homerecording met laptop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beatricejoya
    • Nov 2008
    • 6

homerecording met laptop

Hi, ik ben nieuw hier, ..ik wil mijn eigen zang en gitaar gaan opnemen op een laptopwant wordt gek van de minidisc, daarmee kun je zo heerlijk perongelijk alles wissen grrrr ..
    aldus wat vragen:
    welke laptop is hiervoor geschikt en welke besturing, vista?,
    heb ik een externe geluidskaart nodig? ik kom dit soort dingen tegen als :sound blaster? realted Hd audiochip...
    is een mixer van belang?
    welke software? audacity?

kortom ik ben nog bleek van de leek

ik heb wel twee goeie microfoons al! yeah..

alle hulp heel erg welkom! dank alvast, Beatrice
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Ook op zondag werkt onze ongelooflijke zoekfunctie hier op dit forum!
    Over dit onderwerp is al zoveel gediscussieerd dat je beter alles eerst eens leest voor je een nieuw topic hierover start. Een ding kan ik je vast verklappen: er zijn evenveel meningen als er forumleden zijn m.a.w., gebruik de zoekfunctie, lees de ervaringen en kijk wat voor jouw situatie van toepassing is. Zo maak je de enige echte juiste keuze!
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• GuntherM
      • Jan 2006
      • 163

Waarom geen USB of Firewire apparaatje aanschaffen van M-audio
      M-AUDIO - Fast Track USB - Record Guitar and Vocals on Your Computer—Complete with Effects
      bijvoorbeeld of een hoger type, voordeel is dat je met protools LE op M-audio kan werken.
      Er zijn oplossingen genoeg, er zijn zat onderwerpen hier op het forum waar je zeker de juiste info vind.
      Succes

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

@Jan van Duren: ik denk dat je nogal overdrijft. Een complete mixer erbij is overbodig als je na afloop lekker de sporen kunt bewerken.

Audacity is een gratis programma en kun je redelijk mee uit de voeten. (Geen ervaring mee, ik gebruik zijn meestal Adobe Audition.) Er zijn diverse programma's te krijgen op dit gebied in uiteenlopende prijsklassen. Het besturingssysteem maakt niet zoveel uit, Vista biedt tegenwoordig ondersteuning voor de meeste software (en andersom idem).

Om je microfoons aan te sluiten op de computer heb je een grotere zoektocht, want er is heel veel te krijgen in diverse prijsklassen. Sowieso is het sterk afhankelijk van je microfoons: als één of meerdere mics fantoomvoeding nodig hebben, heb je een kaart nodig die dit kan leveren. Sowieso zijn externe kaarten stukken beter van kwaliteit dan de ingebouwde geluidskaart van je computer. Kijk ook even rond in de webshop van deze website, die hebben een redelijk aantal verschillende soorten en maten om uit te kiezen.

Comment

• beatricejoya
          • Nov 2008
          • 6

ah wat een reacties al! dank!
          Ja ik begrijp dat er van alles te vinden is op het forum, .. maar zie door de bomen het bos (nog ) niet, ... ik zal wat beter mijn huiswerk gaan doen...
          Beatrice

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Originally posted by Jan van Duren
            hoeze, overdrijf?

Waar wil je de microfoons dan op aansluiten!!
            Op je interface he, zoals de al genoemde fasttrack, waar overigens ook al wat software bijzit die je zou kunnen checken. Dat ding zit dik onder de 200 euro, zoek maar eens een mixer/geluidskaartcombi die evengoed klinkt voor hetzelfde geld, succes.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• beatricejoya
              • Nov 2008
              • 6

lieve knappe technisch begaafde jongemannen, ...reageer vooral niet als je je ergert aan mijn onwetendheid, ...

Ik raakte al aardig vertrouwd met het idee een
              'm-audio fast track usb audio interface'

te kopen voor 180 euro( dat is dus begrijp ik de intermediare ( huh) schakel tussen mics en pc, en tevens geluidskaart?) waar ik dan mijn twee mics op zou kunnen aansluiten nl:
              ' marshall mxl studio condensor', en ' mogami mxl 2006'

die een fantoomvoeding van 48 volt nodig hebben? ( haha, knap kind he?) en dan mixen dacht ik met een software programma...
              maar eh, een mixer, dat is een volume regelaar en wat nog?voorkomt ruis en andere bijgeluiden?? begrijp ik dat goed?
              en kan iemand me een voorbeeld geven van een combi geluidskaart en mixer? Echt ik heb het geprobeert te zoeken, maar ik wordt dramatisch gestoord van de hoeveelheid informatie op internet...
              Beatrice

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Wanneer je de M-Audio Fast Track Pro - 4 x 4 Mobile USB Audio/MIDI Interface met Preamps aanschaft heb je twee microfooningangen met fantoom en verder geen externe mixer meer nodig. Het mixen doe je immers met software al op de computer.

(De M-Audio Fast Track (niet de Pro) heeft maar één microfooningang. Hierdoor kun je niet beide microfoons gelijktijdig aansluiten en gebruiken.)

PS.
                Jan van Duren is een beetje schuifjes g**l, ik zie niet in waarvoor hier een mixer nodig is voor het doel van de topic starter. Gelet op de topic starter laten we zeggen, keep it simple!

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

Originally posted by beatricejoya
                  en dan mixen dacht ik met een software programma...
                  maar eh, een mixer, dat is een volume regelaar en wat nog?voorkomt ruis en andere bijgeluiden?? begrijp ik dat goed?
                  Het voordeel van een mixer is dat je tastbare schuifjes hebt, in plaats van dat het alleen in een (gratis) softwarepakket zit. Je gaat dus dubbelop werken, want je hebt je handen nodig om te spelen, dus kun je niet on-the-fly met een mixer je volume bijstellen. Sowieso wil je dat bij opnemen later allemaal pas goedzetten (in je software). In de ruis maakt het geen verschil, in bijgeluiden maakt het geen verschil, in volume maakt het geen verschil. Enkel en alleen in de ruimte naast je laptop en in de (bestedings)ruimte van je portemonnee.

Uiteraard moet je wel wat handigheid kweken met de software, maar Rome is immers ook niet in 1 dag gebouwd.

Comment

• beatricejoya
                    • Nov 2008
                    • 6

ah ja natuurlijk de pro, wat was ik onzorgvuldig, ... en wat zijn jullie geweldig geduldig en behulpzaam, ... dank ! echt fijn, ..
                    Beatrice

Comment

• beatricejoya
                      • Nov 2008
                      • 6

en wat vinden jullie van deze optie.aangezien ik het voor laptop wil gaan gebruiken, of kan dat sowieso, .. en goedkoper ook dan de pro...
                      .M-Audio Mobile pre USB

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Ja!

Laat dat nou toevallig een apparaatje zijn dat ik ook in mijn bezit heb, doet precies wat jij wilt en heeft een prima prijs kwaliteitverhouding. Kun je allebei je mics tegelijk op aansluiten, of als je een elementje in je gitaar hebt zitten: het elementje (de instrument input) en 1 mic.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• beatricejoya
                          • Nov 2008
                          • 6

top sparky, your my man, ..ja ik heb een element op mijn darling taylor, gaaf advies...kga maar es een bestelling doen...
                          dank allemaal!
                          Beatrice

Comment

Working...