mixdown van opname lukt niet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

mixdown van opname lukt niet

Hallo, ik ben echt een leek wat opname met computers betreft, en ik heb het volgende probleem:

ik heb live van een band een meersporen opname gemaakt en deze afgemixt in cubase LE4 dit is allemaal goed gegaan nu wil ik alleen weer van deze mix een 2 sporen opname maken maar hoe doe ik dit, ik dacht dit te doen door cubase af te laten spelen en dan dit in soundforge op te nemen maar dit werkt niet help!!
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

Ik neem aan dat je gewoon een stereo mixdown wilt maken? met gescheiden kanalen? dus dat zijn 2 bestanden. op de ene staat het linker signaal en op de andere uiterraad het rechtse signaal.

Dit doe je door in Cubase met de markeringscursor (de 2 driehoekjes in je meetlintachtige balk die verplaatsbaar zijn) alles te selecteren (van het begin van de opname tot het einde van de opname) en daarna rechtsboven in je venster klikken op bestand/file > export > mixdown - dan kun je je mixdown ergens opslaan als wav. - mp3 - enz. Dan kun je ook nog aangeven of je gescheiden kanelen wilt of niet enz.

Ik hoop dat dit werkt.

MVG T_Sound
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Cubase is stilletjes aan acheruit aan het gaan , en terecht .
      Veel Blabla , geen goede interfaces, problemen a volonté enz...
      Dit gegeven is bekent bij vele gebruikers en wereldwijde forums.
      Sonar daarentegen is een geweldige opmars aan het doen, het aandeel is tegenwoordig enorm, vooral de 8.5 .
      Ik werk daar dagelijks mee zonder enig probleem.
      Cubase 5 daarentegen is een zonde, eigenlijk doodzonde .
      Het werkt niet en ik heb het van mijn PC gedonderd , blij dat ik er vanaf was, wat een klote software ....
      Enfin , sommige cubase gebruikers zijn tevreden, maar dan te vinden in de amateurwereld.
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• T_Sound
        • Sep 2009
        • 267

ik heb ook niet gezegt dat Cubase goed is. Naja het WAS goed. Nu speelt inderdaad Sonar veel meer in de markt. Ook onder de amateurs. Maar dat betekent nog niet dat je een amateur bent als je Cubase gebruikt.

Nu weer [ontopic]

IS het nog gelukt met de mixdown, david?

MVG
        T_Sound

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

@sis, cubase 5 is geweldig en zeer compleet. Helaas ouk erg oud.
          windows 98 oud....
          Als je moderne VST plugins met grote samplebstanden of USB keys wil draaien ga je over de houdbaarheid heen. (bijvoorbeeld programmas als steinbergs eigen halion-strings en grooveagent draaien niet goed) Dan moet je XP hebben en een nieuwere engine. LE dus

helaas is steinberg na 5 de mist in gegaan. Steinberg hardware zoals tijdgecompenseerde midi ports en dergelijke draaien niet op LE en consorten. Dus voor elk voordeel ga je twee nadelen introduceren.

nieuwe plugins gebruiken een usb key die niet samengaat met de oude printerportkey van vst5. En je bent zowat verplicht over te stappen.

Laatste ergernis.
          de opbouw die vanaf de pro24 op de atari begon. met standaard keystrokes, indelingen en werkwijzen is ineens overboord gegooit waardoor je net zo goed een ander...moderner, programma kunt kopen.

Veel gebruikers zijn toen overgestapt... en ik ga denk ik ook...
          lekker belangrijk!

Comment

• daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

Originally posted by T_Sound
            Ik neem aan dat je gewoon een stereo mixdown wilt maken? met gescheiden kanalen? dus dat zijn 2 bestanden. op de ene staat het linker signaal en op de andere uiterraad het rechtse signaal.

Dit doe je door in Cubase met de markeringscursor (de 2 driehoekjes in je meetlintachtige balk die verplaatsbaar zijn) alles te selecteren (van het begin van de opname tot het einde van de opname) en daarna rechtsboven in je venster klikken op bestand/file > export > mixdown - dan kun je je mixdown ergens opslaan als wav. - mp3 - enz. Dan kun je ook nog aangeven of je gescheiden kanelen wilt of niet enz.

Ik hoop dat dit werkt.

MVG T_Sound
            neem ie dan ook mijn plugins/eq settings en automation mee??
            of pleurt ie gewoon alle 8 sporen bij elkaar?
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• Koen De Paepe
              • Nov 2009
              • 52

Hij maakt een bestand van wat er uit de master (links en rechts) komt. Wat, dat kan je bepalen door kanalen te muten of als je maar 1 kanaal wilt exporteren dat in solo te zetten. Alle effecten en eq settings op de kanalen die naar de master uitgang gaan zullen dan ook in de mixdown zitten

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Originally posted by daviddewaard
                neem ie dan ook mijn plugins/eq settings en automation mee??
                of pleurt ie gewoon alle 8 sporen bij elkaar?
                Probeer het?

Tjees, hulp-bij-kont-afveeg-topic dit zeg..
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• T_Sound
                  • Sep 2009
                  • 267

Ik vindt dat een loze uitspraak Jeroen, de TS vraagt iets waar hij niet uit komt. Daarom start hij dit topic. Als je dan geen zinvol of helpend antwoord kan geven, doe dat dan niet.

We zijn hier op het forum om met elkaar te praten over het vak en elkaar te helpen als je er niet uit komt.

Dus dat doen we ook weer in dit topic, we helpen de TS en proberen met woorden een oplossing te vinden. Wat niet iedereen altijd even goed lukt merk ik wel weer.

[Ontopic]:

Zoals Koen ook al zegt, maakt Cubase een virtuele opname van je master links en rechts, zoals je het ook uit je speakers zult horen. Incl. plugins, effecten, eq's, inserts e.d.

Dus die mixdown is eigenlijk de plek waar jij je soundforge wou gebruiken, maar dat doet Cubase dus ook zelf.

Waar je verder even op moet letten is dat wanneer je een mp3 versie van je opname gaat maken, dat je dat dus via die mixdown doet.

Wanneer jij dus eerst een wav gemaakt hebt van die mixdown en je wilt daar ook een mp3 versie van, omdat dat minder groot bestand is, dan moet je niet de wav gaan conferteren in een prog., maar gewoon weer met cubase een nieuwe mixdown maken, alleen dan in mp3. Zo verlies je minder kwaliteit, omodat je rechstreeks van de bron (je opnames) je mp3 mixdown maakt.

Ik hoop voor je dat het lukt.

MVG T_Sound

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Originally posted by T_Sound
                    Ik vindt dat een loze uitspraak Jeroen, de TS vraagt iets waar hij niet uit komt. Daarom start hij dit topic. Als je dan geen zinvol of helpend antwoord kan geven, doe dat dan niet.

We zijn hier op het forum om met elkaar te praten over het vak en elkaar te helpen als je er niet uit komt.
                    Kom op, dit is toch geen gevalletje "kom er niet uit"? David had ook gewoon de gegeven tip kunnen proberen en was er dan vanzelf achter gekomen of die plugins worden meegenomen op de bounce of niet.

Hulp op een forum vragen is prima, maar als er 0 inzet getoond wordt om ook maar IETS zelf te doen vraag ik me af waar we het allemaal voor doen.

Wanneer jij dus eerst een wav gemaakt hebt van die mixdown en je wilt daar ook een mp3 versie van, omdat dat minder groot bestand is, dan moet je niet de wav gaan conferteren in een prog., maar gewoon weer met cubase een nieuwe mixdown maken, alleen dan in mp3. Zo verlies je minder kwaliteit, omodat je rechstreeks van de bron (je opnames) je mp3 mixdown maakt.
                    Als je een fatsoenlijke PCM (WAV) hebt uitgespuugd met Cubase is er geen enkele reden om niet vanaf die PCM file een MP3 te bakken.
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

cubase heeft bij de popup page, die onder de export functie zit, vaak een aantal vinkjes. Afhankelijk van de versie.

()-including effects (DIE MOET DUS AAN)
                      ()-merge to mono
                      ()-stereo interleaved
                      ()-stereo two mono tracks
                      ()-only active channels
                      ()-between markers
                      ()-complete track

dit is geen gekke vraag vind ik
                      lekker belangrijk!

Comment

• T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

Aan de ene kant ben ik het wel met Jeroen eens.

Want als je niet uit cubase komt, wat ik in het begin van cubase gebruik ook had, heb ik de manual er gewoon bij gepakt.

En Ja, David had de tip eerst kunnen proberen inderdaad. Heeft hij niet gedaan. Kun je het hem kwalijk nemen?

Ja en nee. Iemand die totaal niet eigen is met recording via de pc, die weet zich soms geen raad met dat soort dingen.

Dan zal hij waarschijnlijk ook 3 kwart van de manual niet snappen. Aan de andere kant, de aanwijzingen die wij gegeven hebben, zijn volgens mij niet heel moeilijk te begrijpen als je weet hoe een PC werkt. En als je je opname's goed opgeslagen hebt en eventueel een backup hebt en je maakt een klein foutje, dan is het geen ramp, je kunt zo je oude opgeslagen bestand weer terug halen.

Nu vinden sommige mensen het niet erg om een levende manual te spelen en sommige wel.

Dan vindt ik en niet om jou af te kraken Jeroen, dat die mensen die het niet leuk vinden om een levende manual te spelen, niet moeten reageren.

Nu is dit niet aanvallend naar 1 persoon bedoelt, maar ik denk dat mensen me wel snappen.

Wat betreft die convert naar mp3 heb je gelijk Jeroen, maar niet elke onbetaalde converter geeft goede kwaliteit mee aan een mp3.
                        Maar tuurlijk, als je een goede wav uitpoept, dan kun je er met een redelijke converter ook een redelijk mp3'tje van maken.

Succes David

T_Sound

Comment

• daviddewaard
                          • Mar 2008
                          • 627

Mix down maken is gelukt,
                          kwam er ook achter dat je real-time moet aanzetten om je automatisering mee te laten gaan.
                          anders neemt hij hem op zonder automatisering

Comment

• Mach Facilities
                            • May 2009
                            • 109

in mijn ogen is het vooral belangrijk om te weten met wat voor software je werkt, en die software te begrijpen......doe je dit niet, dan is het vooral zaak om even in de manual te duiken, en te kijken waar het allemaal om gedaan is , toch?
                            ik bedoel, je gaat ook geen Bugatti rijden, zonder een rijbewijs, WAT JE ER WEL VOOR NODIG HEBT?
                            Dit lijkt me een gevalletje van LEZEN wbt de manual aangeeft, oftewel, RTFM.

Just my two cents.....
                            Chris
                            PS.,
                            ik begrijp heel goed, dat het een moeilijke stap kan zijn, als je niet weet wat bepaalde software doet, maar, EN DIT IS HEEL BELANGRIJK, als je iets wil bereiken, verdiep je je toch in een stuk software, of mis ik iets?

Tja, en nu maar schieten.....

Comment

• T_Sound
                              • Sep 2009
                              • 267

Ik ben het met je eens hoor Chris, maar je je kunt ook heel moeilijk een rijbewijs halen als je bijvoorbeeld blind bent.

De TS is niet bekend met PC Recording, dus dan is Cubase voor hem lastig en de manual Chinees.

Dat hier een advies is gegeven om het zo te doen en hij vraagt voor dat hij iets geprobeert heeft of de fx, eq's e.d. mee opgenomen worden door de mixdown, ja ok dat kun je beter eerst zelf proberen alvorens daar een advies oer te vragen.

Maar goed, ik ben dan ook niet de beroerdste om ook dan een advies te geven.

Maar ik ben het met Jou en Jeroen eens, dat je beter eerst een advies op kunt volgens alvorens een vraag te stellen waar misschien het antwoord al in de handeling die moet verrichten ligt.

Maargoed, de TS heeft inderdaad het antwoord zelf gevonden tijdens de handelingen die je moet verrichten om je mixdown te maken.

Dus eind goed, al goed.

GR Tinjo

Comment

Working...