Thuisstudio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJFUZZY
    • Apr 2011
    • 2

Thuisstudio

Hallo allemaal,
    Ik zal me even voorstellen: ik ben nick,
    14 jaar, en ben sinds een jaar dj.
    Ik draaide dit jaar alleen op feestjes,
    Maar nu wil ik gaan sparen voor een
    Geluidsstudio die ik op zolder wil gaan maken
    Mijn vraag is nu, wat heb ik hier allenmaal
    Voor nodig? Ik heb namelijk nog geen
    Ervaring met opnames. Maar de bedoeling
    Is dus dat ik straks een studio bouw
    Waarmee ik professioneel muziek kan
    MAKEN (vooral House, trance, dance)
    Tips?
    Alvast bedankt,
    Grtz nick
    I
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Een flinke pc, goede monitoren, geluidskaart, goede producing software kopen en wat geluidsisolerend materiaal kopen.

Voor een beetje plaatjes produceren kom je dan best ver als beginner.
    Later weer uit te bereiden met een midi keyboard, en andere randapparatuur.

Veel inlezen en voor de software keuze een aantal workshops volgen, dan kom je er snel genoeg achter wat je fijn vind werken ;-)
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• DJFUZZY
      • Apr 2011
      • 2

@mhsounds dankjewel, ik zat eigenlijk
      Inderdaa meer te denken aan een professionele
      Studio met wat keyboards enzo, maar wat
      Jij zegt met de pc en software is inderdaad
      Misschien makkelijker om mee te beginnen.
      Bedankt!
      I

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

voor thuisstudio:

Koop een tweedehands ouder workstation.
        (kijk op marktplaats of synthforum en zoek op "workstation" koop geen "keyboard")
        Yamaha, roland, korg hebben erg krachtige instrumenten gemaakt waar je als toetsenist direct mooie resultaten mee kunt halen zonder randapparatuur.

Maar aangezien vrijwel iedereen wel een PC heeft is het aanschaffen van een Zoom H4n een goedkope optie om op te gaan nemen.
        Je krijgt een doosje
        -die je als AD/DA kastje naar USB kunt gebruiken,
        -een bruikbare basis stereo microfoon en
        -gratis meersporen opnamesoftware (cubase LE)
        -goede master recorder

Zoom produces a wide array of recording devices, including portable recorders, multi-effects processors, effects pedals, drum machines and samplers.

Met een koptelefoon en wat talent kun je dan al indrukwekkende professionele meersporen demo's maken
        (een demostudio tot begin jaren 90 had niet de mogelijkheden en kwaliteit die je dan al in huis hebt!!)

Later kun je dan een setje monitors kopen
        en met vst plugins en een goedkope masterkeyboard je studio gaan vullen.
        lekker belangrijk!

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Ik zou het geld eerst uitgeven aan muziekles. Anders hebben we over een jaar weer een pannenkoeken-producer erbij - waar we er toch al teveel van hebben. Willekeurige noot pakken, die als bas"lijn" onder een beat leggen, smerige zaagtand in dezelfde toon met een vies ritme en pitchbenden maar. Tophit gegarandeerd.

Muziek produceer je niet met apparatuur, maar met muzikaliteit en creativiteit.
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• I.T. drive in
            • May 2009
            • 352

Klinkt als: let the bass kick, van chuckie.
            Ik ben zelf nu twee jaar aan het producen met fl studio.
            Ik vind persoonlijk dat dit de meest ondergewaardeerde sofware is die er is.
            Zelfs dat soort muziek is moeilijk te maken.
            Mocht mijn loopbaan als producer niet werken ben ik altijd nog gitarist

Nee, maar ik ben zelf begonnen met een midi keyboard, game-pc, krk monitortjes (de bekende gele), en FL studio 9

Comment

• JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

Originally posted by I.T. drive in
              Klinkt als: let the bass kick, van chuckie.
              Ik ben zelf nu twee jaar aan het producen met fl studio.
              Ik vind persoonlijk dat dit de meest ondergewaardeerde sofware is die er is.
              Zelfs dat soort muziek is moeilijk te maken.
              Mocht mijn loopbaan als producer niet werken ben ik altijd nog gitarist
              Dat soort muziek is niet moeilijk te maken, in een dag heb je een "album" in elkaar zitten. Elke keer hetzelfde trucje op een net iets andere manier uitgevoerd. Muzikaliteit niet nodig en creativiteit ook niet; fles Wodka doet al wonderen. Jij als gitarist hebt enige muzikale achtergrond, wat wel een verschil maakt.

Nee, maar ik ben zelf begonnen met een midi keyboard, game-pc, krk monitortjes (de bekende gele), en FL studio 9
              En een muzikale basis?
              Creating shows beyond Imagination

Comment

• I.T. drive in
                • May 2009
                • 352

Originally posted by JeroenVDV

En een muzikale basis?
                Speel nu ongv. 3 jaar in een rockband. (samen met mcdrummer4live)
                Heb ongv. 6 jaar op muziekles gezeten voor gitaar.
                En vooral veel muziekluisteren en dan goed letten op alle kleine details.
                Dat heeft tot nu toe erg geholpen.
                Niet alleen maar techno en het beukwerk, luister voor de verandering ook een iets totaal anders!

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Originally posted by JeroenVDV
                  Dat soort muziek is niet moeilijk te maken, in een dag heb je een "album" in elkaar zitten. Elke keer hetzelfde trucje op een net iets andere manier uitgevoerd. Muzikaliteit niet nodig en creativiteit ook niet; fles Wodka doet al wonderen.
                  Dan moet je dat toch eens zelf gaan proberen, dat valt je nog vies tegen... (ik kan er dan ook niks van, ondanks 5 jaar trompetles en de nodige drumkunsten, maargoed) Als je het goed wilt doen ben je net zo lang bezig als met elke andere muzieksoort, sommige mensen kunnen met "hetzelfde trucje maar dan net iets anders" ook in een dag een album pop, rock, jazz of wat dan ook in elkaar zetten, maar goede muziek kost tijd.

Veel verschillende stijlen luisteren helpt ook, ik ga zelf alle kanten op, jazz, fusion, rock, pop, funk, house, techno.

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Wie heeft hier nog met Fasttracker II gewerkt? Vingers omhoog alstublieft.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Ja hier hahaha! Daarvan leerde je creatief te zijn door de beperkingen. Er zaten geen modulatie effecten in, maar daar had ik wat voor ondekt. Met de (hexadecimale!) commando's in de controller-kolom pande ik eerst 2 sporen met dezelfde noten links en rechts. Daarna versnelde ik in een kanaal een sample met 1 stapje en halverwege de duur van de noot vertraagde ik die met 2 stapjes. Zo maakte je flanger! Het grappige is dat dat zo eigenlijk op dezelfde manier gebeurt als de oorspronkelijke flanging met 2 taperecorders . Delay maakte je door een kanaal zovaak te kopieren als dat je herhalingen nodig had en die kopieen in tijd te verplaatsen en in volume te verzwakken en te pannen. Voor elke noot voorde je dat dan apart in... Gefilterde lijntjes maaktje door een lange gesampelde filtersweep elke keer op een andere plek te laten beginnen. Juist doordat FT2 zo beperkt was had je complete controle over wat je deed en kon je dingen ontzettend fine-tunen. Ja, mooi was die tijd.
                      Last edited by sparky; 26-04-11, 12:22.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Voor de topicstarter. Jij wilt een professionele studio. Da's mooi, heb je dan ook een professioneel budget? Ik gok van niet. Je kunt 2 dingen toen: Toch per se jouw idee van een "professionele" studio najagen zonder dat je daar geld voor hebt en je kamertje volstapelen met casio-keyboards. Het zal leuk prutsen zijn, maar vet wordt vrees ik niet. Tuurlijk er zijn 2e hands veel samplers, effectenbakken en sequencers te vinden voor weinig waar ik vroeger een moord voor zou hebben gedaan. Maar begin jaren 90 klonk de muziek die met die setups was gemaakt nogal errr, gruizig naar huidige maatstaven. Als je dat niet erg vind, ga dan eens naar de oude Akai-samplers kijken en goedkope effectbakjes. Hang het aan een sequencingprogramma of gebruik een oude hardwaresequencer. Zet er wat effectenbakjes bij en verbind alles via een mixer. Voor een paar duizend Euro heb je dan best wel coole oude troep :-) Die overigens ook redelijk snel kapot kan gaan door de leeftijd. Tenminste dat is mijn ervaring met "coole ouwe troep" Wil je geen oude meuk, dan ben je al snel de 10.000 Euro over.

Of je kunt een manier zoeken waarop je zo goed mogelijk muziek kunt maken. Al kies je voor het laatste, volg dan het controller/software/interface/monitor/akoestische behandeling-advies op. Dan kom je met 1500 Euro al een heel eind. En dan blijft het waarschijnlijk langer heel en heb je sneller vettere, moderne dikke sounds. En centen die hoef je niet eens in een keer uit te geven. Je kunt beginnen met een computer met software en een hoofdtelefoon of HiFi-speakers, dan een interface, dan monitors, etc. Met optie 2 ben je sneller aan de slag, maar ik begrijp heel goed wat je in optie 1 ziet hoor. De hele tijd alleen naar een computerschermpje staren is ook niet alles he!
                        Last edited by sparky; 26-04-11, 12:42.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...