oefenruimte/opnameruimte behandelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reinossh
    • May 2012
    • 2

oefenruimte/opnameruimte behandelen

Beste mensen,

ik ben hier geheel nieuw. Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Reinier Horstman en ik speel in de band InMotion uit Leerdam.

We hebben onlangs een oefenruimte overgenomen. De ruimte is ong 4,5m x 4,5m en 2,8m hoog. De muren rondom zijn (volgens mij) gipspaten. We hebben vrij veel last van rondzingen en we willen de ruimte zo "droog" mogelijk maken (het is namelijk ook de opnameruimte voor mijn opnamestudio). De vorige eigenaar heeft van dat "prachtige" zwarte noppenschuim tegen de muren geplakt, maar ik heb het idee dat dat helemaal niet werkt!

Ik zit eraan te denken om basstraps te maken, en per zijde zo'n 3 basstraps op te hangen, en ook in elke hoek. Plaffond ook?!?! Zou dat mijn effect kunnen creeren?!

Ik hoor graag jullie mening!

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
    Reinier Horstman
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Kijk effe hier,
    Akoestiek is het geluid dat wordt gereflecteerd door de wanden van een ruimte

Hele behulpzame mensen met verstand van zaken.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• reinossh
      • May 2012
      • 2

Originally posted by bones2001
      Kijk effe hier,
      Akoestiek is het geluid dat wordt gereflecteerd door de wanden van een ruimte

Hele behulpzame mensen met verstand van zaken.

Dank voor je reactie! Ze zijn inderdaad heel behulpzaam! Alleen prijzen ze (natuurlijk logisch) hun eigen basstraps aan! Kost me voor 6 St. 450 euro. Ik wil ze zelf gaan maken. Krijg ik het gewenste effect met rockwool nr 204? Kan iemand mij dat vertellen?!

Gr Reinoss

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Als je zelf wilt bouwen, klik dan hier.

Succes ermee.
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• e-sonic
          • Aug 2004
          • 329

Is net in een discussie met een andere akoesticus, gaat om plafondpanelen.

Misschien moet je iets meer vertellen over je studio, afmetingen huidige afwerking, evt. ervaringen met geluidskwaliteit of al gedane metingen.

Andere leveranciers van materialen zijn mutrox ook met een webshop http://www.acoustifix.nl/ , en waar ik zelf wel mee werk, de akoestiek winkel.

linkje naar de bastrap http://shop.merford.nl/particulier_n...bass-trap.html

groet jurjen.
          Last edited by e-sonic; 31-05-12, 09:53.
          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Check ook de artikelen op de site van soundonsound!
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

Algemene theorie over absorptie van geluid, ook wel iets over lagere frequenties...

Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Jelle V
                • Jun 2012
                • 1

Beste Reinier,

Mijn eerste bericht hier Ik stuur je even een berichtje namens Acoustifix (www.acoustifix.nl).

Het "probleem" met noppenschuim is dat je pas vanaf hogere frequenties maximaal gaat absorberen. Zie de kwart golflengte regel. Stel het noppenschuim is 3 cm dik, dan is er een maximale absorptie boven de 344/(4x0.03) = 2866 Hz. Daar onder doet het ook wel wat maar niet zo heel veel. Wil je lagere frequenties gaan absorberen dan moeten je de afstand / dikte van het absorptie materiaal aanpassen om op lagere frequenties ook te absorberen. Enfin…
                Persoonlijk vind ik elke ruimte vol met absorptie afschuwelijk klinken. Zeker om in te spelen of in op te nemen. Je trekt het akoestisch totaal uit balans. In dit geval is boven de 2800 Hz maximale absorptie en onder de 1000 Hz heeft alles vrijspel. Zeker als de ruimte ook als opnameruimte wordt gebruikt zou het wel erg fijn zijn als er nog wel iets van laterale reflecties aanwezig zijn. Deze dragen aanzienlijk bij aan de te verkrijgen klank en ruimtelijkheid in de opnameruimte.
                Ik zou me eerder bezig met op welke frequenties het rond zingt en of dit een kwestie is van microfoon en speaker plaatsing of dat het echt wordt veroorzaakt door de reflecties uit de ruimte. Hier is makkelijk achter te komen. Mocht dit zo zijn ,dan hier efficiënte maatregelen voor te nemen inplaats van een x-aantal basstraps te plaatsen. De afmetingen van de ruimte werken in dit geval ook niet mee voor de geluidsdistributie aangezien de lengte en breedte maten overeenkomen en dit zeer waarschijnlijk voor een opstapeling van axiale staandegolven en harmonische hiervan zal gaan zorgen. Mocht het erg lastig worden dan kun je ons altijd wat foto's sturen of hier posten. Groet! Jelle

Comment

Working...