Droog Opnemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soilworker
    • Jan 2004
    • 71

    Droog Opnemen

    Ik had even een vraagje over het opnemen van (metal) drums.

    Wij (FertiliZer Melodic Death Metal) gaan weer beginnen aan een cd productie. De vorige was erg goed gelukt met een 6 kanaals mixxer en 6 zang microfoons (mbl1000)Rechtreeks naar mn line in van mn pc (dus 1 stereo track). Nu is het tijd voor iets professionelere aanpak namelijk:

    -BeyerDynamic Opus Drumsetje (8 stuks)

    -Behringer MX3242X Mengtafel

    -Guillemot Maxi Studio ISIS // 8 IN --- 4 UIT

    Dit zou een aardig goed geluid moeten neerzetten.de compressors en reverbs doen we achteraf. CLEAN opnemen dus.
    Nu heb ik een paar vraagjes over de ruimte.

    We nemen op in de slaapkamer van de gitarist.Hoe slim is het om allemaal doeken en lakens OM de drumset heen te hangen?? hier heb ik het over een BOEL doeken die de boel *droger* moet maken.De kamer is namelijk niet echt ideaal.Er staat te weinig in de kamer en hebben ook last van resonantie.

    Dus een boel doeken om de drumset heen om een kleine kamer te creeren. Want ik denk : we doen het zo droog mogelijk en later gooien we de reverbs er wel overheen. Is dit slim ?? of heeft er iemand anders betere suggesties hiervoor? De kamer heeft een totale groote van 4 Meter bij 5 Meter en 3,5 meter hoog.

    groeten FrankiE







    FertiliZing YOUR World
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    Nou beste jongen

    wil je droog opnemen laat dan meteen die behringer vallen en die microotjes ook

    gans deze setup klinkt voor geen meter

    is het prof.of amateurisme

    kan wel een verschil uitmaken

    wat zijn de eisen , platenfirmaatje en dergelijke

    nou

    Ik kan je teleurstellen !!!!!

    OOit virgin gedaan als producer, mij maak je niks meer wijs

    sis


    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • Soilworker
      • Jan 2004
      • 71

      #3
      Ik wil EFFECTIEF opnemen....wat is slim. ??..Ik moet dit wel aanschaffen omdat mijn GELD weer in het live gedeelte zit.Ik ben ook nog niet over de microfoons uit. Maar dit zou een eventuele oplossing kunnen zijn. Ik wil gewoon graag een aardige cd`s af kunnen leveren met mijn 4 bands.
      En het feit dat ik 17 ben en mn budget ook nog eens een rolletje speelt...

      Kortom : Advies over home -recording maar wel degelijk.

      Mixer heb ik al mijn hart op gelegd in het budget blijft : 1000 euro over....De geluidskaart heb ik ook al vastgesteld.

      laat het mij weten :-D



      Groeten Frank
      FertiliZing YOUR World

      Comment

      • Soilworker
        • Jan 2004
        • 71

        #4
        CITAAT : (kweenie hoe de lijntjes eromheen moeten)

        OOit virgin gedaan als producer, mij maak je niks meer wijs

        ----------------------------------------------------------

        wie de f*** is virgin ????.....
        FertiliZing YOUR World

        Comment

        • musicjohn
          • Aug 2001
          • 1102

          #5
          Hoi Frankie,

          Ik ben het in groote lijnen met SIS eens.

          Je kunt het geheel niet met de door jou genoemde microfoons opnemen.

          citaat:Hoe slim is het om allemaal doeken en lakens OM de drumset heen te hangen??
          Helemaal niet slim als je het mij vraagt.

          De tafel die je wilt gebruiken is niet eens zo slecht. Ik heb zelf al heel wat opnames met de 3242 gemaakt. Allemaal heel erg schoon.

          Maar je hebt wel een paar goeie mic's nodig en een goeie voorversterker.

          Ik heb twee Ocatava grootmembraan mirofoons. Handgemaakt in Rusland... neusje van de zalm !!! Ik heb hier veel kerkorgel en koor opnames mee gemaakt. Zoals je weet is een kerkorgel het moeilijkste instrument om te "vangen" voor een opname.

          Als voorversterker gebruik ik de Behringer Ultragain Pro 2200

          Ik wil het hele zooitje best voor je komen opnemen en naderhand afmixen en uitbrengen op mijn eigen label, maar als je interesse hebt moet je me maar effe mailen.

          Groetjes...

          John

          Greetzzz... [;)]

          John


          Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

          Comment

          • Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

            #6
            citaat:-Guillemot Maxi Studio ISIS // 8 IN --- 4 UIT
            Heb je die al aangeschaft of nog niet?

            Ik heb er namelijk 2 gehad en geen enkele heb ik goed aan de praat gekregen. Ook werkt hij alleen onder win98, dus als de nieuwere software wilt draaien zit je met een probleem. (waarom denk je dat deze kaart zo veel te koop staat [}])

            Voor jouw stijl muziek heb je echt een super droge ruimte nodig. Een paar gordijnen zullen hier niet tegen helpen. Het zal iets van het hoog dempen, maar al het mid laag gaat er direct door heen. Als je ze ophangt, moet je ze in iedergeval op een 1/4 golflengte van de frequentie die het meest resoneert ophangen. Dan wordt die in iedergeval het meest gedempt.

            De mixer is op zich het probleem. Niet, De functies voor een goede opname zitten er op.

            Comment

            • giserke
              • Nov 2003
              • 456

              #7
              De ruimte is het laatste waar je aan moet denken. Eerst moet je zorgen dat je de juiste recording spullen hebt.
              Ik hoop inderdaad ook dat je die kaart nog niet hebt gekocht. Ik zou niet weten wie dergelijke kaarten nu nog zou durven nieuw verkopen.

              Als je toch wil werken via een mixer moet je er wel op letten hoeveel uitgangen die mixer heeft. Zodat je elke Mic kan apart door sturen op verschillende sporen.

              Als je met een zeer beperkt budget zit heeft terratec en Aardvarkpro zeer goede producten.
              Vb de terratec EWS88 met extern rack.
              of als je de mixer nog niet hebt zou ik dan opteren voor de terratec mic 8 of de aardvarkpro Q10 Dan heb je zelfs geen mixer meer nodig

              Voor de mic's zou ik opteren voor zang een groot condensator mic.
              Goede goedkope mick's heb je bij MXL, of studio technica (+/- 300euro)

              let wel hoe meer mic's je gebruikt hoe meer problemen je krijgt om het af te mixen.
              Keyboarts kun je gewoon met een DI aansluiten op de XLR ingangen

              Voor de drum heb je eigenlijk maar 3 mic's nodig, voor de basdrum en 2 groot membraam mic's(alweer deze van mxl)

              Voor de gitaren zou ik opteren voor AKG C4000B opdat die mindersnel overslaan.
              Of als je zeer goede gitaar en bas versterkers hebt kun je ook werken met een DI en die aansluiten om de XLR ingangen.

              Let wel bovenstaande configuratie is een low budget samenstelling. Want als je naar de professionele toestellen te gaan zul je snel 7000euro kwijt zijn.









              Comment

              • Koert
                • Nov 2002
                • 86

                #8
                "De ruimte is het laatste waar je aan moet denken. Eerst moet je zorgen dat je de juiste recording spullen hebt."

                Ben ik het niet mee eens! Is juist één van de belangrijkste factoren!!
                Maar i.d.d. koop alsjeblieft in ieder geval 2 enigzins goede condensators, daar heb je al de helft mee gewonnen!
                Daarna is een goede positionering van de mic's ook zeer belangrijk!


                Groeten, Koert

                Comment

                • Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

                  #9
                  citaate ruimte is het laatste waar je aan moet denken
                  Als je ruimte goed klinkt. kan je met veel mindere mics een goede opname maken. Klinkt je ruimte nergens naar, dan kan je het sowieso schudden dat is heel simpel.

                  Omdat je alles los gaat opnemen heb je geen uitgebreide mixer nodig. het is alleen handig om minimaal 8 kanalen hebben. Om al je 8 inputs te kunnen gebruiken. Ik zou dan alles op de PC mixen. je kan wel via een aparte output de gene die je opneemt nog een aparte mix geven.
                  citaat:studio technica
                  Bedoel jij niet Audio Technica? Dat zijn inderdaat erg leuke mixs. MXL ben ik niet echt over te spreken. Heb voor de gein een tijdje geleden die buizen mic open gehaald. Geen buis te bekennen. Ook de sound wat erg dof en ongedetaileert.

                  Comment

                  • giserke
                    • Nov 2003
                    • 456

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Mathijs

                    citaate ruimte is het laatste waar je aan moet denken
                    Als je ruimte goed klinkt. kan je met veel mindere mics een goede opname maken. Klinkt je ruimte nergens naar, dan kan je het sowieso schudden dat is heel simpel.

                    Omdat je alles los gaat opnemen heb je geen uitgebreide mixer nodig. het is alleen handig om minimaal 8 kanalen hebben. Om al je 8 inputs te kunnen gebruiken. Ik zou dan alles op de PC mixen. je kan wel via een aparte output de gene die je opneemt nog een aparte mix geven.
                    citaat:studio technica
                    Bedoel jij niet Audio Technica? Dat zijn inderdaat erg leuke mixs. MXL ben ik niet echt over te spreken. Heb voor de gein een tijdje geleden die buizen mic open gehaald. Geen buis te bekennen. Ook de sound wat erg dof en ongedetaileert.
                    Studio technica is ook een merk van mic's

                    Comment

                    • bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

                      #11
                      Ik zou gezien de ruimte waarin je moet werken zeker voor die
                      Beyers gaan, met close miking heb je minder last van de reflecties
                      veroorzaakt door de ruimte waarin je werkt.
                      Zet eventueel een paar schotten om het drumstel.
                      Gezien je budget zou ik voor zang gewoon een Shure SM58 oid gebruiken, en voor je gitaren een SM57.
                      Bas gewoon uit de DI.
                      Het zal je nog verbazen hoe goed dit kan klinken.
                      Succes
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                      Comment

                      • Soilworker
                        • Jan 2004
                        • 71

                        #12
                        Momentje momentje... We krijgen nu allemaal fijne ideen over het opnemen :-D Super ! Maar niet wat ik bedoelde...Ik zal even wat dingen op een rijtje zetten

                        - Behringer mengtafel is voor mij perfect.
                        kan dr een goeie korting op krijgen en de direct outs zijn handig
                        Ik wil het OOK LIVE gaan gebruiken.....

                        - Guillemot Maxi Studio ISIS : Een betaalbare geluidskaart
                        (2ehands zelfs) met 8 INGANGEN (perfect).Ik heb een pentium 2
                        met 350 MhZ en 160 MB Intern. Een duurdere en betere kaart zou ook een grote upgrade voor mijn pc betekenen.

                        - Beyerdynamic Opus drumsetje : de microfoons moeten tegen meerdere stootjes kunnen. En OOK geschikt zijn voor LIVE.
                        Ik ga ze meer live gebruiken dan voor opnames.
                        Deze microfoons spreken mij wel aan.Ik zou graag ALTERNATIEVEN van setjes willen horen met een budget van 900 tot 1200 euro voor de mics (7 a 8 stuks)

                        - ALS wij gaan opnemen doen wij de zang WEL in eem professionele geluidsstudio.Dus ik heb GEEN dure zangmic nodig.

                        - De gitaar gaan wij opnemen als volgt

                        2 x sm57 (een ervoor en eentje 50 cm erachter
                        Line 6 POD Module (digitaal dus) naar line in)

                        dit signaal gaan we mixxen.aangezien het feit dat de line 6 POD al een supergaaf geluid heeft. Kan dit volgens mij niet mis gaan.

                        De bas gaat via een DI-BOX en we gaan een poging wagen met microfoons (nog uitzoeken WELKE)

                        Ik zou dus graag nog advies willen over drummicrofoons.
                        Ik heb 1200 euro voor de mics.


                        Ik wens jullie succes. en ik hoop dat ik over een maandje de juiste apparatuur aanschaf....Jullie krijgen allemaal het eindresultaat thuisgestuurd (fijn.'..zo`n lekker death metal cd`tje...leuk voor je vrouwtje thuis....of tijdens avondeten met famillie....)


                        Groeten Frankie (ps. wat een geweldig forum )
                        FertiliZing YOUR World

                        Comment

                        • Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

                          #13
                          citaat:- Guillemot Maxi Studio ISIS : Een betaalbare geluidskaart
                          Helemaal mee eens. Maar de reden waarom deze zo goedkoop zijn is dat ze alleen onder windows 98 werken en gewoon bijna niet aan de praat te krijgen zijn. kort gezegt zijn het rampzalige dingen.

                          citaat:2 x sm57 een ervoor en eentje 50 cm erachter
                          ik zou niet van die 50cm uitgaan. schuif de microfoon heen en weer en luister tot dat de fase tussen de 2 mics goed is. (met een fase meter is dit uiteraard helemaal een koekie [])

                          Comment

                          • Soilworker
                            • Jan 2004
                            • 71

                            #14
                            Ik weet het matthijs..50 cm was maar een voorbeeld.De geluidskaart wekt idd alleen maar onder windows 98..dat is ook wat gebruik...dus...ik neem aan dat het wel goed zou moeten gaan...............toch?

                            FrankiE
                            FertiliZing YOUR World

                            Comment

                            • Mathijs
                              Moderator
                              • Aug 2002
                              • 1353

                              #15
                              citaat:...............toch?
                              Tja zo positief ben ik dus ook 2x geweest. De 2e deed het beter dan de eerste. Maar nog steeds erg vaak drop-outs, verbinding die weg valt. enz enz.

                              Zoals Giserke al zei: kijk eens naar terratec en consorten. Die kaarten zijn niet duur. klinken prima. Maar werken vooral gewoon goed. Ook is die guillemot 20 bit. terwijl alle terratec enz 24 bit zijn. (wat door alle software wordt ondersteund en 20 bit niet).

                              Comment

                              Working...