oude vinylplaten cleanen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • embie
    • Mar 2002
    • 83

oude vinylplaten cleanen

Ik wil graag enkele oude 45T singletjes cleanen om op te nemen op pc.
    Deze songs zijn niet meer te vinden op cd en zodoende zou ik ze graag zo zuiver mogelijk (stofvrij) opnemen.

Heeft iemand goed, werkende tips om deze singletjes te cleanen zonder ze te beschadigen ?
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

zolang je ze maar niet nat maakt, of er met zo'n back to the eighties LP-cleaning borsteltje opgaat!

als je ze echt wil leanen is een antistatische doek volgens mij nog het beste middel, evt. met een niet agressief schoonmaakmiddeltje erop, zodat het een vochtige (niet natte!) doek wordt, als je dan nog veel last hebt van getik enzo kun je het evt. met een programma (steinberg heeft zoiets) nog altijd ruis- en tikvrij maken

Ralph

Comment

• embie
      • Mar 2002
      • 83

De ouder werkwijze : onderdompelen met Dreft is dus niet aan te raden ?

Niemand een idee indien er speciale produkten voor bestaan ?

Comment

• KoenB
        • Mar 2003
        • 453

Steinberg heeft er een opname programma en cleaner programma voor. Enkel en alleen voor dat. En werkt best wel goed, heb zo hele hoop vinyl omgezet naar CD
        Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

nope, op een of andere manier zijn oude lp's die vochtig zijn geweest een deel van d'r klank kwijt lijkt het wel, net of er met de dreft een deel van de dynamiek afgewassen wordt :-)

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

leuk om te cleanen.

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

Ik heb het al vaker gedaan , gewoon een lauw sopje met: jawel dreft (zonder citroen en niet teveel)- in tegenstelling tot wat Ralf zegt-, en met een zachte verfborstel met de groeven mee borstelen. Ik weet het, de freaks raden dit ten stelligste af, maar zo krijg je wel al het stof eruit en win je je dynamiek terug.
              De reden waarom vinyl aan klank zou verliezen bij vochtigheid is dat het stof in de groeven gaat plakken zodat de naald niet diep genoeg meer in de groeven kan, vandaar dus die ZACHTE verfborstel; dit vraagt heel wat aandacht en tijd!
              Na het wassen spoel je ze grondig af onder stromend lauw water en laat je ze drogen in een rekje, niet met een handdoek aan beginnen want dan hangen ze terug vol stof.

let wel: voorzichtigheid is de moeder van de porseleinen kast ...
              Succes,
              Pino
              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

en wat het mengsel nog beter maakt: een scheutje alcohol (let wel: ZUIVER alcohol dus geen Vodka, wijn of bier he!)
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• van bliebhoven
                  • Jan 2004
                  • 25

dat steinberg programma, is dat een vst plugin???

Comment

• KoenB
                    • Mar 2003
                    • 453

citaat:Geplaatst door van bliebhoven

dat steinberg programma, is dat een vst plugin???
                    Is appart programma. Noemt Cleaner denk ik
                    Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• van bliebhoven
                      • Jan 2004
                      • 25

ik heb wel wat vst of wavelap plugins gevonden die het goed doen
                      Waves X Click en Waves X Crackle en Waves X Niose en Waves X Noise...

Comment

Working...