8 kanaals recorder voor Live opnames

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

8 kanaals recorder voor Live opnames

Hallo allemaal,

Ik heb regelmatig producties waar ik graag wat opnames zou maken. Meestal is het te complex om mijn gehele computer setup mee te nemen en aan te sluiten op locatie. Daarmee kan ik tot 24 sporen opnemen met Motu 2408 MK3.

Ik zoek dus eigenlijk een compacte oplossing voor het opnemen van 8 kanalen audio. Denk bijvoorbeeld aan stereo mix, ambiance microfoons en of enkele subgroepen uit de mengtafel.

Ik zou graag een recorder willen met zowel analoge inputs als ADAT inputs.

Eigenlijk zoek ik iets als de ouderwetse Alesis ADAT recorders e.d. alleen dat liefst wel met moderne technologie en handige connectie naar PC om te opnames af te werken.

Hebben jullie tips ??
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

digidesign digi003 met laptop??
    is compacter dan een Adat, en klinkt vele malen beter.

en anders een HD24 van Alesis, alleen weet ik niet hoe die klinkt. (en je hebt dan 16 sporen over)

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Laptop met interface wordt met toch weer wat te uitgebreid en kost me te veel tijd/moeite op locatie aan te sluiten e.d. Ik weet dat het met een Digi003 nogal meevalt, maar toch. Wat aan dit voorbeeld zowiezo het nadeel is dat ik het niet handig kan importeren in mijn PC die draait op cubase namelijk.

HD24 is een mooie optie, had ik zelf uiteraard ook al wel gezien. Deze kost me echter wat te veel. Ik heb dan ook het idee dat ik te veel betaal voor zaken waar ik niet naar op zoek ben (16 sporen o.a.).

Ik denk dat ik maar eens ga proberen tweedehands een ouderwetse ADAT machine op de kop te tikken om te kijken wat ik daar eventueel mee kan en of ik de geluidskwaliteit toereikend vind.

Kan ik een oude 16 of 20 bits ADAT zonder problemen aansluiten op mijn 24 bit LS9 ?? uiteraard via ADAT en niet analoog ??

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Fostex heeft ook zo'n 16-kanaals HD-recorder.... al wat oudere modellen, maar ze schijnen best OK te zijn. 2e hands best voor een zacht prijsje te vinden.

Trouwens, opnemen met ProTools wordt gewoon WAV hoor... kun je zo in Cubase slepen.

Succes ermee!

p.s. als je toch naar oude tape-machines gaat kijken, kijk dan ook naar Tascam DA-88's
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

als er een PC in het spel is, haak ik nu toch af. haha
          ik weet ook niet hoe hoge eisen je stelt aan de geluidskwaliteit, maar Adat... het is niet al te best.
          maar nogmaals, afhankelijk van hoe goed het moet zijn.
          DA-88 klinkt idd veel beter
          zijn die tapes nog wel verkrijgbaar eigenlijk?

Comment

• dexter
            • Jul 2005
            • 433

Yamaha AW 16 G of aanverwante recorders.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by Mike Manders
              als er een PC in het spel is, haak ik nu toch af. haha
              ik weet ook niet hoe hoge eisen je stelt aan de geluidskwaliteit, maar Adat... het is niet al te best.
              maar nogmaals, afhankelijk van hoe goed het moet zijn.
              DA-88 klinkt idd veel beter
              zijn die tapes nog wel verkrijgbaar eigenlijk?
              DA-88 zijn Hi-8 tapes en die zijn nog wel te krijgen (wordt wel steeds moeilijker trouwens)
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Breur
                • May 2007
                • 80

Als ik even mag inhaken op dit topic.

Zelf ben ik me ook aan het verdiepen in multitrack HD-recorders. Natuurlijk zijn de mooiste de varianten zoals de HD24 van Alesis. Helaas vallen deze ruim buiten het budget.

Het gaat er voor mij om dat ik bij video-opnames het geluid in sporen opneem zodat ik ze naderhand op de tijdlijn erbij kan zetten en kan bewerken. In dit geval lijkt mij het handigste te kijken naar een HD-recorder, zodat ik gewoon de WAV-bestanden kan kopieren. Toch vind ik in de catogerie 8-kanaals HD-recorders maar bar weinig. De meesten zijn uitgerust met faders, etc. maar dat hoeft van mij niet. Een gewone play, record, en stop knop is voor mij voldoende.

Ik heb het internet al afgezocht en kom uit bij modellen zoals de Fostex D80/D90. Enkele posts hierboven werd ook de Tascam DA88 (helaas geen HD) aangehaald. Welk model(len) kunnen jullie me nog aanraden?

De eisen nog even op een rij:
                - minimaal 8 kanalen tegelijk opnemen,
                - bij voorkeur een HD-recorder (of een ander goed alternatief),
                - niet te duur (het apparaat gaat gebruikt worden bij een lokale omroep met een zeer klein budget).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Comment

• RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

Laptop (in case) met interface is net zoveel werk als een Adat machine.
                  Grote voordeel is dat je het in één keer in je programma hebt zitten en dat je het zo over kunt zetten naar je PC.
                  De Adat machine moet je thuis ook weer aansluiten en dan in realtime overzetten.
                  Heerlijk die stilte

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by RayM
                    Laptop (in case) met interface is net zoveel werk als een Adat machine.
                    Grote voordeel is dat je het in één keer in je programma hebt zitten en dat je het zo over kunt zetten naar je PC.
                    De Adat machine moet je thuis ook weer aansluiten en dan in realtime overzetten.
                    valt eigenlijk reuze mee. met HD tools kun je het schof van de HD24 rechtstreeks stoppen in de computer. (je moet wel een schof voorzien op de computer)

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Na lange tijd is dit onderwerp toch weer wat actueler geworden.
                      Ik heb inmiddels een Digidesign 003Rack in gebruik op mijn PC, tot volle tevredenheid (over de 003Rack dan in ieder geval).

Mijn PC is echter al wat jaartjes oud en wel aan vervanging toe ondertussen. Zeker het bewerken van audio en masteren van mixen duurt me echt te lang.

Ik dus te denken aan de aanschaf van een nieuw systeem en twijfel hierbij tussen de keuze Mac of Windows. Ik heb een aantal keren mogen werken op een Apple van een collega en dat is me wel erg goed bevallen, dus vandaar de twijfel.

Echter als ik de prijzen ga vergelijken van een goed PC systeem en een Powermac dan is dan nogal aanzienlijk in mijn ogen. Aangezien ik niet zo heel veel opnames/bewerkingen doe vind ik het dus moeilijk hier erg veel geld aan uit te geven.

Vandaar dat ik dus aan het kijken ben wat apple nog meer te bieden heeft. Ik kom dan onder andere uit bij de Imac of een Macbook natuurlijk. Nu zou ik graag ervaringen met deze producten horen in dit verband. Lukt het goed om een aardige set op te nemen met een Imac (maximaal 30 sporen) en deze te bewerken en te mixen ??

Ik hoor graag van jullie.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Originally posted by MarkRombouts
                        Na lange tijd is dit onderwerp toch weer wat actueler geworden.
                        Ik heb inmiddels een Digidesign 003Rack in gebruik op mijn PC, tot volle tevredenheid (over de 003Rack dan in ieder geval).

Mijn PC is echter al wat jaartjes oud en wel aan vervanging toe ondertussen. Zeker het bewerken van audio en masteren van mixen duurt me echt te lang.

Ik dus te denken aan de aanschaf van een nieuw systeem en twijfel hierbij tussen de keuze Mac of Windows. Ik heb een aantal keren mogen werken op een Apple van een collega en dat is me wel erg goed bevallen, dus vandaar de twijfel.

Echter als ik de prijzen ga vergelijken van een goed PC systeem en een Powermac dan is dan nogal aanzienlijk in mijn ogen. Aangezien ik niet zo heel veel opnames/bewerkingen doe vind ik het dus moeilijk hier erg veel geld aan uit te geven.

Vandaar dat ik dus aan het kijken ben wat apple nog meer te bieden heeft. Ik kom dan onder andere uit bij de Imac of een Macbook natuurlijk. Nu zou ik graag ervaringen met deze producten horen in dit verband. Lukt het goed om een aardige set op te nemen met een Imac (maximaal 30 sporen) en deze te bewerken en te mixen ??

Ik hoor graag van jullie.
                        Tja met een mac kun je weinig mis doen. Zeker in combinatie met Digidesign. Want de support van Digidesign naar windows is nagenoeg nihil. En die shit met de firewireinterface op PC is dan ook opgelost.
                        Maar is wel een stuk duurder dan PC.

Mijn mening een Mac!

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Maar zou ik dan ook wegkomen met een nieuwe Imac met Core i5 of I7 ??
                          of moet ik dan echt naar een Powermac toe ?

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

[FONT=Verdana]Powermac is een type die sedert de omschakeling naar Intel niet meer gemaakt wordt. Die is vervangen door de Mac Pro.[/FONT]
                            [FONT=Verdana]Normaal moet die perfect draaien op minimum OS 10.5 dus tegenwoordig wordt Snowleopard standaard geïnstalleerd dacht ik.[/FONT]

Voor Mac pro: alles werkt daar op. Zelfs mijn vriendin

[FONT=Verdana]Voor Imac en macbook zou ik enkel eens kijken of er geen problemen zijn met de firewire 800poort. Normaal niet. Voor Digidesign heb je een met 6pinnen nodig (firewire 400). je zal een verloopje moeten gebruiken.[/FONT]

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Mijn Imac is ondertussen besteld en hoop ik deze week te krijgen. volgens de spec's moet het allemaal prima gaan werken met mijn protools setje.

Ik zag echter ook dat de nieuwe versie van Protools (9) nu uit is en die lijkt wel een aantal voordelen te hebben tov de Protools 8 LE die ik nu gebruik.

Het is nu ook mogelijk om andere hardware te gebruiken. Ik denk er dus zeker aan om hier een upgrade te gaan maken. Voor hardware denk ik bijvoorbeeld aan een Focusrite Liquid Safire 56, of RME Fireface 800.

Mensen hier ervaring met bovenstaande of andere firewrire interfaces ??

voor mij zou het handig zijn om 2 x ADAT en wat analoge (mic pre amps) ingangen te hebben.

Comment

Working...