opnameprobleem met laptop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cmon
    • May 2009
    • 3

opnameprobleem met laptop

Hoi,
    Ik ben nieuw hier en heb sinds paar dagen opname-apparatuur (mic's, mengpaneel, laptop). Nu heb ik het probleem dat als ik opneem (en gewoon dat het signaal netjes in het groene blijft op de mixer), en dan terugluister hij veel te hard staat en helemaal kraakt enzo. Ik heb al de ingangsvolume verlaagt bij zowel Audacity en gewoon m'n laptop. Bij reaper is dit hetzelfde geval. Heb ik een te slechte geluidskaart op mijn laptop?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Cmon
    Hoi,
    Ik ben nieuw hier en heb sinds paar dagen opname-apparatuur (mic's, mengpaneel, laptop). Nu heb ik het probleem dat als ik opneem (en gewoon dat het signaal netjes in het groene blijft op de mixer), en dan terugluister hij veel te hard staat en helemaal kraakt enzo. Ik heb al de ingangsvolume verlaagt bij zowel Audacity en gewoon m'n laptop. Bij reaper is dit hetzelfde geval. Heb ik een te slechte geluidskaart op mijn laptop?
    Klinkt alsof je een line signaal via een microfoon ingang je laptop in stuurt.
    Bij digitale signalen is het plafond ook echt het plafond, het signaal gaat bij oversturing heel erg vervormen.
    Mogelijke oplossing is een DI boxje, die maakt van een line signaal een microfoon signaal, weliswaar gebalanceerd maar dat is eenvoudig weer asymmetrisch te krijgen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Cmon
      • May 2009
      • 3

Originally posted by MusicXtra
      Klinkt alsof je een line signaal via een microfoon ingang je laptop in stuurt.
      Ja dat doe ik inderdaad. Dus als ik het goed begrijp moet ik een DI box kopen en tussen mijn gitaarversterker en mixer zetten? Kan dat ook met jack input - jack output bij je DI? En wat bedoel je met balans?

thnx!

Comment

• BWSL
        • Jul 2006
        • 28

Ik krijg niet bepaald de indruk dat je er erg veel verstand van hebt. Ik zou me eerst verdiepen in de geluidstechniek (vooral wat betreft aansluitingen), en dan pas kostbare apparatuur aanschaffen, maar goed.

Het is over het algemeen niet verstandig om een line-out signaal van de mixer naar de mic-ingang (veel te gevoelig voor line-signaal) van de laptop te sturen. Wellicht helpt een DI-box wel, deze maakt er idd soort van mic-signaal van. Een andere optie is om een losse geluidskaart in de vorm van bijvoorbeeld een USB-interface te gebruiken. Daar zitten alle aansluitingen op die je moet hebben en dan zit je niet meer met de geluidskaart van de laptop.

Maar in je tweede bericht heb je het opeens over een gitaarversterker??? Een DI kun je ook gebruiken om tussen een gitaarversterker en een mixer te zetten, maar dat heeft niks met jouw probleem te maken. Een DI heeft trouwens over het algemeen wel alleen een XLR-output.

Gebalanceerd of symmetrisch betekent dat er door de kabel zowel het signaal als de negatieve variant gestuurd worden, oftewel het signaal in tegenfase. Dit vermindert ruis en andere storingen. Zo'n DI-box maakt dus niet alleen een mic-signaal, maar ook er een gebalanceerd signaal van. Jouw laptop heeft geen gebalanceerd signaal nodig, maar als je de juiste verloopkabels hebt en je komt uiteindelijk bij je minijack-stekkertje voor in de laptop, dan wordt dat tegenfase-signaal gewoon naar de aarde geleid en heb je verder nergens last van.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd voor jouw. Mochten anderen concluderen dat m'n verhaal ergens niet klopt, dan hoor ik dat graag!
        Een geluidssetup met kabels zonder Neutrikconnectoren is als een land met wegen zonder asfalt

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Een andere optie is om een losse geluidskaart in de vorm van bijvoorbeeld een USB-interface te gebruiken. Daar zitten alle aansluitingen op die je moet hebben en dan zit je niet meer met de geluidskaart van de laptop.
          En dan heb je meteen een stuk betere kwaliteit!!
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Cmon
            • May 2009
            • 3

Originally posted by BWSL
            Een DI heeft trouwens over het algemeen wel alleen een XLR-output.
            Hoe moet je die DI dan aan je mixer en laptop aansluiten? Want dan heb ik toch kabels nodig die XLR-~-jack/minijack zijn? (uiteindes bedoel ik dan)
            Bedankt voor die goede uitleg trouwens!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Kwestie van de - en de massa aan elkaar solderen in het verloopkabeltje en je hebt een ongebalanceerd signaal op mic. level.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Let op:

Een DI heeft over het algemeen ook voeding nodig, danwel via fantoom, danwel via een 9 volt blokje. (meeste DI's zijn zogenoemde actieve DI's)
                Voeden met een batterij is af te raden omdat je zult zien dat je batterij leeg is tijdens je mooiste stuk. Live merk je dat snel genoeg, in een "meeloopopname" zeker niet.

Aardigste oplossing is denk ik een passieve DI (klinkt minder, maar is zeker niet gek) óf gewoon een verzwakker-koppelbus.

óf je koopt een externe USB-geluidsinterface waar wel line-in op zit.
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

Working...