Sonar 8 vs. Cubase

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RHulshof
    • Jan 2008
    • 66

Sonar 8 vs. Cubase

De strijd is begonnen na een paar kleine thuis opnames wil ik nu toch wat serieuzer gaan recorden.

betekend ook dat er legale software moet gaan komen.

Nu twijfel ik tussen Sonar en Cubase kunnen jullie mij hier mee helpen ??

Sonar heb ik in het verleden geloof nummer 6 al eens gebruikt vond ik zelf erg makkelijk werken ik heb ook nog een keer Cubase LE versie gehad had zelf het gevoel dat die meer op midi gericht was

weet je ik weet het even niet qua prijs zitten ze dicht bij elkaar dus daar ligt het niet aan.
  • Jan van Duren
    • May 2004
    • 204

ik gebruik zelf het programma Reaper. Is nog gratis en doet wat je wilt.

Ik heb zelf ook gekeken en gewerkt met Cubase en Sonar en liep regelmatig tegen problemen aan, zoals vastlopen van de PC, etc.

Reaper is het proberen waard.

gr

Jan

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Ik heb nooit met Sonar gewerkt, daar kan ik dus niet over zeggen.

Voordeel van cubase zou zijn dat er erg veel gebruikers van rondlopen, ook in jouw omgeving.Dat is handig als je eens ergens niet uitkomt en internet geen oplossing biedt. Cubase SX3 daar heb ik aardig wat mee gedaan. Zonder problemen tot 80 tracks gegaan, audio is prima en snel te editten. Vind ik persoonlijk fijner werken dan Pro-Tools, maar dat kan ook gewenning zijn... Er zit wel een irritante routingbeperking in: Je kunt een subgroup alleen naar de mainbus OF naar een subgroup routen die je later aangemaakt hebt... Hebben ze gedaan om interne feedbacklussen te voorkomen. In Cubase 4 schijnt het nu zo te zijn dat deze beperking opgeheven is en je een waarschuwing krijgt op het moment dat op het punt staat een lus te maken. ook schijnt niet iedreen wild te zin van de nieuwe interface, zelf ben ik er dan ook maar niet aan begonnen.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

[FONT=Times New Roman]Ikzelf gebruik al een jaar of 10 Cakewalk. Heb nog niet de 8 aangeschaft.[/FONT]
        [FONT=Times New Roman]Ik vind Sonar één van de gebruikvriendelijkste audiosotaware die er is. Dit is mijn persoonlijke ervaring. Er bestaan zeer veel patches voor diverse interfaces of digitale mengtafels. Voor alle yamaha en tascam mengtafels zitten er standaard plugins in.[/FONT]

Comment

• RHulshof
          • Jan 2008
          • 66

Jeetje het blijkt wel dat het twee mooie pakketten zijn en ik denk zelf dat de kwaliteit van beiden ook goed zal zijn.

zit er nog verschil in qua aanbod effecten ik weet dat bij sonar een hele berg aan plugins bij zit. van Cubase weet ik dat zo niet.

het editen met cubase heb ik al eens bekeken ik denk dat ik er zelf te moeilijk over denk maar ik kwam er niet heel erg snel uit.

Bij sonar 6 waar ik een demo versie van heb nog 10 dagen vond ik dat zelf makkelijker werken, maar had ik wel weer meer moeite met het goed laten lopen van mijn asio drivers dat had ik dan weer niet met Cubase.

ik ben bang als ik straks een stap in Cubase maak dat ik daar qua gebruik spijt van ga krijgen.

en bij Sonar ben ik weer bang dat ik weer een hele tijd aan het prutten ben om de asio weer goed te krijgen

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

VST effecten kun je zowel in Cubase als Sonar gebruiken. Vb Waves is een goede verzameling effecten.

Als je problemen hebt met jou asiodrivers, zal dit eerder een probleem zijn met de audiointerface dan met sonar.

let wel, voor sommige interfaces beschikt cakewalk over een update. Voor de RME producten kon voor de sonar 7 een update afhalen.

Comment

• RHulshof
              • Jan 2008
              • 66

Afgelopen weekend naar de muziek beurs in duitsland bij music productiv.

Daar is het besluit gevallen voor mij het is namelijk Sonar 8 Producer geworden.

een aantal punten hebben mij tot het besluit gebracht.

- De interface van Sonar vind ik persoonlijk gebruiks vriendelijker. ( zegt niet dat ik cubase niet zou kunnen leren. )

- Sonar heeft meer digitale headroom door 64bits systeem. ( zijn meerde die mij dit vermelde. dus niet alleen van de Sonar verkoper )

- Op den duur uit te breiden met de V-Studio V700 regie tafel waar ik zeer erkent mee ben want dat werkt toch wel erg mooi. ( wel wachten nog tot die los te koop is en tot ik het geld bij elkaar heb. )

- Geluid leek voor mij meer diepte te hebben en klonk voller. ( getest met persoonlijke files in .wav form )

- Een overcomplete plugin suite met erg veel goed te gebruiken plugins
              zoals effecten en softsynts die zou je bij Cubase nog moeten kopen of freeware gebruiken.

- Prijs kwaliteit verhouding.

Dit alles geeft alleen maar een beeld over mijn idee tussen deze 2 pakketten en zegt niets over de software zelf want deze zijn allebij erg goed en zeker het geld waard.

groeten Ronnie

Comment

Working...