Wat vinden jullie van mijn nieuwe opnames?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Wat vinden jullie van mijn nieuwe opnames?

Wat vinden jullie van mijn nieuwe opnames? Het zijn opnames om de zangeres te laten oefenen.
    [FONT=Calibri][/FONT]
    Last edited by frederic; 08-05-09, 01:54.
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Bas verdwijnd in de galm en te weinig laag.
    Basdrum bijna niet hoorbaar.
    Blazersectie moeten beter stemmen ( is af en toe vals )
    Weinig dynamic in het geheel .
    Stereobeeld moet breder, vooral de blazers iets meer pannen.
    Het is goed bedoeld hoor.
    Ik weet hoe een bigband moet klinken, heb er nog arrangementen voor geschreven.
    Hier een linkje, gewoon even downloaden.
    Michael Buble - Moondance.mp3
    sis
    Last edited by sis; 12-04-09, 20:28.
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Die opname die je als vb geeft vind ik maar niets.

Die balans is totaal verkeerd in uw voorbeeld. Een bigband zit zo niet.
      Volgens mij is dit een multitrack opname. Trompetten en trombones uiterst links pannen, en saxen uiterst rechts?
      De mijne zijn gewoon wat opnames tijdens de eerste repetitie met een paar micro's.

Ik heb er idd wat teveel galm ingestoken.
      Last edited by frederic; 12-04-09, 22:47. Reason: nnen,

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Nou, als je over bigband praat, zit je aan het juiste adres.
        Ik heb jarenlang freelance pianist geweest in verschillende bigbands, dus denk wel dat ik weet waar ik over praat.
        En inderdaad dit is een studio-opname.
        Ik wou het gewoon maar eens laten horen als voorbeeld.
        Dat je het niks vind , prima , ik geef je binnenkort wel een paar andere voorbeelden.
        Vergeet ook niet dat Michael Bublé geen kleine jongen is, die met de beste muzikanten en producers werkt .
        Die weten echt wel waar ze mee bezig zijn .
        Michael Buble
        sis

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

..........
          Last edited by frederic; 08-05-09, 01:56.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by frederic
            Wij weten ook wat we doen.
            De helft van die (onze) Bigband die je hoord zijn Muzikanten van het Brussels jazz Orchestra.
            Goede muzikanten zeggen niks, het totaalgeluid van een opname (incl balans, stereobeeld en effecten) komt bij de technicus vandaan, niet bij de muzikanten.

(Hele algemene) tip: probeer elk advies wat je krijgt uit. Soms merk je direct dat het een advies is wat in jouw situatie niet van toepassing is (en dat juist het tegenovergestelde beter werkt), soms krijg je door een combinatie van ogenschijnlijk rare of aparte adviezen ineens dat waar je al die tijd (onderbewust) naar op zoek bent geweest.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

begin maar s met die bekkens zachter te zetten....

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Originally posted by frederic
                Wij weten ook wat we doen.
                De helft van die (onze) Bigband die je hoord zijn Muzikanten van het Brussels jazz Orchestra.

PS, die pianist is de vervanger voor Jef Neve.
                Ja, deze ken ik .
                BVB. Serge plum en Marc ***froid komen van het BRT jazz-orkest onder leiding van Etienne Verschueren.
                En dat zijn topmuzikanten
                En tja, Jeff Neve dat is wereldklasse . Die is daar niet voor niks weggelopen

Maar daar gaat het niet om .
                Je vroeg : wat vinden jullie van mijn opnames.
                En daar kreeg je antwoord op.
                Ik denk dat je goed bedoelde kritiek moet kunnen aanvaarden.
                Anders had je dit topic niet moeten starten
                sis

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2138

Hoe is dit allemaal opgenomen?
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by ronny
                    Hoe is dit allemaal opgenomen?
                    Sax: 2 Neumann TLM 103
                    Trombones: 2 AKG C4000
                    Trompetten: 2 AKG C414

bas: DI
                    Piano: 2x DI
                    Drums: Kick: AKG D112, overhead: 2x Oktava MK012, hihat en snare Oktava MK012

Opgenomen met Focusrite Saffire 26 i/o en nog een focusrite octopre module. Op een laptop met Sonar 7
                    Last edited by frederic; 13-04-09, 09:53.

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by renevanh
                      Goede muzikanten zeggen niks, het totaalgeluid van een opname (incl balans, stereobeeld en effecten) komt bij de technicus vandaan, niet bij de muzikanten.

(Hele algemene) tip: probeer elk advies wat je krijgt uit. Soms merk je direct dat het een advies is wat in jouw situatie niet van toepassing is (en dat juist het tegenovergestelde beter werkt), soms krijg je door een combinatie van ogenschijnlijk rare of aparte adviezen ineens dat waar je al die tijd (onderbewust) naar op zoek bent geweest.
                      volledig mee eens.
                      Mijn visie hoe een bigband moet klinken op een opname is gelijk met die van de WDR bigband.
                      Wij hebben dezelfde bezetting + opstelling.
                      Dit wil zeggen:
                      - piano links panning center links
                      - bas zit naast de piano panning centraal
                      - drums en percussie zit center links: panning center (wel breed)
                      - Blazers zitten center rechts Ik heb nu maar 2 micro's per sectie gebruikt (bij gebrek aan meer)
                      Maar indien ik voor alle blazers aparte micro's zou hebben: 5 trompetten, 4 trombones, 5 saxen zou ik de panning zien vanuit de dirigent positie. Solisten zitten center de rest gaat naar rechts uitgepand.

Uiteraard moet alles wat solo is centraal worden gepand.
                      Last edited by frederic; 13-04-09, 16:06.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

ga je bij een circusorkest dan ook het hele orkest in de linker coulissen pannen?

Die wdr aanpak maakt een CD onbeluisterbaar in de auto bijvoorbeeld.
                        Als er een tas bij je passagiersstoel staat hoor je de helft van de blazers niet...
                        Altijd een schijthekel aan "verantwoorde techniek" gehad.

Mijn gitaarversterker is altijd zacht geweest om op het toneel geen overlast te bezorgen. Een hoop van de technici vertalen dat naar. "deze gitarist speelt op het toneel zacht en staat uiterst rechts op het toneel. DUS in de zaal gaat hij uiterst zacht en naar een kant gepanned"

Sta je daar rocknummers te spelen in een zaal die voor de helft geen enkele gitaar te horen krijgt.

Een mix dient ergens voor. En het eerste doel is in mijn ogen toch meestal dat alle publiek alles kan horen. (als ze een kaartje betaald hebben)
                        lekker belangrijk!

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Originally posted by showband
                          ga je bij een circusorkest dan ook het hele orkest in de linker coulissen pannen?

Die wdr aanpak maakt een CD onbeluisterbaar in de auto bijvoorbeeld.
                          Als er een tas bij je passagiersstoel staat hoor je de helft van de blazers niet...
                          Altijd een schijthekel aan "verantwoorde techniek" gehad.

Mijn gitaarversterker is altijd zacht geweest om op het toneel geen overlast te bezorgen. Een hoop van de technici vertalen dat naar. "deze gitarist speelt op het toneel zacht en staat uiterst rechts op het toneel. DUS in de zaal gaat hij uiterst zacht en naar een kant gepanned"

Sta je daar rocknummers te spelen in een zaal die voor de helft geen enkele gitaar te horen krijgt.

Een mix dient ergens voor. En het eerste doel is in mijn ogen toch meestal dat alle publiek alles kan horen. (als ze een kaartje betaald hebben)
                          Eerst en vooral ik heb geen ervaring met circus bigbands.

Zowel in de WDR bigband als mijn visie zal men nooit uiterst links of rechts pannen. Zie slecht vb die @Sis in het begin heeft gepost.
                          Mijn panning is zoals je de bigband voor uw neus ziet zitten. Met uitzondering van de ritmesectie.

Wat wel waar is, en daar raak je een zeer gevoelige snaar: Ga je met een bigbandopname de pop richting uit of niet. lees commerciele richting.
                          Hier ga ik ook niet akkoord dat de kick drum een duidelijkere rol moet spelen. (in tegenstelling met popmuziek) De kickdrum heeft in bigbands enkel en alleen het accentueren van bepaalde accenten in de muziek.

Deze keuze moet je maken met het concept van de CD.
                          Last edited by frederic; 13-04-09, 23:46.

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

Bas ( contrabas dus ) is via D.I. zonder micro ?
                            Hoe is dit dan opgenomen, had de bassist een eigen bas-combo'tje ?
                            sis
                            Last edited by sis; 14-04-09, 06:38.

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Wij hebben een Tube Works MOSValve RT-3300 lampenversterker met cabinet.
                              Daar is een loepzuivere DI uitgang ingebouwd. Ik zou het wel met een microfoon willen doen, maar heb er geen over en heb ook geen pannelen om de contrabas af te schermen van de rest.
                              We moeten ons zien te redden met weinig middelen.
                              Last edited by frederic; 14-04-09, 07:53.

Comment

Working...