Tascam Dm24? of iets anders?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • che
    • May 2008
    • 2

Tascam Dm24? of iets anders?

Ik heb nu een paar jaar gewerkt op een Soundcraft Ghost en wil nu graag digitaal gaan werken. De feiten ff op een rijtje:
    [LIST][*]Ik multitrack bands mobiel, vandaar dat ik digitaal wil (draagbare mixers).[*]Ik neem de sporen het liefst op met een laptop + audiointerface.[*]Ik wil ook eventueel kleine live klussen aan kunnen.[*]Ik wil mijn DAW kunnen besturen met de tafel.[*]Het budget is €2500.

Ik kom zelf uit op de Tascam DM 24 omdat deze een optionele firewirekaart heeft die 24 channels in/uit kan sturen naar de laptop! Dat is dus ideaal, want dan heb ik ook geen audiointerface meer nodig. Wat vinden jullie van deze mixer? Zijn er andere mixers met deze optie?[/LIST]
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Als je een Ghost hebt, zou ik gewoon een goede AD converter kopen, of een HD24. Je zal weinig digitale tafels vinden met die tipische warme sound van een Ghost. (Tenminste in de betaalbare klasse)
    Ofwel moet je het concept mengtafel vergeten, en een 4-tal focusrites octopre kopen en de M-audio ProFire Lightbridge

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Originally posted by frederic
      Als je een Ghost hebt, zou ik gewoon een goede AD converter kopen, of een HD24. Je zal weinig digitale tafels vinden met die tipische warme sound van een Ghost. (Tenminste in de betaalbare klasse)
      Ofwel moet je het concept mengtafel vergeten, en een 4-tal focusrites octopre kopen en de M-audio ProFire Lightbridge
      Maar jij hebt wel ervaring met de DM24, misschien kun je daar dan wat meer over vertellen... Of dat de tafel fijn werkt of, of het fire-wireverhaal goed gaat en de integratie met je DAW een beetje werkt...

Alternatief is een yamaha 01V96 met ADAT-kaart en de eerdergenoemde Lightbridge, ik heb met beide ervaring, alleen niet in combinatie .De yamaha is heel eenvoudig om te leren kennen, integratie met een DAW is mogelijk, de yamaha heeft alleen niet van die mooie dedicated transportknoppen als de tascam, maar wel user defined keys die je zo'n beetje overal aan kunt hangen en het zou wel eens kunnen dat zo'n beetje alle knoppen op dat ding data uitsturen, maar dat weet ik niet zeker.

Lightbridge doet wat ie moet doen, voor weinig geld.

punt is alleen wel dat je boven je budget uit gaat komen opdeze manier. een 01V96 alleen slokt ongever je budget op en dan heb je het ADAT-kaartje nog niet en de lightbridge, laatstgenoemde heeft mij nog geen jaar terug zo'n 400 euro gekost.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Wel een DM24 is net als zijn opvolger de DM3200 schitterend.
        De Preamps zijn naar mijn meening beter dan de 01v enz... Echter is de interface niet zo gebruiksvriendelijk als de 01v. Dit maakt hem voor live werk minder geschikt, maar voor recording is het gewoon een beest van een mengtafel.

Comment

• purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

en de Roland M400 is dat geen goede optie?
          rechtstreek een CAT5 inprikken en in de computer rossen, en voila 48 sporen simultaan opnemen met Cakewalk..

...ooh sorry ik had het budget over het hoofd gezien, is meestal een spelbreker ik ken dat wel.
          Last edited by purplehaze; 15-05-08, 19:29. Reason: niet goed gelezen

Comment

• che
            • May 2008
            • 2

Zo, dit weekend is het er toch van gekomen: Ik heb de Tascam DM24 gekocht. Ik zal hier toch maar even mijn indrukken opschrijven, voor het geval iemand van plan is dit apparaat te kopen.

Er zat ten eerste een zeer mooie flightcase bij. Dit was voor mij wel een voorwaarde, aangezien ik veel buitenshuis werk. Het apparaat zelf: Relatief compact en licht. Dit is waar het mij in eerste instantie om te doen was. Hij ziet er bovendien indrukwekkend uit met dat zwart en de 16 kanaals moving faders. De converters klinken netjes. De gainpots hebben een merkwaardig verloop. Maar daar kan ik wel mee leven. De EQ is ok. De verdeling in vier bandbreedtes, elk een knop, met daarbij elk 4 functies waar je in moet scrollen is misschien een beetje omslachtig voor livewerk, maar het went. Compressor en gate doen gewoon goed hun werk, zelfs onhoorbaar vind ik. Dat geldt in minder mate voor de tc effects, maar toch zeker bruibaar! Dan de interface: Ik heb er veel klachten over gelezen en gehoord. Ja, het is ingewikkelder dan Yamaha. Maar iedereen die technisch inzicht heeft, kan binnen een uur werken op deze tafel. De kaarten + software: De soft- en hardwarematige installaties zijn vrij ingewikkeld. Ik ben blij dat mijn voorganger dat voor me heeft gedaan. Ik ben nu al een paar uur bezig met de firewire-kaart. Ik krijg hem nog steeds niet aan de praat. De computer herkent hem niet. Wie o wie kan me helpen?

Waar ik wel van schrok is de fatal error die ik kreeg bij het recallen van een scene. Er komt dan nog wel geluid uit de tafel, maar je kunt niks meer. Ik heb hem flink op de pijnbank gelegd en tot nu toe heb ik het gelukkig alleen gehad bij de scene-sectie.

Conclusie: Ik ben al met al blij dat ik deze tafel heb aangeschaft. Hij voldoet aan al mijn verwachtingen. Natuurlijk zijn er nadelen, maar aangezien deze tafel zo verschrikkelijk veel in zich heeft voor die prijs, moet er ergens wel een compromis zijn. Draagbaar, professionele indruk, goede prijs/kwaliteit verhouding, een complete studio in één tafel, zeer goede klank, uitgebreide routingsmogelijkheden, updates tafel + kaarten niet eindgebruikersvriendelijk, kans op error bij scenes.

Comment

Working...