Audio en video synchroniseren (live)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

Audio en video synchroniseren (live)

Ik heb binnenkort de mogelijkheid om live-optredens op te nemen. Ik doe dit via een splitter die naar mijn 4 MOTU 8pre's gaan (dus 32 tracks audio).

Nu wil ik de klant de mogelijkheid bieden om de audio te synchroniseren met de eventuele video mensen die de beelden schieten zodat je een DVD kunt maken waar video en audio naadloos op elkaar aan sluiten.

Nu heb ik totaal geen verstand van video en vandaar dat ik ook geen idee heb hoe ik deze synchronisatie moet bewerkstellen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Hoe doen ze dit bij de grote jongens (MB, Kane, Blof) en live registraties?

Alvast ontzettend bedankt.
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Dit zijn meercamera producties. In feite is dit niet tevergelijken met wat jij bedoelt, jij spreekt over losse camera's die op tape of HDD draaien. Bij meercamera zijn alle camera's via glas of triax verbonden met een regie. Deze regie wordt compleet gesyncd met wordclock door een master Sync generator. Audio wordt vervolgens ook nog een vertraagd om weer sync te lopen met het tragere beeld (vanwege de processing).

Als jij beeld wil gaan monteren lijkt het mij het meest verstandig gewoon de audio van de camera onder jouw gemixte sporen te leggen en dan proberen te schuiven tot het enigzins sync is, of lip sync proberen door simeplweg het scherm te beoordelen.

Succes

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Bovenstaande is lichtelijk overdreven.

Voor een meer camera productie heb je absoluut geen regie wagen nodig.
      Op ENG basis worden steeds meer meer camera klussen gedraaid.
      Het is echter wel van groot belang dat alle camera's dan op de zelfde tijd code draaien. Dit kan je doen door ze allemaal op elkaar aan te sluiten met een master TC generator (niet door word-clock). Of door Lock kitjes te gebruiken.

Dit kan echter alleen met professionele camera's.

Audio hoeft in een standaard setup niet vertraagt te worden. Als er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld een DVE machine, is het noodzakelijk het audio een frame te vertragen.

Hoe doen ze dit bij de grote jongens (MB, Kane, Blof) en live registraties?
      Bij dit soort registraties wordt er een OBV (reportage wagen) voor de deur gezet. Deze haalt al het audio binnen en multi trackt dit. Tevens zullen er een aantal camera's (afhankelijk van locatie etc) rond lopen die verbonden zijn met deze wagen. Over deze verbinding loopt intercom, video, program lijnen, audio etc.

Er wordt bijna altijd live mee geschakeld en later wordt in de motage de registratie afgemaakt en worden effecten toegevoegd.

Comment

Working...