Aanschaf Tascam US-1641 en Superlux HO-8

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Party's With a Message
    • Dec 2009
    • 37

Aanschaf Tascam US-1641 en Superlux HO-8

Hallo allemaal

Ik ben van plan een Tascam US-1641 aan te schaffen. Dit om opnames te maken bij evenementen waar ik het geluid regel. Naast dit wil ik ook weer beginnen met opnemen van zang, rap en kleine bandjes bij mij thuis. Dit heeft een tijd stil gelegen omdat ik het ontzettend druk heb gehad met verschillende klussen.

Over deze geluidskaart heb ik al een mening gevraagd in het recording forum. En daar heb ik interessante reacties op gehad. Wat ik dus echt niet wist, was dat Cubase 4 LE maximaal 8 sporen op kan nemen. Omdat ik er een klein beetje geld mee verdien, vind ik het ook niet kunnen om dan dus maar de volledige versie illegaal van internet te plukken.

Momenteel heb ik vrij weinig aan microfoons. Ik leen en huur meestal. En het grootste deel van alle klussen, heeft zelf al spullen staan. Ik heb al wat apparatuur staan voor de drive-in show klussen en een rackje die mee gaat als ik ergens geluid moet doen. Nu wil ik dus verder uitbreiden.

Na dit schooljaar start (hopelijk) mijn opleiding tot Geluidstechnicus aan het Grafisch Lyceum Rotterdam. Mijn droom is later hele grote evenementen te kunnen doen met een eigen verhuurbedrijf. Naast dit, lijkt me een grote studio ook heel gaaf! Ik doe dan ook m'n best om deze dromen waar te maken!

Deze geluidskaart ga ik hoogstwaarschijnlijk kopen. Dit omdat ik later kan uitbreiden met een digitale mengtafel erbij. Ja als je eenmaal begint, kan je denk ik beter beginnen bij digitaal. Ik werk momenteel vaak op een Midas Venice 240+320. A&H2200, A&H1800, Behringer Eurorack 24 kanaals.

Volgensmij heeft Superlux een betere prijs/kwaliteit verhouding dan Behringer. Want ja, dit is toch altijd het puntje waar je blijft hangen... Idee is nu om 2x Superlux HO-8 te kopen voor die thuisopnames en later als overheads voor de drums.

Ik denk dat jullie allemaal denken, als ik er serieus in verder wil dan moet ik investeren in echt goede microfoons. Bedenk wel, dat mijn budget niet echt heel erg groot is.

Ik zie uit naar jullie reacties!
    Alvast hartelijk bedankt.

Tim D.
    Last edited by moderator; 26-12-09, 21:58. Reason: vul je profiel maar in, daar hebben we meer aan
    Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Deze geluidskaart ga ik hoogstwaarschijnlijk kopen. Dit omdat ik later kan uitbreiden met een digitale mengtafel erbij. Ja als je eenmaal begint, kan je denk ik beter beginnen bij digitaal. Ik werk momenteel vaak op een Midas Venice 240+320. A&H2200, A&H1800, Behringer Eurorack 24 kanaals.

FOUT, analoog
    Heb een jongen in de klas zitten die kan mixen op een digitale tafel maar totaal niet op een analoge (klas? jawel GLR)
    Op een analoge tafel weet je beter wat je doet naar mijn mening, een overstap naar digitaal is dan erg simpel.
    Last edited by moderator; 26-12-09, 21:56. Reason: off topic verwijderd
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Party's With a Message
      • Dec 2009
      • 37

Originally posted by mhsounds
      Deze geluidskaart ga ik hoogstwaarschijnlijk kopen.
      FOUT, analoog
      Heb een jongen in de klas zitten die kan mixen op een digitale tafel maar totaal niet op een analoge (klas? jawel GLR)
      Op een analoge tafel weet je beter wat je doet naar mijn mening, een overstap naar digitaal is dan erg simpel.
      Denk je niet dat digitaal de toekomst heeft?
      Een technicus meld zich voortaan met een stickie in z'n borstzak, stopt die in de tafel en alles staat zoals hij wilt.

Toch ben ik het deels met je eens hoor. Op een analoge tafel kan je DIRECT naar een knop grijpen. Bij een digitale moet je eerst nog naar het goede kanaal switchen.

Tim
      Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Daar zeg je het TOEKOMST ga jij nu een tafel kopen heb je een leuke tafel maar heb je denk ik meer aan een analoge.
        In de toekomst zijn de tafels meer ontwikkeld, en ze zijn ook nog heel duur.
        Voor jouw geld kun je beter een goede analoge tafel kopen, nieuw/occasion heb je waarschijnlijk een betere kwaliteit.

En snel je knoppen accesen is na een training op zo'n tafel ook zo voor elkaar...
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Party's With a Message
          • Dec 2009
          • 37

Oké, maar naast dat is deze Tascam wel super.
          Zo kan je opnemen (kan dus ook met een analoge tafel ernaast) en later thuis alle sporen afmixen. Dus niet 1 stereo opnamen, maar 8 losse sporen.

Tim

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

Die tascam is wel een USB kaart. Nu hoeft dit niet direct een probleem te zijn, maar de USB bus is niet primair ontworpen om een datastroom met zo min mogelijk oponthoud te transporteren. Firewire is dit wel. Verder zit er nogal verschil in kwaliteit van de preamps bij dat soort usb/firewire kaarten. Test dus eerst goed voordat je zo'n kaart koopt. Als je iets meer budget hebt zou ik ook even naar de motu 8pre kijken.

Comment

• sidefill
              • Sep 2009
              • 130

Yep,
              Ik ging weg voor 2 tascams en kwam na goed luisteren terug met 2 focusride converters. Klank van de preamps was nu al een wereld van verschil.

Een klasse hoger Motu / Apogee is natuurlijk ook super.

Even controleren of je de modules kan daisychainen, kan je er later een bij kopen en koppelen .(altijd handig bij live registraties.)

Ik zelf prik meestal in op een analoge tafel (direct out op kanaal)werkt prima.

Als je voor firewire gaat (zou ik zelf doen) let er even op dat je een firewire kaart koopt met de juiste chipset niet alle standaard kaarten lopen even goed op.

suc6

Comment

• Party's With a Message
                • Dec 2009
                • 37

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wat geven jullie voor advies voor microfoons?
                Superlux HO-8?

Comment

• marcelvanhassel
                  • Apr 2009
                  • 50

Hangt er heel erg vanaf wat je er precies van verwacht.
                  In t.bone EM700 Stereoset - homerecording.be forum dit topic op het homerecording forum geven ze een sample van 2 cheap-ass condensatorpijpjes die dan best aardig uit de verf komen.

Ik denk (denk, dus geen ervaring met die dingen verder) dat ze ook best als overhead zullen werken, maar wil je ze wel mee 'live' nemen... Ik bedoel, als het zo goedkoop is zal het wel wat sneller stuk gaan...
                  Ik denk dat je met iets als een AKG c430 meer in de richting gaat van iets degelijks voor later.
                  Maar ik zou zeggen, google eens op condensator microfoon, goedkoop enz. Gebruik je fantasie!
                  En als je nu al regelmatig huurt, waarom blijf je dit dan niet doen?

Wat betreft die analoge of digitale tafel, als je een geluidstechniek opleiding doet zul je na je opleiding vast wel een weloverwogen keuze kunnen maken denk ik . Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Comment

• sozave007
                    • May 2010
                    • 8

info over tascam

Heb je inmiddels een Tascam US 1641 aangeschaft en zo ja wat zijn je ervaringen daarmee. Ik wil soortgelijke opnamen gaan maken

Comment

Working...