Yamaha LS 9 > 5.1. Surround

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KevinL
    • Jan 2012
    • 2

Yamaha LS 9 > 5.1. Surround

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is via een Yamaha LS 9-16 met ADAT kaart om 5.1. te realiseren.

Ik had de setup zo in gedachte :

- DVD Speler met optical uit

- Gaat bij de ADAT in de LS 9 naar 1-8 in.

Maar hoe dan verder ?

Zodra ik dat heb stuurt hij niks uit op mijn kanalen 17 - 32 terwijl als ik er microfoon op aansluit stuurt het wel gewoon door.

Is er iemand die dit eerder geprobeerd heeft of iemand die mij verder kan helpen ?

Het is een school project en zou graag er achter komen of het wel of niet mogelijk is.

Mvg,

Kevin
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Een LS9 ondersteunt geen surround mix enkel stereo en LCR. Natuurlijk kun je elk kanaal naar een eigen mixbus patchen en/of via matrixen werken maar je zal elk kanaal apart moeten mixen omdat je geen master hebt om het totaal te bedienen. Ook heb je geen DCA's om op die manier een master te maken en zo de vooraf in balans geregelde mixbussen/matrixen te bedienen. Je kan het theoretisch dus wel voor elkaar krijgen met wat logica in het patchwerk.

Je zou ook een Yamaha DM1000, DM2000 of 02R96 kunnen nemen/huren welke wel surround mixen ondersteunen (echter geen ingebouwde AC3 en/of DTS codec hebben).

Verder heb je een ADAT-kaart met de DVD aangesloten op 1-8 (slot 1-1 t/m 1-8) maar heb je deze ingangen ook werkelijk gepatched naar kanalen?
    Als ik het zo lees verwacht jij dat het binnenkomt ergens op de kanalen 17 t/m 32 (2e layer) maar is dat ook echt zo ingesteld?

Daarnaast heeft een LS9 geen AC3 en/of DTS codec intern en kan daarom niets met het aangeboden signaal op de ADAT bus aanvangen lijkt mij. HiFi versterkers met optical S/PDIF ingangen (zelfde TosLink stekker maar het is geen ADAT protocol zoals bijvoorbeeld ook met digitale snakes wel een UTP kabel zijn maar geen ethernet protocol voeren) hebben namelijk codecs intern zitten om iets met het aangeboden signaal te kunnen en bij de specs staat dan vaak ook welke ondersteunt worden. In sommige DVD en Bluray spelers is het mogelijk in te stellen dat er 6 kanalen PCM audio over de Lightpipe moet, ik denk dat de mixer er dan wel wat mee kan. Heb hier persoonlijk verder geen ervaring mee of ooit zo een configuratie nodig gehad.

Tip:
    Als het is om op school een film te kijken met surround geluid denk ik dat je het jezelf ook te moeilijk kan maken op deze manier en er veel makkelijkere methode zijn in de handel waarmee iedereen op een school overweg kan (omdat ze het ook in de eigen woonkamer hebben staan).
    Last edited by vasco; 06-11-12, 17:13.

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Op zich natuurlijk hartstikke leuk om te verzinnen en uit te proberen,
      maar er komt wel erg veel bij kijken om het ook daadwerkelijk te realiseren.

Als de DVD optisch 'gewoon' 2 kanalen (L+R) audio uitstuurt, dan heb je
      dus 'slechts' 2 kanalen je LS 9 in.

Ik denk dat als je een processor 2 in, 6 uit hebt, dat je een heel eind bent.
      Al 'spelend' met de processorinstellingen kun je instellen wat je waar
      wilt hebben; laag naar sub, spraak naar center en mss nog een verschil
      tussen front en rear?

grtz

Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...