mLAN discontinued, wat nu?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • van der Harst
    • Feb 2010
    • 13

mLAN discontinued, wat nu?

Ik doe al enige jaren het live mixen van een coverband dmv analoge mixers. Aan analoog kleven wat bezwaren (ik weet het, aan digitaal ook ) dus ben ik op zoek gegaan naar een passende digitale vervanger voor de mengpanelen. Na uitgebreid markt onderzoek heb ik een Yamaha 01V96VCM gekocht.[LIST=1][*]De gedachte IS om deze via de bestaande adat aansluiting uit te breiden met 8 extra ingangen.[*]De gedachte WAS om (niet live) via een mLAN (firewire) optiekaart met 16 sporen op te nemen naar een Macbook Pro (MBP) totdat Yamaha mij afgelopen week deed melden dat men de mLAN card uitfaseren en niet ondersteunen op Windows 7 en Snow leppard (ivm 'know issues' and 'high latencies'.[/LIST]1. snap ik nog, dat is gewoon uitbreiden.
    2. Ik dacht een voordelige en overzichtelijke (insteekkaart in mixer een kabeltje en wat software) oplossing voor het 16 sporen opnemen bedacht te hebben maar dat blijkt nu tegen te vallen. Ik ben een newbe in digitale geluidsverwerking dus heb geen idee hoe nu verder.

Ik heb een aantal discussies gelezen maar zie een HD recorder niet zo zitten. Anderen spreken over een adat insteekkaart voor de mixer en dan met 2 (8 per adat) kabeltjes naar maar dat past niet in mn MBP. Dan moet er eerst weer een 'kastje' ($) tussen de adat en de MBP die op zijn beurt weer via FireWire moet worden aangesloten. En dat 'kastje' heeft dan ineens geen last van 'know issues' and 'high latencies'?

Wie heeft er ervaring met mLAN en is dat echt zo slecht?
    Wie weet er een simpele overzichtelijke (kostenvriendelijke) oplossing?
    Alvast dank, Arie
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Ik heb een aantal discussies gelezen maar zie een HD recorder niet zo zitten. Anderen spreken over een adat insteekkaart voor de mixer en dan met 2 (8 per adat) kabeltjes naar maar dat past niet in mn MBP. Dan moet er eerst weer een 'kastje' ($) tussen de adat en de MBP die op zijn beurt weer via FireWire moet worden aangesloten. En dat 'kastje' heeft dan ineens geen last van 'know issues' and 'high latencies'?
    Ik heb geen ervaring met MLan, maar ik heb wel ervaring met een ADAT interface op Firewire, de Lightbridge van M-audio. En nee dat ding heeft geen last van hoge een latency, de drivers zijn namelijk prima en andere problemen heb ik er ook niet mee gehad. En dat is niet "ineens" het zijn gewoonweg verschillende stukken techniek. Ik heb vaker vanuit een digitale mixer via ADAT opgenomen, nooit problemen mee gehad.

Succes ermee
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Lightbridge van M-Audio is een prima stuk hardware. Zonder extra ADAT kaart voor je 01v96 kun je dan 8 kanalen simultaan opnemen. Als je een extra ADAT kaart koopt kun je:
      - je mixer uitbreiden met 24 kanalen ipv met 8 kanalen.
      - 24 kanalen simultaan opnemen

Comment

• van der Harst
        • Feb 2010
        • 13

Bedankt voor de reacties. Daar (m-audio lightbridge) ga ik op verder studeren.
        Ik heb nog 2 vragen waarna ik eerst weer heel hard ga studeren op de instellingen en de mogelijkheden voordat ik jullie naar de voor jullie bekende wegen ga vragen.
        1.
        De 01V96 heeft standaard een adat aansluiting (1x in, 1x uit). Als ik daar een interface op zet (welke weet ik nog niet) voor 8 extra ingangen en ik plaats in het uitbreidingsslot een MY16AT (2x in, 2x uit) dan kan ik toch nog steeds maar op 16 sporen opnemen? Of mag ik de 1x uit van de standaard adat erbij optellen (zover ben ik nog niet in de gebruiksaanwijzing)
        2.
        Als 24 kanalen kan, kan die m-audio lightbridge dan op 3x adat in aangesloten worden die via firewire mijn MBP in gaan?

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1086

Een 01V96 tafel is een tafel met maximaal 18 mixbussen (of hoe je het wilt noemen). Dit zijn acht auxen, acht bussen en L/R. Dus meer dan 18 lijnen al je wel kunnen uitsturen, maar dan zitten er sommige signalen meerdere malen in. Daar heb je dus niet zoveel aan. Ook de DM1000, LS9, M7 en de O2R hebben deze beperking. Pas de DM2000 gaat naar 12 AUXen (acht bussen).

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

01v96 heeft totaal 32 kanalen. Voor zover ik weet kunnen die allen individueel via een direct-out naar een van de 3x8 beschikbare ADAT kanalen worden gerouted. Die 3e ADAT kun je inderdaad gewoon gebruiken om mee op te nemen. Ook terugspelen vanaf de lightbridge in je 01v96 kan. (moet je alleen wel even je extra interface er uit trekken om alle 24 kanalen terug af te spelen.) Voor alle mogelijkheden op het gebied van routing kun je het beste via de yamaha site de studiomanager software downloaden. Daar kun je offline met de routing matrix spelen en kijken wat er wel en niet mogelijk is.

Comment

• rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

Als je met de lightbridge gaat werken kun je de bv 1 extra adda converter kopen, bv focusrite octopre.

Je hebt dan 24 kanalen.

Je kunt van ieder kanaal een direct out maken naar bv een van de 24 adat kanalen (als je een kaar van 2 x 8 adat koopt).

Zo kun je toch alle sporen apart opnemen, met behulp van lightbridge.

Mocht je meer willen weten, ik werk zelf met de combinatie lightbride, protools, adat , digitale multi icm 01V96VCM.

Ik kan je op bijna alle vragen een antwoord geven, wordt alleen hier een lang verhaal.

Om het even kort te houden, dat wat je wilt gaat met 1 adat kaart voor 16 kanalen en een lightbridge van m-audio.

Richard

O ja om je gerust te stellen ik draai al 3 jaar alles digitaal.

Gaat prima, is alleen even wennen.
              Last edited by rdreiers; 11-02-10, 11:23. Reason: Iets vergeten

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Steek daar toch een madi kaart in?

En voor uw computer:
                laptop RME: HDSPe MADIface
                Voor vaste computer: RME: HDSPe MADI

En dit is vele duizenden malen stabieler dan firewire.
                En kun je alle 32 kanalen groepen auxen afzonderlijk uitsturen
                Last edited by frederic; 11-02-10, 12:23.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Originally posted by frederic
                  Steek daar toch een madi kaart in?

En voor uw computer:
                  laptop RME: HDSPe MADIface
                  Voor vaste computer: RME: HDSPe MADI

En dit is vele duizenden malen stabieler dan firewire.
                  En kun je alle 32 kanalen groepen auxen afzonderlijk uitsturen

Ja, heel mooi hoor! Jammer dat de door jouw genoemde hardware zo'n 3000 Euro kost en dat het niet gaat werken zoals jij zegt (32 kanalen) Van de gewone MADI-uitbreiding worden namelijk maar 16 I/O's gebruikt tenzij je er een uitbreiding bijsteekt. En dat kost dan ook nog eens 500 euro boven op het al eerder genoemde bedrag. Maar da's allemaal hypothetisch, daar de 01V96 maar 1 uitbreidingsslot heeft.... En ook al zou die dat wel hebben, dan zou de TS wel de dikste MBP moeten hebben die er is, aangezien alleen daarop een expresscard zit....

En dat over die stabiliteit.... Da's grote onzin, die lightbridge heeft me nog nooit in de steek gelaten!

Beetje jammer dus om iemand een -in het beste geval- half werkende setup van 3000 euro voor te stellen, zogenaamd omdat deze stabieler is dan de door meerdere mensen voorgestelde, werkende en beproefde setup die zo'n 800 euro kost. En met welke je overigens WEL 24 kanalen heen en weer kan sturen ipv 16....
                  Last edited by sparky; 11-02-10, 13:32.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• van der Harst
                    • Feb 2010
                    • 13

Enorm bedankt voor de info
                    Ik heb gelukkig een dikke MBP met expresse slot
                    Als de aangegeven prijsindicatie voor MADI klopt dan gaat het dat niet worden. Ik zal er zeker wel even naar kijken ter 'leering ende vermaeck'. Maar het lijkt me iets te exotisch. ADAT randapparatuur is couranter, staat redelijk vaak 2e hands te koop via bv Marktplaats zie ik en is aangenaam geprijst.
                    NAV jullie advies ga ik het volgende doen:
                    01V96VCM uitbreiden met 1x MY16-AT kaart (=2x adat in en 2x uit) het totaal icm de bestaande adat is dan 3x adat in en 3x uit.
                    Een externe AD converter met 8 XLR ingangen naar adat
                    Een M-audio lightbridge voor 24 kanalen naar de MBP
                    rdreiers: misschien ga ik wel van je aangebod gebruik maken als ik er eens niet uit kom maar eerst ga ik zelf 'modderen'.
                    Dank, Arie
                    Last edited by moderator; 14-02-10, 10:36.

Comment

• BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

Als externe AD interface kun je kijken naar de Focusrite octopre met AD uitbreiding of naar de MOTU 8pre. Beiden prima interfaces.

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Originally posted by BJD
                        Als externe AD interface kun je kijken naar de Focusrite octopre met AD uitbreiding of naar de MOTU 8pre. Beiden prima interfaces.
                        Ik heb de octopre en de motu heb ik wel eens gebruikt. Van de eerste kan ik beamen dat het een prima apparaat is en van de tweede heb ik toen een positieve indruk gekregen.

Comment

Working...