Dof geluid bij Roland VS2480 met afluistering op KRK Rokit RP6

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gjlekkerkerker
    • Nov 2007
    • 12

Dof geluid bij Roland VS2480 met afluistering op KRK Rokit RP6

Hallo,

Ik ben geluidstechnicus van een band, en een tijdje terug werd er besloten om in eigen beheer cd's op te nemen. Daarom is er het één en ander aangeschaft: Een Roland VS2480 Workstation en KRK's Rokit RP6 nearfield monitors.

Mijn opnamen brand ik op cd, en neem dat mee naar huis om verder te bewerken op mijn pc. (Dit i.v.m. de hoge kostprijs van bij te kopen effecten voor de VS2480) Hiervoor gebruik ik Steinberg's Wavelab.

Het probleem is dat als ik mijn onbewerkte opname thuis terugluister (op normale pc speakers en mp3 hoofdtelefoon), het geluid ontzettend dof is, terwijl het op de KRK's helemaal te gek klonk.

Ik weet dat je op de KRK's de HF kunt instellen van -2 dB naar +1 dB, en hier heb ik dan ook mee geëxperimenteerd maar zonder resultaat. Bij de opnamen heb ik de HF potmeter op -2dB staan.

Toch klinkt het thuis bagger.
    Gaat er misschien iets verkeerd tussen het mastergedeelte van de Roland en de KRK's? Of is het iets heel anders, zoals dat ik de cd's op maximale snelheid brand?

Ik heb verder even geen ideeën meer....

Gert-Jan
  • Jacob
    • Jan 2006
    • 152

De opname en mix maak je op de roland met de KRK's.
    Dan maak je een master en die beluister je op een andere set. Wat als resultaat geeft: KUT wat een doffe mix. Of klinken ook alle losse tracks dof?

Wat wil je eigenlijk dan nog veranderen met Wavelab? Waarom ga je niet multitrack naar Cubase om daar te mixen?

Heb je al geprobeerd om op de koptelefoon te luisteren vanuit de Roland. Of nog beter je standaard luidsprekers aan de roland gehangen? Heb je al eens een CD die je al super goed van klank kent, beluisterd op de KRK's om te weten wat ze doen als referentie?

Ik ben nog naar zoveel dingen benieuwd. Het is zeker niet in de buurt van Amsterdam? Anders kunnen we eens gezellig koffie doen en stap voor stap het proces bekijken.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Is die roland 24 bits 96 Khz?

In dat geval ga je misschien via dithering terug naar 16 bits 44,1 khz.
      Dan ga je bij een ruwe bandopname heel veel aan frisheid inboeten.
      lekker belangrijk!

Comment

• nolsmit
        • Oct 2007
        • 87

2480

hoi,
        ik neem al een aantal jaren op met roland apparatuur en dus ook met een 2480
        ik heb een van de eerste modellen met een aparte cd writer en een 40 gig schijf.
        ik heb nog nooit last gehad van doffe opnames.
        kijk eens of je bij het masteren een master effect gebuikt waardoor het te dof gaat klinken.
        ik denk dat het een dynamiekprobleem is,
        mischien een beetje teveel compressie op het einde.
        ik zou even luisteren met de krk monitors en met een paar lullige computerboxjes
        dit is een heel verschil maar geeft wel weer of je dynamiek in orde is
        ik zou de originele opname voordat je mastert eens beluisteren op beide systemen en dan een mastering effect eroverheen om het effect te beluisteren.
        ik hoor wel als je nog tips nodig hebt

Comment

• gjlekkerkerker
          • Nov 2007
          • 12

Originally posted by showband

Die Roland is inderdaad 24 bits 96 kHz. Met hulp van google heb ik nu een handleiding gevonden om te converteren naar 16 bits 44.1 kHz.
          Shit, dat ik daar niet aan gedacht had zeg...

Dankjewel Showband!
          En natuurlijk ook Jacob en Nolsmit voor het meedenken!

Ik zal een berichtje posten als het gelukt is.

Comment

• Lennartsound
            • Dec 2006
            • 269

Originally posted by showband

Dat is echt onzin. resamplen doet niks met je frequentie spectrum. of anders heel minimaal. Het doet veel ander kwaad maar het is zeker niet de oorzaak. Er zijn in het verhaal van de TS zoveel variabelen dat het bijna onmogelijk is er een antwoord op te geven dus daar begin ik niet aan maar resamplen is het zeker niet.

Comment

• gjlekkerkerker
              • Nov 2007
              • 12

Ik heb het spul nu allemaal thuis staan. Ik ben met jullie tips aan de slag geweest maar niets heeft nog geholpen.
              Ik heb nu een master gemaakt en die teruggeluisterd op mijn pc, maar dan is het veel minder dof dan wanneer ik de losse tracks op een cd'tje brand. Maarja, ik wil graag alle tracks exporten naar mijn pc (ik heb geen kabel daarvoor, dus doe ik dat via een cd'tje) om vervolgens te gaan mixen in Wavelab. Ik gebruik de Vs2480 puur voor de recording.

Ik heb even de gegevens van de losse tracks opgezocht:[INDENT]Bitverwerkingssnelheid: 1058 kbps
              Grootte van geluidsfragment: 24 bits
              Kanalen: 1 (mono)
              Geluidsopnamesnelheid: 44 Hz
              Geluidsindeling: PCM
              [/INDENT]Zou het kunnen zijn dat hierin iets niet goed is? Bijvoorbeeld de bitverwerkingssnelheid. Die is bij Wave-files toch 1411 kbps?

Alle tips zijn welkom.

(Enne Jacob, ik woon in Moerkapelle, tussen Rotterdam en Den Haag, en dus niet echt in de buurt van Amsterdam)

Comment

• Jacob
                • Jan 2006
                • 152

Originally posted by gjlekkerkerker;472694.

Ik heb even de gegevens van de losse tracks opgezocht:[INDENT
                Bitverwerkingssnelheid: 1058 kbps
                Grootte van geluidsfragment: 24 bits
                Kanalen: 1 (mono)
                Geluidsopnamesnelheid: 44 Hz
                Geluidsindeling: PCM
                [/indent]Zou het kunnen zijn dat hierin iets niet goed is? Bijvoorbeeld de bitverwerkingssnelheid. Die is bij Wave-files toch 1411 kbps?
                Stereo 16 bit 44.1 is inderdaad 1411kbps
                Dit is mono 24 bit 44.1

Hoe mix je eigenlijk in Wavelab? Wavelab is toch edit/master software en geen multitrack?
                Cubase/Nuendo is de software van steinberg om te mixen.
                Last edited by Jacob; 12-12-07, 17:58.

Comment

• gjlekkerkerker
                  • Nov 2007
                  • 12

Ok thanks Jacob.

Je kunt met Wavelab ook multitrack gaan. Maar echt makkelijk is het niet.
                  Ik ben nu Cubase aan het downloaden om te proberen, en als het wat is dan koop ik de originele, aangezien we cd's uit willen gaan brengen...

Comment

• bones2001
                    • Aug 2003
                    • 741

Ik denk toch dat je het moet zoeken in het formaat waarin je je opnames maakt, het volgende is mogelijk met deze recorder,
                    32/44/48/64/88/96 khz 16/24 bits maar ook nog de optie R-DAC.
                    R-DAC is een door Roland ontwikkeld gecomprimeerd formaat waardoor
                    je nog meer schijfruimte kunt benutten.
                    Zou me niets verbazen als je dat een wav. van 1058 kbps opleverd.

Kijk dus eens goed in welk formaat je je tracks nu opneemt.
                    Het makkelijkst is natuurlijk opnemen in 44.1/16 bit dan hoeft er niets geditherd te worden voordat je je data op cd brand.
                    Mixen is net als schilderen.
                    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• gjlekkerkerker
                      • Nov 2007
                      • 12

De opnames die ik nu maak zijn 44.1 kHz / 24 bit, in de recording mode MTP (Multi Track Pro) en dat is inderdaad in R-DAC.
                      Ik ga eens proberen om in 16bit mode te recorden.
                      Enige nadeel is dat ik maar 16 kanalen heb dan, en ik heb er toch echt meer nodig...

Comment

• Jacob
                        • Jan 2006
                        • 152

Wat ik zo raar vind, is dat het goed op de recorder staat.
                        Maar zodra je het export naar een cd gaat het fout. Volgens mij maakt het niet uit hoe je opneemt of wat je ook doet.
                        Als het goed op de recorder staat en het exporteren gaat goed mag het niet ineens slecht klinken.

Je neemt op in R-DAC. In plaats van 24 bit te veranderen kan je beter R-DAC eens uitzetten.

Master je de bestanden of exporteer je ze?

If you want to move audio from a project to an external device—such as a computer or
                        sampler—that reads .WAV files, you can export any track or phrase as a .WAV file. The
                        exported audio is written onto a data CD.
                        When you want to export an entire track, use the Track Export feature. To export
                        portions of a track, use the VS-2480’s phrase editing tools to fashion the audio into a
                        phrase, and use the Phrase Export feature

Since most audio programs can read .WAV files, you can process exported VS-2480
                        audio using virtually any audio processing or editing software. Afterwards—and after
                        saving the result as a .WAV file—you can re-import the audio back into the VS-2480.

Comment

• Jacob
                          • Jan 2006
                          • 152

Originally posted by gjlekkerkerker
                          Ik ga eens proberen om in 16bit mode te recorden.
                          Enige nadeel is dat ik maar 16 kanalen heb dan, en ik heb er toch echt meer nodig...
                          En hebben deze twee zinnen met elkaar te maken? 16bit opnemen is niet 16 kanalen. Of begrijp ik je niet goed?

Comment

• Lennartsound
                            • Dec 2006
                            • 269

Originally posted by Jacob
                            En hebben deze twee zinnen met elkaar te maken? 16bit opnemen is niet 16 kanalen. Of begrijp ik je niet goed?
                            Veel recorders kunnen op een hogere resolutie minder kanalen tegelijk opnemen (vanwege de data doorvoer b.v.) Minder op een lagere resolutie is nieuw voor me maar je zal het wel andersom bedoelen

Comment

• Jacob
                              • Jan 2006
                              • 152

Originally posted by Lennartsound
                              Veel recorders kunnen op een hogere resolutie minder kanalen tegelijk opnemen (vanwege de data doorvoer b.v.) Minder op een lagere resolutie is nieuw voor me maar je zal het wel andersom bedoelen
                              Ik begrijp ook dat op hogere resolutie of samplerate er meer data verplaatst moet worden. Maar het leek alsof er een verband wordt gelegd tussen 16 bit en 16 kanalen opnemen.

Misschien had je het niet eens tegen mij....

Comment

Working...