Opnemen van live bands ( welke spullen )

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

Opnemen van live bands ( welke spullen )

Hallo,

Ik word de laatste tijd veel vaker gevraagt of ik live eens een wat op kan nemen en dat mischien kan afmixen.Omdat ik daar eigenlijk helemaal geen kaas van heb gegeten en de spullen er niet voor heb , zeg ik meest nee. Meest stuur ik ze door naar een studio of naar een colega die daar wel in thuis is.Ik ken me live aardig redden maar om een opname van een band te doen en die te vernaggelen...mij niet gezien.

Maar nu ik die vraag dus vaker krijg ben ik toch eens aan het rondneuzen wat je eigenlijk allemaal nog nodig heb om eens een goeie live opname te kunnen maken.

Ik heb dus zelf een complete PA set, mixer (a&h gl 2200 ) rand rackje met de nodige app en mics om alles compleet uit te versterken.

Nu kom ik een hd24 tegen van alesis, gewoon een harddisc recorder om live 24 sporen op te neme. Ik neem aandat je met dit apparaat gewoon elk kanaal appart van je mixer zo op kunt nemen ( of subgroepen)

Daarna lees ik dat je je bestanden doormiddel van een fireport thuis op je comp te zetten en dan kunt gaan bewerken.

Maar welk programma is geschikt om live opnames af te mixen en te bewerken. Ik hoor veel cubase voorbij komen. maar welke versie hoe en wat zou ik geen idee hebben. Neem wel aan dat cubase draait op gewoon windows en niet zoals protools op de mac.

Natuurlijk heb ik voor me comp wel een setje goede monitors nodig.

Wat ik dus al met al zoek is wel een setje om voornamelijk live opnames mee op te nemen en af te mixen. Wel zou het ideaal zijn om het ook te kunnen gebruiken in bijv een oefenruimte en als het ware een studio set up neer te zetten. Het budget van dit alles mag zo rond de 2000/2500 gaan liggen. ( Dus aleen voor het opnemen en afmixen. Mixer micś en computer met goede geluidskaart heb ik al.) Dus wat raden jullie me aan hier op het forum??

Ook weet ik wel dat je dit verhaal niet in een uurtje onder de knie heb. Na de zomer is een prive oefenruimte van een band hier klaar en met die band samen heb ik alle gelegenheid om eens dingen uit te gaan vinden!
    Ook zal ik me zeer zeker moeten gaan verdiepen in de software die ik wil gebruiken maar ook moet te doen zijn.

Ik hoop dat mijn plannen een beetje duidelijk zijn! Zodat ik me eens kan richten op wat apparatuur en daar verder mee aan de gang kan gaan.

Ik hoop op wat nuttige reacties!

Mvg Jens

(oh jah, ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kwam op weinig recentelijk resultaat )
    Last edited by jens; 20-07-09, 11:16.
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Je zult eerst moeten kijken of je op je mengtafel direct outs hebt zitten. Dan kun je in ieder geval opnames maken. Wel opletten met je gains want daarmee bepaal je ook de insturing van de HD. En als je monitors ook vanaf FOH doet wordt het alleen maar lastiger.

Software voor in de computer is er in diverse variaties. Protools is er ook voor de pc. Bestanden overzetten kan op verschillende manieren, afhankelijk van je audiointerface die aan je computer hangt.
    Ikzelf gebruik Protools en kan vanuit de HD optisch mijn Mac in.
    Met Cubase kan het ook heel goed, voordeel is dat je niet gebonden bent aan de hardware zoals bij Protools.

De mogelijkheden zijn legio, e.e.a zal afhangen van het geld wat je eraan wil besteden.
    Last edited by RayM; 20-07-09, 14:03. Reason: Typefout....
    Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by RayM
      Je zult eerst moeten kijken of je op je mengtafel direct outs hebt zitten. Dan kun je in ieder geval opnames maken. Wel opletten met je gains want daarmee bepaal je ook de insturing van de HD. En als je monitors ook vanaf FOH doet wordt het alleen maar lastiger.

Software voor in de computer is er in diverse variaties. Protools is er ook voor de pc. Bestanden overzetten kan op verschillende manieren, afhankelijk van je audiointerface die aan je computer hangt.
      Ikzelf gebruik Protools en kan vanuit de HD optisch mijn Mac in.
      Met Cubase kan het ook heel goed, voordeel is dat je niet gebonden bent aan de hardware zoals bij Protools.

De mogelijkheden zijn legio, eel zal afhangen van het geld wat je eraan wil besteden.
      Voor zover ik weet zitten er op de meeste A&H tafels wel direct outs alleen zitten deze standaard post-fade, om ze pre-fade te krijgen zul je een jumper om moeten solderen.
      Dat je de monitormix vanaf de FOH tafel doet heeft verder geen enkele invloed op de opnamen, je neemt op van direct-outs dus het enige wat invloed heeft op de opnamen zijn de gains maar daar moest je toch al afblijven vanwege de monitors.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by MusicXtra
        Voor zover ik weet zitten er op de meeste A&H tafels wel direct outs alleen zitten deze standaard post-fade, om ze pre-fade te krijgen zul je een jumper om moeten solderen.
        Als je direct-outs post-fader zitten... dan zijn het toch geen direct-outs meer?
        Is dat een gekkigheidje van A&H of zie ik het verkeerd?
        Ik zou zeggen dat die dingen direct na je gain moeten zitten... of zelfs direct achter de input, nog voor de gain.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by renevanh
          Als je direct-outs post-fader zitten... dan zijn het toch geen direct-outs meer?
          Is dat een gekkigheidje van A&H of zie ik het verkeerd?
          Ik zou zeggen dat die dingen direct na je gain moeten zitten... of zelfs direct achter de input, nog voor de gain.
          Klopt idd dat een direct-out eigenlijk pre gain en pre fade zou moeten zitten maar A&H heeft dat dus standaard niet. Wel staat het in de user manual beschreven hoe je ze pre fade kunt omsolderen.
          Overigens is er wel mee te leven dat ze post gain zitten maar post fade is wel erg lastig.

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Bij onze soundcraft GB8 tafel zit er gewoon een knop per kanaal om ze post of pre fader te zetten. (achteraan)

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

Allereerst bedank voor alweer wat reacties!

- de A&H heeft iig direct outs, maar dat ze post fade zitten was me nog niet echt bekend...wel eens de klok horen luiden maar verder...dat ga ik eens uitzoeken!

- monitors doe ik meest van de FOH, maar als ik echt een probleem word ben ik wel in de gelegenheid om er een monitor mixer bij te zetten.

"De mogelijkheden zijn legio, e.e.a zal afhangen van het geld wat je eraan wil besteden"

om te beginnen wil ik eerst niet meer uitgeven als een 2 a 2500 euro.Voor dat bedrag heb ik een:

-genoeg sporen harddisc recorder nodig ( 1200,- )
              -een software programma ( die ik dus het liefst op windows kan laten draaien zodat ik mijn bestaande computer kan gebruiken)
              -een paar goeie monitors om wat af te kunnen mixen ( +/- 400,- )
              - nodige aan kabels ( 100,- )
              Ik wil mijn A&H tafel iig geval gebruiken
              Mics heb ik genoeg

Ik dacht dat protools aleen maar te gebruiken was met eigen hardware. al is dit dus niet zo, dan denk ik voor dit bedrag nog niet echt haalbaar.

Verder moeten jullie niet meteen denken dat ik marco borsato ga opnemen , het is meer bedoelt voor 4,5 koppige rock bandjes die graag eens een betere live demo willen maken dan met rechtstreeks uit de zaal met een minidisk. Ook wil ik er graag een studio set upje mee kunnen maken die ik dan thuis gewoon afmix. Wat ik iig wil is investeren in goede spullen waar ik even mee vooruit kan. Geen 8 sporen opname ding terwijl ik er in de nabije toekomst al meteen 16 nodig heb of iets derg.

Ik ga me ook eens verdiepen in de software, lees veel goeie dingen over cubase ( naast protools )

Is er hier iemend van jullie die het gebruikt? En zijn er ook dingen die jullie me zeker afraden. mischien zelfs dit hele plan al om er uberhaupt aan te beginnen.

groeten jens

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Je hebt een PC. Heeft die voldoende werkgeheugen om audio te bewerken?
                En heb je voldoende schijfruimte, want audio vreet opslag.

Een andere optie is om i.p.v. een HD recorder een goede audiointerface (met voldoende inputs) aan te schaffen i.c.m. software die je aan je pc hanget Zo heb je de HD recorder niet meer nodig.
                Ja, je moet je pc en monitor meenemen i.p.v. de HD maar zo heel veel verschil zal het niet maken. Tenzij je een hele grote PC kast hebt.
                En voor die € 1200,- die je uit wil geven aan de HD recorder koop je bv. Protools LE (Digi003). BTW, Protools schaf je aan incl hardware.
                Heerlijk die stilte

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

-HD24 recorder kopen + Je A&H even laten omsolderen.

-Een setje KRK monitors +/- 190eur/st

- vergeet de kabel niet...

-"Zoom H4" MP3 recordertje (krijg je gratis cubase lite bij trouwens en is gelijk een audio interface voor PC. Neem niet het allergoedkoopste H2 model aub.)

En thuis dan gewoon met je A&H+rekje+monitors naar de zoom mixen
                  Niets mis mee. Doen we in den Haag erg veel voor zomerfestivals.

Als je meer geld hebt. de cubase installeren op een beer van een PC en de firewire optie gebruiken. Maar de mix zal er niet ineens beter van klinken.

Stop dan gelijk met investeren! Voor opnames die je een keer mooier wil mixen gewoon 4 uurtjes bij een lokale studio boeken. Dat kost echt geen reet. Terwijl zij je graag zien komen. En bulken van de geweldige apparatuur/afluistering.
                  lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Originally posted by MusicXtra
                    Klopt idd dat een direct-out eigenlijk pre gain en pre fade zou moeten zitten maar A&H heeft dat dus standaard niet. Wel staat het in de user manual beschreven hoe je ze pre fade kunt omsolderen.
                    Overigens is er wel mee te leven dat ze post gain zitten maar post fade is wel erg lastig.
                    Erger nog, voor een meersporen "meeloop" zou je eigenlijk je direct out post gain, pre HP, pre-insert en pre-EQ willen hebben.
                    De meeste tafels zijn pre-fader, of post-fader, maar zelden pre-EQ.
                    Dit betekend dat als je live staat te schuiven, dat je EQ-wijzigingen meegenomen worden in je opname. Da's lastig corrigeren in de eindmix.

Heb recent een harrie gemodificeerd omdat niet standaard (ook niet met jumpers) pre-eq kon.

Zelf beruik ik een insert-aftakspinner. Op de jacks zit tip en ring aan elkaar verbonden. Het signaal van de insert wordt (helaas ongeballanceerd) over mulit naar de HD24 gebracht.
                    Voordeel: post gain, pre EQ zonder tafel te modden
                    Nadeel: ongeballanceerd.

Gelukkig (of helaas) is een HD24 zonder EC-2 update (dus niet de XR versie) impedantiegeballanceerd, wat bijna net zo slecht is als ongeballanceerd. In de praktijk merk je er dus weinig van.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Insertspinner werkt prima inderdaad.

Mijn advies: HD-24 met protools (oid) op je computer en je bent een heel eind.
                      Check zeker DEZE thread eens, heb een tijdje geleden met dezelfde overwegingen gelopen.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Ik denk dat een andere mengtafel kopen met selectable pre/post aan de direct outs een goedkopere oplossing is.
                        Vervolgens de firewire optie om de data uit de HD24 te halen gaat ook eenvoudig en snel.

laat dat omsolderen maar voor wat het is....

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Originally posted by frederic
                          Ik denk dat een andere mengtafel kopen met selectable pre/post aan de direct outs een goedkopere oplossing is.
                          Vervolgens de firewire optie om de data uit de HD24 te halen gaat ook eenvoudig en snel.

laat dat omsolderen maar voor wat het is....
                          Heb zelf HD24tools (freeware) en een IDE-caddy in de PC... Totale kosten: 3 tientjes (incl. gratis passende caddy voor een extra HD) en veel sneller dan firewire.

Daarnaast, als je toch aan de spinners moet, kun je net zo makkelijk je insert gebruiken. Is goedkoper dan een nieuwe tafel.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Ben best blij met mijn M400, rechtstreeks via een cat5 kabeltje 40 kanalen naar mijn laptop

Comment

Working...