3D geprint vinyl
Collapse
X
-
-
Omdat, na de invoering van de CDJ1000's -en opvolgers- vinyl compleet overbodig geworden is. Scratchen kan ook met die nieuwe dingen prima.
De bijgeluiden op het filmpje staan ook op iedere elpee. En het verzinsel dat vinyl beter klinkt is onzin, degene die dat roept heeft poep in z'n oren, of nog nooit van het woord compressie gehoord. De bijgeluiden op het bovenstaande filmpje zijn ook op jouw vinyl te horen. Wel iets zachter, maar toch duidelijk waarneembaar.
Ter info: heb nog een antieke Thorens voor die 6 elpee's die ik niet op CD kan krijgen, maar dat ding staat verder lekker stof te happen. Ben dat kutgeluid wel zat, zo ongeveer.
Beetje hetzelfde verhaal als dat van de Lelijke Eend, de Kever en de Trabant. Ze komen nu nooit meer door de type-goedkeuring, wegens vreselijk verouderde techniek. En als een pro-DJ bij me komt met de opmerking dat-tie anders niet kan werken denk ik dus dat hij/zij de laatste 20 jaar in een gat onder een steen heeft gezeten.Last edited by Gast1401081; 24-12-12, 05:14.Comment
-
Twee woorden om die stelling te ontkrachten: LOUDNESS WAR.
Vinyl kun je namelijk niet zo belachelijk luid masteren als dat het op CD's kan, omdat dan de naald gewoon te hard op en neer moet springen en letterlijk uit de groef vliegt. Terwijl je met CD's gewoon makkelijk tot aan 0dBFS hard kan limiten, kun je dat bij een master op vinyl dus mooi vergeten.
Bovendien clipt de opname op een plaat anders vanwege de (mechanische) traagheid van de naald waarmee de plaat wordt gegraveerd, iets wat je met een elektronische limiter niet hebt.
Het is niet dat een vinyl-opname nu zoveel 'warmer', 'ronder' of 'sprankelender' klinkt (om maar even met een paar audiofiele zweef-termen te gooien) maar de mastering is, door de eigenschap van het medium waar het op moet, een stuk schoner dan een digitale opname van hetzelfde nummer.
Als je bovendien last hebt van die bijgeluiden zoals op het filmpje dan moet je toch maar eens je afspeelketen na gaan lopen.First make it work, then make it look pretty!Comment
-
Comment
-
masteren doe je niet op vinyl. (behalve bij direct cut platen) de begrenzing is anders, maar daarmee is het niet onmogelijk om de overcompressie problemen op lp te zetten. de begrenzing bij vinyl ligt JUIST op dynamiek. (en fase maar dat is een tweede hoofdstuk)Twee woorden om die stelling te ontkrachten: LOUDNESS WAR.
Vinyl kun je namelijk niet zo belachelijk luid masteren als dat het op CD's kan, omdat dan de naald gewoon te hard op en neer moet springen en letterlijk uit de groef vliegt. Terwijl je met CD's gewoon makkelijk tot aan 0dBFS hard kan limiten, kun je dat bij een master op vinyl dus mooi vergeten..
een plaat clipt niet. een plaat limit niet. een plaat is een groef. het element heeft traagheid en daarmee begrenzingen. maar die zijn massa en dus frequentieafhankelijk. of die vervorming aangenamer klinkt hangt dus van het bronmateriaal af. niet het vinyl.
bandrecorders kennen bandverzadiging. dat is wel zeer prettig in bepaalde gevallen.
quatsch.Het is niet dat een vinyl-opname nu zoveel 'warmer', 'ronder' of 'sprankelender' klinkt (om maar even met een paar audiofiele zweef-termen te gooien) maar de mastering is, door de eigenschap van het medium waar het op moet, een stuk schoner dan een digitale opname van hetzelfde nummer..
rumble, wow, flutter, hoekafwijking zijn allesbehalve kenmerken van een schoon proces.
en zeker nu de dj's in homestudio's vst plugins naar vinyl gooien is de aanleiding om analoog te gaan volledig onduidelijk geworden. slecht masteren kun je op elk medium.
tikken, ruis door stof op de plaat, slijtage van de groefwanden en je naald enz?
je sleurt een diamant door plastic met een enorm contactgewicht. dat is een romantische methode. erg hands on. maar voor slechts weinig bronmateriaal nuttig.
overigens, je kon al 15 jaar terug je eigen "snij je eigen plaat" setje kopen voor thuis. die kostte een factor tien minder dan een 3D printer.Last edited by showband; 24-12-12, 17:49.lekker belangrijk!Comment
-
Comment
-
Dat is ook degene die iedere keer staat te klungelen met opblaaskussentjes, overslaande platen en rondzingend sub.
En toch blijven beweren dat vinyl beter klinkt (maar er niet bij vertellen dat hij alleen maar MP3's op al zijn CD's heeft gebrand.
Voor mij is het niet meer dan een imago tool om nu nog met vinyl te draaien.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
En toch geeft het een DJ een bepaalde sound als hij met LP's draait.
Platen klinken anders dan Cd's, het gaat er alleen om dat je die sound goed toepast (bij jaren 80 muziek bijv).
Het is toch ook niet raar als een band met een "vintage" synth het podium op komt zetten terwijl er in de 20 jaar nadat dat ding gemaakt is al 8 nieuwere versies zijn uitgekomen?Comment
-
Appels en peren. De jongens die met cd's en USB stikkies draaien verdienen daar weer het dubbele van (Armin, Tiësto, grote hardstyle DJ's).
Baas boven baas houd je altijd, maak je maar niet druk. Het salaris van de directeur van Goldman Sachs is ook iets hoger dan dat van mij. Komt dat omdat hij de allernieuwste Iphone heeft en ik niet? Dacht het niet.
Uiteindelijk gaat het om de skills van een DJ, niet om de tools. Een goede DJ draait een geweldige set met Skytronic, Dateq en alles wat er tussenin zit, het medium is veel minder van belang, tenzij je (zoals jij?) een HiFi gelovige bent, het soort personen die vinden dat een 3G2,5 met gouden aders beter klinkt dan met koper...
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Baas boven baas? Yves Deruyter is de baas boven de baas. Als je het zo wil uitdrukken.Appels en peren. De jongens die met cd's en USB stikkies draaien verdienen daar weer het dubbele van (Armin, Tiësto, grote hardstyle DJ's).
Baas boven baas houd je altijd, maak je maar niet druk. Het salaris van de directeur van Goldman Sachs is ook iets hoger dan dat van mij. Komt dat omdat hij de allernieuwste Iphone heeft en ik niet? Dacht het niet.
Uiteindelijk gaat het om de skills van een DJ, niet om de tools. Een goede DJ draait een geweldige set met Skytronic, Dateq en alles wat er tussenin zit, het medium is veel minder van belang, tenzij je (zoals jij?) een HiFi gelovige bent, het soort personen die vinden dat een 3G2,5 met gouden aders beter klinkt dan met koper...
DaanComment
-
Waarom moeten Nerds altijd een langste pik competitie maken van ieder onderwerp?
a. Geen grotere DJ dan Carl Cox
b. Dit onderwerp gaat over 3d printers en wat je ermee kan...oa een stukje vinyl maken
c. gaan we nu weer on topic veder? Alvast dank!Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Ik vind het grappig dat het kan.
Ik ben een groot liefhebber van Ska uit de jaren 60! Als ik op een ska nighter sta word alles vanaf een plaat gespeelt. Het is eigenlijk een taboe om met cdś aan te komen. Het hoort er gewoon een beetje bij, net zoals mensen zich kleden op zń feest. Het gaat zelfs zover, dat sommige djś alleen met de eerste pers willen draaien, en daardoor sommige platen rustig een 300 euro kosten. Als jij met zulke dure platen een show wil draaien is het wel een uitkomst als je van deze makkelijk een kopie kan maken.
Het draaien van/met platen is gewoon iets voor liefhebers. Net zoals mensen een oldtimer rijden. Gewoon dat gevoel en de gedachte dat vroeger alles beter was
Comment
-
yep, platen hebben bijgeluiden. er zijn ook liefhebbers van oude 8 bits samplers/drumcomputers.En toch geeft het een DJ een bepaalde sound als hij met LP's draait.
Platen klinken anders dan Cd's, het gaat er alleen om dat je die sound goed toepast (bij jaren 80 muziek bijv).
Het is toch ook niet raar als een band met een "vintage" synth het podium op komt zetten terwijl er in de 20 jaar nadat dat ding gemaakt is al 8 nieuwere versies zijn uitgekomen?
dit gaat over degeneratie van het bronmateriaal.
een 3d kopie van een reeds gedegenereerd product zal weer artifacts krijgen. 3d printen heeft ook resolutieproblemen. (toevallig erg met dit onderwerp bezig voor andere toepassing)
een vintage synth echter. die zal beter klinken dan een sample want het slaat juist een degeneratiestap over. met de hartstochtelijk geuite wens om muzikant genoemd te worden is een verschijnsel als "vintage instrument" nu op een platenspeler geplakt. wat op zijn minst hilarisch te noemen is.
lekker belangrijk!Comment
-
Ik heb afgelopen zondag weer eens een avondje met alleen vinyl gedraaid en mijn conclusie was dat, met die muziek (house uit de jaren '90), de 'sound' van vinyl fijner is om naar te luisteren dan CD of WAV bestanden. Of dat ligt aan de mastering of aan iets anders zal mij een worst wezen. Overigens ervaar ik dat bij het overzetten van vinyl naar CD die fijne sound voor het grootste deel intact blijft, mits je niet gaat comprimeren.
/Edit: En met een goede losse phono pré en een hifi-naaldje (denon dl106) is het nog beter. Daarmee is alleen het cue'en vrij lastig.Comment

Comment