reden.
      Wij gebruiken in de studio een mac G5 met dualproceccor. Ik zie weinig (Geen)PC's diezelfde prestaties leveren.
      Zeker als je begint te knippen en plakken in 24 sporen op 24bit 96.000Hz.

Tuurlijk de G5 is een duur beestje.

Comment

• Rv
        • Feb 2001
        • 1086

Mac G5 is het beste dat er is.
        Kost ook wel een duit hoor ...
        ____
        Rv.
        ____

Comment

• mattias
          • Feb 2004
          • 5

12 sporen moet lukken op g4
          best wel een snelle Fiwi HD kopen van zeker 7200rpm (of SCSI en PCI kaart). gewoon omdat het beter is om niet op de schijf op te nemen waar het OS op draait.
          Praise Seitan

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

IK denk dat je ferm zou moeten zoeken om een G4 nu nog nieuw te kunnen kopen

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Kijk eens hier wat die allemaal kunnen met een G3 en een G4
              Studiootje uit Belgium
              Als je de kans krijgt een 2de handse G4 te bemachtigen moet je dat zeker doen

sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• mattias
                • Feb 2004
                • 5

voor ne digi002 zou een iMac G4 zelfs al moeten werken... of misschien iBook G4. genoeg ram steken. voor thuis moet dat genoeg zijn. ik begin wel te twijfelen of ge 12 kanalen tegelijk binnenkrijgt in ne 002.
                Praise Seitan

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

8 analoog, en 8 digitaal. Op een G4 is dat een eitje. Alleen een G4 zegt niet zo veel. Die heb je van 400 tot 1000mhz. Geheugen speeld ook een flinke rol. Ik draai zelf met gemak 24 sporen op een G4 877 mhz, met 648MB geheugen.

Comment

• -Aart-
                    • Jul 2001
                    • 801

Voor het geld van de dual-G5 koop je ook een dikke dual Xeon of Opteron doos. Die elkaar kwa performance voor deze toepassing waarschijnlijk echt niet veel ontlopen. Het is wat oneerlijk een G5 met een standaard PC van een paar honder E te vergelijken imo.

Ik vind het echt een kwestie van smaak op het ogenblik, als het voor jezelf is. Als er meer audio-mensen mee moeten werken: Apple is nog steeds wel 'het' merk in dat wereldje.

Ik vind de G5 (heb er maar een keer met 1'tje gespeeld, prik me er niet op vast) nog steeds wat lawaaierig in vergelijking met een uit stille componenten gebouwd PC-workstation.

Als laatste denk ik dat een PC wat kosteneffectiever voor deze toepassing op maat te configureren is dan een Mac.

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

citaat:Als laatste denk ik dat een PC wat kosteneffectiever voor deze toepassing op maat te configureren is dan een Mac.
                      Wat zou je uit een G5 willen halen wat niet van toepassing is?
                      Een G5 zit standaard niks in, alleen dingen die je altijd nodig hebt.

Ik heb mijn hele leven PC's gebruikt (en af en toe een mac uiteraard) maar heb nu toch een mac, en daar ben ik heel blij mee dat ik dat heb gedaan. Draait veel beter, meer plug-ins voor te krijgen. Computter wordt beter benut door de programatuur. Stabieler en zo kan ik nog wel even door gaan. Als je echt dingen wilt gaan opnemen is het heel simpel.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

gezien het feit dat je nieuw begint. Zonder ervaring in deze hoek. En ik denk dat jij bij de kleine minderheid behoort waarbij wel geld een rol speelt...

Aplle is beter. Maar voor gewoon 12 sporen opnemen en editten heb je aan een PC riant voldoende. Koop er een cubasis pakketje bij. Of nog liever een remote desk waar die software gratis bij zit.

Ik gebruik als remote+A/Dconverter+MiDibox de tascam US428. (www.tascam.com) tot volle tevredenheid. Haal op mijn pentium III met cubase 5 al twee jaar probleemloos 21 sporen zonder blauwe schermen. Inclusief mixen, sofware galmen, virtuele hammond enz.

Op een PC kun je trouwens Samplitude draaien. Zelfs de Golden Earring heeft dat nog gebruikt. Dus een MAC is niet zaligmakend.

Linkje naar livetrack MP3. 21 sporen. die ik lekker thuis in de studio op m'n PC volledig intern heb gemixt. http://www.musicon.nl/disco/mp3/disco1.mp3 Apple is beter. Maar dit voldoet voor mij.
                        lekker belangrijk!

Comment

• -Aart-
                          • Jul 2001
                          • 801

- Ik denk dat de kosteneffectiviteit van het geheel altijd een rol speelt. Maar als de verdere kosten per uur heel hoog zijn (dure personeelsleden ed) maken de kosten van de computer natuurlijk niets uit. Als men er maar zo productief mogelijk mee is..

- De verschillen in pijs/performance zijn niet al te groot, en hangen ook nogal af van de gebruikte benchmark (en wat is dan eigenlijk belangrijk voor deze toepassing, behalve voldoende disk+geheugen bandbreedte ? ).
                          Wat echter wel een belangrijk verschil is tussen `Mac' en `PC' is OSX tegen XP.
                          OSX is ook mijn favoriet, aan de andere kant vind ik dat er ook met Windows heel redelijk te werken valt als het maar goed staat ingesteld. Het was voor mij persoonlijk geen reden een mac te kopen. Een nieuw OS leren gebruiken is altijd een paar weken wennen en experimenteren imo.

- Ik zou iedereen die een workstation-achtig iets gaat aanschaffen aanraden eens naar een dual-head setup te kijken. In TFT nu nog misschien wat kostbaar, in CRT heel betaalbaar.
                          Ik werk er nu een klein jaar mee (PC), en het scheelt echt in het overzicht bij het werk en daarmee in de productiviteit en het plezier erin.

citaat:Wat zou je uit een G5 willen halen wat niet van toepassing is?
                          Een G5 zit standaard niks in, alleen dingen die je altijd nodig hebt.
                          Dat is wel waar.
                          Maar als ik voor een gelijksoortig bedrag een PC samenstel kan daar gemakkelijk meer geheugen in (256 MB vind ik echt wat krap). En mocht je meer dan 12 track's in 24/96 wilt opnemen zal een simpele pATA RAID 0 ook al snel interressant worden denk ik.

Comment

• giserke
                            • Nov 2003
                            • 456

als je toch met PC wil gaan werken zou ik aanraden dat je met
                            2 SATA schijven van Westerndigital werkt. (deze van 10.000rpm)
                            tuurlijk moet je wel een FSB800 moederbord hebben en serieel ATA

Comment

Working...