Hoe het te doen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf
    • Dec 2007
    • 3

Hoe het te doen?

Ik wil een aantal dingen gaan doen met geluid.

1: is het opnemenvan mezelf ( trompet, gitaar, zang) al dan niet onder begeleiding van bijvoorbeeld een Band in a Box file.
    2: Opnemen van een groep met maximaal 4 micro's waarbij ik het liefst de vier sporen achteraf kan namixen maar mocht dat te veeleisend zijn (ik vind dat het in dit stadium bij mij nog niet al te veel geld mag kosten) dan als een enkel spoor, maar wel met een eventuele uitbreiding in gedachten.
    3: Het makkelijk kunnen mixen van een microfoon en andere audiobronnen LP, CD, MD)

Kan vier sporen via USB? Ik heb eventueel nog een laptop (1,5Gz en slechts 512Mb). Gaat het dan via een interface alleen of heb ik te allen tijde nog een mixer nodig?

Olaf
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Originally posted by Olaf
    Ik wil een aantal dingen gaan doen met geluid.

1: is het opnemenvan mezelf ( trompet, gitaar, zang) al dan niet onder begeleiding van bijvoorbeeld een Band in a Box file.
    2: Opnemen van een groep met maximaal 4 micro's waarbij ik het liefst de vier sporen achteraf kan namixen maar mocht dat te veeleisend zijn (ik vind dat het in dit stadium bij mij nog niet al te veel geld mag kosten) dan als een enkel spoor, maar wel met een eventuele uitbreiding in gedachten.
    3: Het makkelijk kunnen mixen van een microfoon en andere audiobronnen LP, CD, MD)

Kan vier sporen via USB? Ik heb eventueel nog een laptop (1,5Gz en slechts 512Mb). Gaat het dan via een interface alleen of heb ik te allen tijde nog een mixer nodig?

Olaf
    Er zijnwel USB interfaces die 4 microfonen kunnen aansluiten, de meeste werken op firewire, maar een firewirekaartje kost de weereld niet voor een laptop. Er is misschien wel firewire anwezig op jou laptop?
    Reken toch wel +/- 300-400€ voor de interface

De goedkoopste die ik gevonden heb is de Alesis iO|14 op firewire.

Last edited by frederic; 29-12-07, 10:56.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Tascam heeft enkele handige 4 in 2 uit boxen met USB waar je gelijk gratis een seqencer programma bijkrijgt.

Ik werk al heel lang met de (verouderde) blauwe 428. Voor muzikanten die echt kunnen spelen is niet zo bar veel nodig.

Overigens is een portable flashcard recordertje extreem veel makkelijker in gebruik maar let wel op dat veel van die 4-sporen dingen maximaal 2 sporen tegelijk kunnen opnemen. Uiteindelijk ga je met een goed gekozen hardware doosje waarschijnlijk veel meer tijd aan het muziek maken besteden dan met een computer oplossing.
      lekker belangrijk!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Niet mee akkoord.
        Zoals u zelf zegt kun je met de meeste flash recordertjes max 2 sporen tegelijk opnemen. Je moet dan toch de ganse zooi overzetten op computer om het te kunnen branden op CD. En moet je toch altijd wat 'EQ-en' en wat compressie bijsteken om een degelijk resultaat te bekomen. Het sop is de kolen niet waard met die flash recordertjes.
        Er bestaat genoeg eenvoudige software (ook gratis) om snel een opname te maken met een laptop.

Comment

• Olaf
          • Dec 2007
          • 3

Originally posted by frederic
          Er zijnwel USB interfaces die 4 microfonen kunnen aansluiten, de meeste werken op firewire, maar een firewirekaartje kost de weereld niet voor een laptop. Er is misschien wel firewire anwezig op jou laptop?
          Reken toch wel +/- 300-400€ voor de interface

De goedkoopste die ik gevonden heb is de Alesis iO|14 op firewire.

Ik dacht eigenlijk dat het of usb of firewire was. maar met firewire moet je ook nog een usb hebben?
          Firewire kaartje kost inderdaad niet de wereld (zit niet in de laptop)
          Het is alleen de 300 tot 400 euro die ik er op dit moment gewoon nog niet voor over heb.
          Als ik nu de keus zou maken tussen een mixer van behringer (xenyx 1204fx) of van Yamaha (mg82cx) of soundcraft (compact 10), wat is dan wijsheid? Het zal allemaal geen topkwaliteit zijn maar daar ben ik dan ook niet naar opzoek, als het maar niet te gruwelijk is van kwaliteit.

Ik heb overgens een Boss Micro BR en met een kleine losse microfoon van sony heb ik daar toch meer dan redelijke resultaten mee. Het is alleen maar een enkel spoor per keer

Bedankt voor de link naar de gratis software. Ik kende het niet en zal binnekort er eens mee kennis maken.
          Olaf

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Ik zou wat verder sparen.
            Die Behringer kan denk ik maar de main-out door USB sturen (dus geen aparte 4 kanalen), en die andere 2 hebben op het eerste zicht geen USB of firewire.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Nu kost een flashkaart reder voor je bestaande thuisPC 9 euro. En een goede laptop is erg duur. Zeker om op tafels in oefenruimtes te zetten waar andere lompe muzikanten ronlopen die dolgraag hun glaasje drank ernaast zullen zetten.

Ook is de boel "even opnemen" met een PC echt minder handig en snel dan met een zakformaat flashrecordertje.

Voor vrijwel elk gebruik buitenshuis zou ik dus wegens gebruiksgemak, portabiliteit en bedrijfszekerheid voor een dedicated recordertje gaan.

Wat in je gebruiksomschrijving staan geeft mij ook niet direct de reden om van een butget van 200 euro voor een zakrecorder. Naar de prijzen van een 4 sporenversie te gaan.
              lekker belangrijk!

Comment

Working...