Krk V4 Ii

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

Krk V4 Ii

Ik kan heel erg goedkoop aan 2 KRK V4 monitoren (oude serie) komen. Ik ben wel geneigd om deze monitoren te kopen alleen ik ben bang dat ze te weinig vermogen hebben. De ruimte waar ze in komen te staan is 3x5m. Ze zullen worden gebruikt om muziek te mixen.

Is het dan een goede beslissing om de V4's te kopen?
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Het hangt van de volgende dingen af:

- Wat vind jij hard?
    - Denk je dat je nog goed muziek kunt mixen als je een gehoorbeschadiging hebt?
    - Wat voor muziek ga je mixen?
    - Als het geen dance, house, trance of iets in die richting is, misschien is het dan niet zo'n goed idee om hard te mixen, aangezien de mixen er meestal niet beter van worden, maar juist slechter klinken als het zacht komt te staan.
    Veel goede mixers mixen juist voor het grootste gedeelte op fluistervolume.
    - Hoe vind je ze klinken?
    En dan is het mooiste als je (hele) bekende, voor jou dus, muziek mee neemt, en een mix van jezelf, waarvan je weet wat er mis mee is, of waarvan je juist denkt dat ie helemaal perfect is, en daarmee dan naar die dingen gaat luisteren. Als je het idee hebt dat je minder hoort, of dat dingen anders zijn dat je denkt dat het hoort, of dat je dingen hoort die nieuw voor je zijn, kun je daar je conclusies uit trekken.
    De groeten => Micha

Comment

• Sandman
      • Apr 2007
      • 67

Ibvee, bedankt voor je reactie!
      - Ik weet niet wat ik hard vind, ja 110 dB vind ik hard. Maar het gaat er mij ook niet om hoe hard ze gaan, maar ik heb ooit een tabel gelezen dat het gehoor de rechste frequentiecurve toont bij 83 dB. Ik vroeg me af of deze monitors (de kleinste van de V serie) dit onvervormd kunnen halen. Als je de monitor zo bekijkt dan zie een hele kleine woofer, dit hoeft verder niets te betekenen, maar je gaat een beetje twijfelen, vandaar de vraag.
      - Nee, dat denk ik niet, maar ik heb een uitdraai van Schoonenberg ergens in een map waarin precies mijn gehoorbeschadeging in kaart is gebracht. Uit mijn hoofd heb ik ergens een dipje van 8 dB bij 2600 HZ in mijn linkeroor. Voor de rest ziet het er aardig vlak uit rond de -3 dB. Volgens een medewerkster van Schoonenberg: U hebt een lichte gehoorbeschading, maar u hebt een beter gehoor dan de gemiddelde nederlander.
      - Ik ga muziek mixen waarin vocalen en instrumenten in voorkomen, van lichte muziek en klassiek tot rock. Dus geen house, dance o.i.d.
      - Bedankt voor de tips!

Trouwens, voor hetzelfde geld kan ik de RP-6 uit de Rokit serie kopen, deze heeft volgens mij 75 watt vermogen (de V4 heeft 90 watt vermogen, maar deze heeft wel een grote woofer. Is dit nog van groot belang, m.a.w. welke kan ik het beste nemen?

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Ah, dat halen ze met gemak!
        Je moet het zo zien, een kleine woofer icm met een kleine kast, gaat over het algemeen gewoon minder ver door in het laag. Het voordeel daarvan is dat er ook minder vermogen nodig is, waardoor je dus vaak ziet dat kleinere kastjes ook een wat lichtere versterker hebben.

Die tabel (fletcher en munschen curve) wordt door veel technici als een soort van 'referentie' gebruikt. Je moet er rekening mee houden, dat niet alle mensen die jou muziek luisteren ook op dat volume luisteren. Een goede mix (met goede mastering) klinkt overal goed, ongeacht of het hard of zacht wordt gedraaid. Zorg dus dat je luistert op verschillende systemen, en vooral op verschillende volumes.

De V serie was voor KRK altijd een stap omhoog van de RP serie, waarschijnlijk geeft die RP iets meer laag, maar klinkt de V serie wat beter, als je het zeker wilt weten moet je ze allebei gaan luisteren.
        Monitoren zijn heel persoonlijk. Stel dat jij tijdens het mixen de gewoonte hebt om veel hoog in te draaien, meer dan de mix nodig heeft, dan werkt het vaak om monitoren te nemen die veel hoog geven. Als je dan aan het mixen bent dan is dat hoog er al, en draai je er minder bij.
        De groeten => Micha

Comment

• Sandman
          • Apr 2007
          • 67

Super, bedankt. Ik zal binnenkort even gaan luisteren naar de kastjes en uiteraard naar de andere kastjes.

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

De Rokit series klinken voor hun geld okeej, maar de (nieuwe) V series klinken toch echt een heel stuk strakker en gedefinieerder! Toch moet je je afvragen in hoeverre je dit nodig hebt. Mix je voor een opdrachtgever of voor de hobby, mix je in een studio of op je slaapkamer... etc.

Verder moet je je over vermogen niet zorgen maken, ten eerste zegt dat niks, en ten tweede zorgen ze er bij KRK heus voor dat je gewoon op fatsoenlijk volume kunt mixen met hun producten.

Succes!

ps. hoe oud ben je en vanwaar die beschadiging?

Comment

• Sandman
              • Apr 2007
              • 67

Ik ben 20. Die beschadeging zal komen uit mijn jeugd, denk ik. Ik ben een jaar aan het drummen geweest zonder gehoorbescherming. Vanaf het moment dat ik er achter ben gekomen dat ik gehoorbescherming nodig heb, heb ik nu ALTIJD gehoorbescherming in wanneer ik aan het muziek maken ben of wanneer ik op stap ga of wanneer ik naar concerten ga, op maat gemaakt.

Ik vind het erg jammer dat ik nu al een kleine beschadeging heb, maar de medewerkster zei tegen mij dat het niets was om mij druk over te maken. Ik heb onlangs nog wat testen op internet gedaan en daar kwam ook uit dat ik een goed gehoor heb. Ik probeer er nu zo zuinig mogelijk op te zijn om verdere gehoorbeschadeging te voorkomen.

Comment

Working...