Studio monitors

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

De Mackie 824 heeft als eigenschap dat ie wat meer laag geeft dan BV een Gelenec. daarom zou hij eerder geschikt zijn dan een genelec.
    Toch zou ik eerder een 1030 kopen dan een 824. Weet je zeker dat je goed zit. Als je daar iets goed op mixt. Klikt het overal goed.

Verder ben ik het wel met lifesound eens. Een 1031 is een hele stap naar veel beter. Deze hebben net dat laag meer wat de 1030 mist. Dit is echt een complete speaker. Absoluut een topper.

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

het hangt er wel vanaf wat je graag hoort
      een monitor moet je leren kennen en zeker die genelec's : die klinken zo zuiver, krachtig, en goed met een kwasie rechte freq.karakteristiek dat daar alles goed op klinkt maar dan kom je bedrogen uit als je het op een P.A laat horen

Ik bedoel daar mee dat je op een genelec hard moet afmixen , dit leer je door er veel mee te werken

Ik heb zelf thuis de mackie 824,
      moet ik opnames doen, kom ik meestal in opname studio's : Quested, genelec, PMC, tannoy tegen

deze zijn allemaal zo verschillend kwa klank dat ik je aanraad eens te gaan luisteren naar verschillende monitors op dezelfde locatie zoals een grote muziekwinkel

Ik dacht dat er een zaak was in st- Niklaas ( belgie )waar een 10 tal soorten monitors kan getest worden en van de meest uiteenlopende merken

sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

citaat:die klinken zo zuiver, krachtig, en goed met een kwasie rechte freq.karakteristiek dat daar alles goed op klinkt
        Misschien licht het aan mij, maar volgens mij is het juist het tegenover gestelde:
        Op de 1031 hoor je elk foutje wat je maakt. het is moeilijk om een mix daar goed op te krijgen. Wat ik al zei: Als het op 1031's goed klinkt klinkt het overal goed.
        Juist omdat ze zo zuiver en vlak zijn hoor je alles. Misschien ben jij gewend aan 1037's. dat is wel ff andere koek. dan ben ik het met je eens. maarja die zijn dan ook wel 10x zo duur.[xx(]

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

heb mij misschien een beetje verkeerd uitgedrukt maar ik bedoelde met goed klinken dat je inderdaad daar ieder foutje op hoort
          mijn interpretatie was dus anders maar komt op hetzelfde neer
          een paar monitors gaan beluisteren is naar mijn mening noodzakelijk, niet iedereen houd van genelec
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

ik ben het daarentegen niet eens met het feit dat je op een 1031 elke foutje hoort. En inderdaad, ik heb ervaring op 1031's. Maar mix véél liever op mijn PMC's. Ik blijf genelec tè gekleurd vinden.

Op een genelec klinkt het altijd goed. Op mijn PMC's daarentegen...daar hoor ik veel meer details op. Kleine fouten in de klank worden op PMC's genadeloos afgeslacht.

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

Ik heb een setje monitoren staan van Tannoy, de DTM 8. Dit zijn coaxiaal monitoren en dus ideaal voor nearfield monitoring. Over de klank ga ik me verder niet uitweiden: je moet ze gehoord hebben....
              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• joe
                • Jan 2003
                • 446

wat wordt er precies bedoeld met nearfield monitoren in een studio?

wat is dus het verschil met een nearfield monitor en een gewone monitor?

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Nou het zit zo:
                  Je hebt nearfield en farfield.
                  Nearfield is (zoals het woord het al zegt) een monitor voor dichtbij. Eentje die je dus op of net achter de mixer legt.

Een farfield monitor is een grotere. Deze bouw je meestal in de muur achter de mixer. Zo heb je 2 verschillende systemen. Die voor elk hun eigen doel hebben.

Om maar BV een set van Genelec te noemen:
                  1031 zijn nearfield.
                  1037 is farfield.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

enne neem een paar stompe monitoren, niet van die mooi klinkende dingen waardoor je mix eigenlijk altijd klinkt, maar een paar neutrale dingen, dan hoor je je tafel tenminste.. ( itt willibrord in veenendaal, bv..)

Comment

• Dré
                      • Nov 2001
                      • 409

citaat:Geplaatst door KoenB

Yamaha NS-10 als je het budget hebt! Ik denk zowat de standaard...
                      De NS-10 WAS wellicht de standaard (WAS aangezien hij niet meer gemaakt wordt) MAAR ik denk dat iedereen ze wel eens beluisterd heeft het toch wel eens is dat ze niet bepaald lekker klinken (ze zijn consequent en vergelijkbaar met het gemiddelde HiFi setje maar daar houdt het dan ook mee op).

De Behringer Truth klonk niet bepaald verkeerd MAAR had toch wat bultjes hier en daar die volgens mij expres waren aangebracht om de illusie van een hoge mate van detaillering te geven. Prima het eerste half uur maar daarna kreeg ik zin de aan/uit schakelaar in de uit stand te zetten (luistermoeheid). Ook vond ik het laag uit de Truth van het type "goh, boxje probeert wat meer te doen dan het daadwerkelijk kan"

Grote ontgoogeling was de Samson "Resolv" set. Zelden heb ik zo kort naar een setje willen luisteren. Er was eigenlijk niets dat klopte aan deze set.

Over de PMC's hoor ik veel goede dingen (helaas zelf nog niet kunnen beluisteren).

Momenteel blijf ik (onder de 1000 euro per set; actief) bij de Syrincs M3-220 set. Niet de beste set die ik ooit gehoord heb MAAR in z'n prijsklasse wel ongeveer de best klinkende speaker. Je moet alleen de nodige tijd steken in het positioneren van de topjes EN het afstellen van de sub. Als ze de X-over naar 70-80Hz gebracht hadden en de afstemming van de sub nog wat verder naar beneden door hadden laten lopen dan was het setje wel HEEL dicht bij het "optimale" geweest.
                      -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

Working...