Interface of digitale mixer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freak niels
    • Jul 2005
    • 32

Interface of digitale mixer?

Hoi iedereen,
    Ik ben (nu voor het 3e jaar) bij de Musikmesse geweest. Uiteraard heb ik er weer gesmuld van alles dat ik toch nooit zal krijgen, maar ik heb er ook eens rondgekeken naar apparatuur om mee op te nemen. Ik neem nu nog op met de interne geluidskaart van de pc. Natuurlijk is de geluidskwaliteit hiervan niet om over naar huis te schrijven. Ook is het absoluut onhandig dat je maar 2 mono-tracks tegelijk kunt opnemen. Nu wil ik mij dus een beetje gaan oriënteren voor iets waarmee ik multitrack kan opnemen (voor ik het koop zal ik nog een tijdje door moeten spare, maar ja, je moet iets hebben om over te dromen hè:P). Ik ging eerst uit van een ‘gewone’ interface, maar ik ben in Frankfurt tegen de Yamaha O1V96 en de Tascam DM-3200 aangelopen, wat mij ook goede opties lijken. Zeker omdat ik dan meteen ook een nieuwe mixer heb (ik heb nu een Behringer met te weinig kanalen) en in het geval van de Tascam ook een bediening heb voor mijn opnameprogramma. Om voorbereid te zijn op de toekomst, wil ik 16 tracks tegelijk kunnen opnemen. Wat raden jullie mij aan?
    Vraagje voor Tascam gebruikers: zit er ergens clip-detectie op het kanaal, zoals bij een analoge mengtafel? Of op een andere plaats dat je snel ziet dat een kanaal aan het clippen is? Of heb je toch echt die optionele meterbrug van bijna 1000 euro nodig?

Bedankt voor jullie mening alvast.

Groetjes Niels
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Voor louter opname heb je geen digitale mixer nodig.
    Je kunt je geld beter investeren in goede microfoonpreamp modules en een interface. Mijn voorkeur: een RME hdsp, of een digiface als je het met een laptop wil doen.

Het is veel eenvoudiger, en je hebt in veel gevallen veel betere preamps.
    De eerste betaalbare digitale mixer die betere preamps gebruikt dan de octopre van focusrite, of de octamic van rme moeten ze nog maken. Zowel de tascam DM 3200 als de yamaha 02v96 steld niks voor in vergelijking met deze preamps.

Mijn voorstel:
    RME HDSP voor PC of de RME digiface voor laptop
    3 preamp modules van focusrite (totaal 24 kanalen) Met de Raydat van RME kun je tot 32 kanalen gaan
    1 module met een ssL channelstrip (van de 9000K) voor opnames van vocals.

Heel dit zootje schat ik op 5-6000€

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

Frederic, ik weet niet of je de prijs van de DM3200 kent, maar dat is duizenden euro's goedkoper dan jou optie. En dat de opamps van die Tascam zo slecht zijn is mij nog niet opgevallen.
      Ik heb hier RME ADI's liggen welke zeker niet beter klinken dan de analoge inputs van de Tascam.

Wat die Clip indicators betreft, ja die zitten op de Tascam, en deze zijn via het scherm in te stellen bij welk input niveau je wil dat ze oplichten.

Groeten

Jack
      Powered by AudioMadness....

Comment

• freak niels
        • Jul 2005
        • 32

Dus in principe zou je de meterbrug niet erbij hoeven te hebben?

Een andere optie, die qua prijs erg interessant is, is om 2 of 3 Motu 8 Pre's te kopen. Hier schijn je er maximaal 4 van te kunnen aansluiten op een computer. Weet iemand iets van de kwaliteit ervan?

Offtopic: Ik zie nu dat ik niemand een PM kan sturen, ik heb nog eens in de Faq gekeken, maar ik zie geen knop waarmee ik iemand een berichtje kan sturen. Ik zal wel weer iets verkeerd doen?

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

In reactie op PM berichten: dit behoort inderdaad niet tot de mogelijkheden.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by freak niels
            Dus in principe zou je de meterbrug niet erbij hoeven te hebben?

Een andere optie, die qua prijs erg interessant is, is om 2 of 3 Motu 8 Pre's te kopen. Hier schijn je er maximaal 4 van te kunnen aansluiten op een computer. Weet iemand iets van de kwaliteit ervan?

Offtopic: Ik zie nu dat ik niemand een PM kan sturen, ik heb nog eens in de Faq gekeken, maar ik zie geen knop waarmee ik iemand een berichtje kan sturen. Ik zal wel weer iets verkeerd doen?
            Is te zien hoeveel inpunts uw audio kaart heeft. De RME HDSP heeft 24 adat kanalen. Dus je kan 3 modules van 8 microfoonkanalen gebruiken.
            De RAYDAT heeft er 32, dus 4 modules van 8 kanalen.
            Maar indien jou computer krachtig genoeg is, kun je ook 2 RME kaarten gebruiken. Dus 48 kanalen met de HDSP of 64 met de RME RAYDAT.

Je kunt ook de octopre LE gebruiken van focusrite. Dit zijn zeer goede preamps. De Octopre LE kost ongeveer 500€ met adat inbegrepen.
            De octopre full (met comp/ limiter) ongeveer 1000€ met adat inbegrepen.

De RME Octamic D kost wel iets meer.

@nightline, om te beginnen hebben we het niet over inputs, maar over preamps. Hoewel de tascam preamps niet slegt klinken, zijn ze toch niet te vergelijken met focusrite of de octamic van RME.

Wat Clip detectie bestreft, dit kun je instellen op de DAW software. Cakewalk Sonar plaatst bij Clips rode vlagjes.

Comment

• freak niels
              • Jul 2005
              • 32

De Motu 8Pre kunnen rechtstreeks aan de computer, ze hebben firewire. Doordat er twee firewire aansluitingen op zitten, kun je er 4 aansluiten op 1 firewire poort m.b.v. doorlussen:
              "Two FireWire ports - daisy-chain up to four units on a single FireWire bus without a hub."

Comment

• freak niels
                • Jul 2005
                • 32

Ik begin toch meer te neigen naar de oplossing met 3 keer Motu 8 Pre, aangezien die Tascam mixer toch wel erg duur is.
                Of misschien loont het zich om 2 Motu 8Pre's aan te schaffen en daarbij 1 Focusrite Octopre (LE) met ADAT? Zijn deze Octopre's beter dan de Motu's? En kan ik de 8 uitgangen van de Octopre dan ook gebruiken om geluid van mijn computer naar uit te sturen? En wat is het verschil tussen de LE en de gewone versie van de Octopre? Loont het zich om voor de gewone versie te gaan?

Comment

Working...