Studiomonitoren in de middenklasse
Collapse
X
-
-
Sparky, ja dat kan.... Het hangt best wel van de toepassing af, maar stel je produceerd "house muziek" dan kan je met Genelec helemaal suf luisteren naar elk tikje en klikje op een kick veroorzaakt door een DSP die net even te hard staat , maar uiteindelijk gaat dat nummer of op een Mp3 speler of knetterhard op een PA set in een club, en zul je dus die dingen never nooit terug horen....
Ik ben van mening dat je beter je mix kan maken op monitoren die meer overeenkomen met wat mensen thuis hebben, want er zijn meer mensen met "consumenten" speakers dan met een setje referentie monitoren, nou dat is zo'n beetje wat ik bedoel hahahaHere today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
eh, een goee monitor is een " slecht klinkende " monitor.
Sommige monitoren geven alles lekker weer, hoe je het ook mixt.
Anekdote : ooit zat ik met een bandje in de studio, waar erg lekker klinkende DynAudio's stonden. Deze maakten een erg goeie sound, hoe je de tafel ook bediende. Resultaat was dat de eq van de tafel niet hoefde te "werken" en de CD erg tam klonk. Je moet dus slecht klinkende monitoren hebben, zodat je mixer aan het werk moet, waarna de CD ineens stukken beter gaat klinken.
(toen er tijdens de opnames, voor de test, een paar M-monitoren bijgezet werden hebben we deze een half uurtje met SteelyDan aangezet, waarna de DynAudio's ineens als scheermessen over een ride-bekken klonken, en de basgitaar ineens een doos vol zaagsel werd... De studio-eigenaar vond de sound van de Dyn-Aundio's beter te verkopen, omdat de nieuwe klanten ook hun oude demo-meuk lekkerder vonden klinken, en daardoor eerder voor zijn studio zouden kiezen. Ik heb verder nooit meer wat belangrijks van deze studio gehoord.)
Nu ik er over nadenk ga ik dus maar een mastering-control-room bouwen, waar de hh en dd mixers hun product kunnen beluisteren, in vergelijking met de Toto's en de SteelyDan's etc., over een geijkte eindset, ook in DolbySurround etc.Last edited by Gast1401081; 04-03-13, 11:06.Comment
-
eh, een goee monitor is een " slecht klinkende " monitor.
Sommige monitoren geven alles lekker weer, hoe je het ook mixt.
Anekdote : ooit zat ik met een bandje in de studio, waar erg lekker klinkende DynAudio's stonden. Deze maakten een erg goeie sound, hoe je de tafel ook bediende. Resultaat was dat de eq van de tafel niet hoefde te "werken" en de CD erg tam klonk. Je moet dus slecht klinkende monitoren hebben, zodat je mixer aan het werk moet, waarna de CD ineens stukken beter gaat klinken.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Als je een goed klinkende speaker hebt, die alles lekker weergeeft "ongeacht je mix", dus dat je eigenlijk maar weinig verschil hoort tussen de 50er jaren opnames, en de laatste SteelyDan, dan is dat ding dus niet bruikbaar.
Een goede monitor heeft juist geen klankkleur, die ga jij nou net maken in je mix.
Zie verder anekdote over die DynAudio's. Wat je ook draaide, en waar je ook aan draaide, het bleef lekker klinken. Met als gevolg dat het product ( de CD) zo slap als een vaatdoek was, en geen enkele sound had.
Had ik al verteld dat ik hier een paar HD-1en heb staan? Kom maar luisteren.Comment
-
Je wilt dat een monitorspeaker weergeeft wat je er in stopt. Shit in, shit out.
Uiteraard zal elke monitor een iets andere klank hebben, dat is nou eenmaal inherent aan de verschillende ontwerpen en materialen die door verschillende fabrikanten gebruikt worden.
Als er een 'gouden formule' was geweest voor de perfecte monitor, hadden we niet zo'n grote diversiteit aan fabrikanten en modellen gehad.
Uiteindelijk gaat het er om dat de monitoren voor jou een goed eindresultaat geven.TimComment
-
@ ********
Och kom, alle speakers hebben een klankkleur. Zelfs al zou de perfecte speaker in de perfecte ruimte bestaan. Zelf dan zou je dat als een bepaalde klankkleur waarnemen.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Wanneer datgene wat eruit komt zoveel mogelijk identiek is aan wat er in gaat heb je een eerlijk beeld van wat je aan het doen bent.
Dat de ruimte ook bijdraagt aan de klank betekent dus dat je die ook zo neutraal mogelijk moet zien te krijgen, het is niet voor niets dat studio's veel geld uitgeven aan de akoestiek in de mixruimte.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Een vriend van mij maakt z'n eindmix als volgt, eerst kijkt hij wat alle meters aangeven in de software en z'n focus ligt dan volledig daarop. Dan gaat hij die mix eens beluisteren in de auto, op ze Ipod , op een draagbare radio en diverse hoofdtelefoons (en soms bij mij thuis hahaha)
Daar trekt hij z'n conclusie uit en dan pas gaat ie "fine-tunen" op ze Yamaha HS80A in combinatie met een O2R tafel, tot nu komen daar zeer dikke tracks vandaan die op elk afspeel medium prima klinken. (en erg goed scoren op dance-tunes.com!)Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Dit is in feite een zelfde soort discussie als over de klank van digitale amps, die zijn veelal ook zonder klankkleuring, een monitor speaker wil je zo neutraal als maar mogelijk is laten klinken.
Wanneer datgene wat eruit komt zoveel mogelijk identiek is aan wat er in gaat heb je een eerlijk beeld van wat je aan het doen bent.
Dat de ruimte ook bijdraagt aan de klank betekent dus dat je die ook zo neutraal mogelijk moet zien te krijgen, het is niet voor niets dat studio's veel geld uitgeven aan de akoestiek in de mixruimte.
Wat ik zeg is dat de meeste mensen het geluid van die perfect neutraal klinkende speaker ook zullen ervaren als gekleurd, simpelweg doordat zij niet gewend zijn geluid op die manier te horen.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
open deur....
Quality in = quality out, but shit in = shit out.
En dat laatste, daar zit ' m de kneep.
98% van de monitoren geeft shit in als "gezellig out", of als "leuk wel out" weer. En daarmee ga je nat.Comment
-
Gezien de commentaren hier en de meningen over het 'klinken' van versterkers is het meer een deur die nog op het nachtslot zit.
Het is inderdaad wat Mac schrijft; de klankkleur maak jij met je mix en dat kan alleen wanneer de combinatie van monitoren en mixruimte zo min mogelijk kleuring aan het geluid geeft.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Comment