clipbeveiliging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

clipbeveiliging

Beste,

Weet iemand of het mogelijk is om clips tijdens liveregistratie van concerten uit te schakelen?

Gisteren op het festival Bamboerock werden alle bands met een HD24 opgenomen (Werd rechtstreeks tussen de stageblock en de mengtafel aangesloten).
    Bestaat er een tussenstuk, of via de mengtafel een soort "clipbeveiliging" om deze uit te schakelen?
    Ik plaats de Gain zo laag mogelijk, maar toch schieten er soms een paar signalen erdoor.

Bamboerock
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Wat voor preamps of mengtafel gebruik je hier voor dan?

Ik gebruik zelf een Yamaha 01V/96 hiervoor, en dan heb ik alle direct outs
    op - 3db staan.
    Op deze wijze heb ik nog nooit een clip gehad.
    Gebruik trouwens ook een HD24 pracht apparaat !!
    Je zou ook de Focusrite (octopre ??) kunnen gebruiken, deze hebben
    ingebouwde comp/limmiters, ook heel effectief.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• BvE
      • Oct 2004
      • 385

Het probleem met die compressors is dat je totaal niet weet wat je nou precies instelt. Slechts 1 knop met "meer of minder" compressie.

Zelf heb ik bij vocalen ooit een clip beveiliging naar protools toe gebruikt. Ik heb op de voorversterker de compressor geactiveerd met een ratio van 9:1 en een zeer snelle attack en release. De threshold stond zo ingesteld dat deze compressor/limiter alleen ingreep bij buitenproportionele uithalen, en zo dus zo min mogelijk het signaal aantast.

Verder is het puur een kwestie van headroom. Als jij al je gains naar beneden hebt en toch clipt?

1. Pad switch
      2. Minder gevoelig microfoon
      3. Misschien wel het belangrijkste van alles: Kijk eens naar de bron. Betreft het hier een ervaren of onervaren (studio) muzikant?

Succes

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by BvE
        Het probleem met die compressors is dat je totaal niet weet wat je nou precies instelt. Slechts 1 knop met "meer of minder" compressie.

Zelf heb ik bij vocalen ooit een clip beveiliging naar protools toe gebruikt. Ik heb op de voorversterker de compressor geactiveerd met een ratio van 9:1 en een zeer snelle attack en release. De threshold stond zo ingesteld dat deze compressor/limiter alleen ingreep bij buitenproportionele uithalen, en zo dus zo min mogelijk het signaal aantast.

Verder is het puur een kwestie van headroom. Als jij al je gains naar beneden hebt en toch clipt?

1. Pad switch
        2. Minder gevoelig microfoon
        3. Misschien wel het belangrijkste van alles: Kijk eens naar de bron. Betreft het hier een ervaren of onervaren (studio) muzikant?

Succes
        Het betreft 2 condensatormics NT5 die als overhaed worden gebruikt, en de kickdrum microfoon.
        let wel, we hebben het gewoon tussen de stageblock en de mengtafel geschakeld, met 3 mix preamps. de gains stonden nochtans volledig dicht.

Wat is een patswitch?
        Last edited by frederic; 29-10-07, 17:30.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Focusrite OctoPre
          lekker belangrijk!

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

De NT5's van Rode hebben een behoorlijk hard uitgangsignaal. Waarschijnlijk stuur je dus te hard in voor de pre-amp en clipt het totaal daardoor. Ook bij gebruik van BaseDrum microfoon is waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Comment

• Jacob
              • Jan 2006
              • 152

Originally posted by frederic

Wat is een patswitch?
              De Pad switch verzwakt 20db waardoor je gainbereik 20dB naar beneden verplaatst(of naar boven, afhankelijk hoe je het bekijkt).

Deze zit op je pre-amp/mengtafel vlak in de buurt van je gain.

Comment

Working...