Traditionele studio vs home studio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

Traditionele studio vs home studio

Tijdens lezen van het topic SSL Studio TinPanAlley in het recording & broadcast foto's onderdeel kreeg ik het idee dat veel forumleden het runnen van een dergelijke studio een onmogelijke taak vinden. Ik ben heel erg benieuwd waarom.

Het lijkt erop dat de traditionele studio verdwijnt en dat de home studio opkomt. Misschien is het interessant om visies en meningen over dit onderwerp te delen. En dan denk ik met name om de volgende subonderwerpen:

- Wat is de oorzaak van de opkomst van home studio's en de verdwijning van de grote studio's?
    - Hoe zit het met de kwaliteit?
    - Wat is de relatie met de muziekinsdustrie?
    - Hoe gaat de toekomst eruit zien?
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Wanneer bands echte kwaliteit willen, kloppen ze wel aan bij een studio.
    Echter is het wel zo dat de investering in een studio te hoog is in vergelijking met de opbrengsten. Deels door de homerecording.

Maar wat in Belgiƫ en Frankrijk aan het opkomen is, dat studio's VZW's worden. Waarbij op de 1 of andere manier dit wordt ondersteund door het ministerie, als artistiek project voor muziekbands en orkesten.

Een voorbeeld hiervan is studio Steurbaut in Sint-Amandsberg.

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Ik ben het geheel met de stelling eens.
      Er is bijna geen werk meer voor een serieuse studio.

Dit heeft de volgende redenen:
      - professionele apparatuur is voor een habbekrats te krijgen.
      Hierdoor is een goed eind product voor iedereen toegankelijk.
      Dit heeft evens als groot voordeel dat je kunt blijven expirimenteren zonder dat je dure studio tijd moet inkopen.

- De kwaliteit van een home studio album zal niet snel onderdoen aan een opname van een professionele studio.
      Ik doel dat op een echte studio. Er zijn ook een hoop studio's die eigenlijk niet de naam studio mogen dragen (noem geen namen, maar bijvoorbeeld die in het hoge noorden).
      Waar het echter erg vaak fout gaat is acoustiek. Erg veel mensen vergeten dat de akoestiek het aller belangrijkste is.
      Je kunt beter een iets goedkopere microfoon kopen, dan niks doen aan je akoestiek.

Ik denk dat in de toekomst de splitsing nog groter gaat worden.
      Enkele echt serieuse studio's zullen nog werk hebben. Veel kleine zullen afvallen.
      Als je nu al lijkt naar de prijs waarvoor een studio verhuurd wordt....
      Dat is onmogelijk rendabel. Ik heb zelf sprijzen van 25 euro per uur met technicus gezien. Daar is onmogelijk een studio van te betalen, laat staan een huis en eten.

Ook is een groot probleem dat mensen geen idee meer hebben wat ze krijgen. Laat staan zelf kunnen beoordelen of iets ECHT goed is.
      Een groot deel van de oorzaak is de gehele MP3 generatie. Als je dat verschil al niet meer hoort. I rest my case.
      Last edited by moderator; 23-10-07, 23:14.

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Wat is "professionele apparatuur"? Als we het over high-end studio apparatuur hebben, dat is niet echt heel betaalbaar voor de gemiddelde artiest. Het is misschien beter om te zeggen dat de prijs/kwaliteit verhouding van home-studio apparatuur enorm verbeterd is de laatste paar jaar. Hierdoor is het voor de thuisgebruiker inderdaad geen probleem meer om redelijke opnames te maken.
        Als je aan de andere kant de home-recordings vergelijkt met een commercieele productie, zal er misschien maar 1 op de 20 in de buurt van de kwaliteit van de commercieele productie komen. Waarom wordt het grootste deel van wat er op de (landelijke) radio te horen is, nog steeds opgenomen in een commercieele studio?
        Ik denk dat dit niet zozeer komt doordat de studio en de apparatuur beter is, maar dat het komt door de kennis en ervaring van de mensen die daar werken. Het grootste gedeelte van alle thuisgebruikers weet hoe het aangesloten moet worden om te zorgen dat hij op kan nemen. Als hij al z'n best gaat doen om echt wat te leren is dat meestal op z'n computer en z'n software gericht. Het gebruik maken van akoestiek, microfoonplaatsing, productietechnieken en uitzoeken van de juiste apparatuur om goed geluid te krijgen hoort daar meestal niet bij, en als dat wel het geval is, dan nog minder vaak al die punten bij elkaar. Een goeie engineer is goed in al deze dingen en nog meer.
        Er zijn al best wel wat hit-records opgenomen in home-studios, maar zelden met een producer/engineer die niet wist waar hij mee bezig was.

Ik denk dat het niet zozeer het probleem is dat artiesten dezelfde kwaliteit ook zelf kunnen krijgen, dat is zelden het geval. Artiesten zijn al minder bereid te betalen voor mensen die kunnen zorgen dat ze een goede opname krijgen. Dit heeft ongetwijveld een verband met het feit dat er nog maar weinig zijn die muziek 'kopen', en dat artiesten moeite hebben met het inschatten van de waarde van een goede opname. 5000 euro voor een opname lijkt inderdaad veel (maar is eigenlijk relatief weinig), vooral als je het vergelijkt met een M-audio kaart, een MXL microfoon en 2 Alesis monitortjes, cubase krijg je er gratis bij (als je goed zoekt). Dat er een ervaren engineer 2 weken aan het werk is voor jou wordt daar niet altijd bij gerekend.
        Last edited by Ibvee; 24-10-07, 10:59.
        De groeten => Micha

Comment

• Lennartsound
          • Dec 2006
          • 269

Wat Micha zegt klopt idd. Door de voortschrijding (of toch met een ei?) der techniek is het betaalbaarder geworden om thuis een studio configratie neer te zetten. Kwaliteit even buiten beschouwing gelaten kan je dus nu thuis je ding doen. Dat wil dus niet zeggen dat diegene die dat dus doet ook gelijk het vak beheerst. Als je auto kan rijden ben je niet geliljk busschauffeur.
          Helaas zien veel "klanten" alleen de uurprijs en en het feit dat er iets met knopjes staat wat men studio noemt. Daar gaat het fout. Zo vaak meegemaakt dat er voor een klant met weinig geld en kennis in eerste instantie iets door een homestudiootje werd gemaakt. Vervolgens kwamen ze bij mij of ik er nog wat van kon maken. Nee dus. Goedkoop is duurkoop.
          De toekomst zal niet beter worden. Tegen de tijd dat men er achter is zijn alle grote studio's al failliet (een trend die al een tijdje bezig is)
          Dan wordt het weer zoals nu met video editors of Encore operators. Men zoekt de juiste man en die zoekt er wel een goede studio bij (in het buitenland) of hij huurt de juiste spullen voor het betreffende project als aanvulling op zijn basisset.
          Last edited by Lennartsound; 24-10-07, 11:46.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Waarom minder werk?
            Omdat je tegenwoordig voor 50 euro bij je PA bedrijf een 24 sporenrecorder laat meelopen die je optreden of oefenruimtesessie op harddisk zet. Die je vervolgens op je gemakje thuis op je PC kan afmixen met een programma van 140 euro. Verder heb je voor 800 euro een setup waarmee je serieus eigen beheer demo's kunt opnemen.

Er is dus allereerst geen onderkant van de markt meer voor demo's.

Veel studiotijd zit in inzingen, bas / gitaar / toetsen inspelen. Dat kun je prima thuis doen tegenwoordig tot een extreem hoog niveau. (een POD koop je voor 140euro) De grootste hoeveelheid studiouren maken muzikanten dus thuis. En niet in jouw topstudio. Vaak is het nu drums opnemen in een middag. Terug naar huis. Alles afmaken. Twee dagen mixen in de studio. En klaar. En dat zijn dan nog behoorlijk grote namen.

Je kan zelfs via internet partijen door andere muzikanten laten inspelen. Ik heb een dedicated gitaar-studiotje met 6 topmicrofoons en een hele resem studioversterkertjes, verschillende gitaren enz. Maar je kan gewoon letterlijk steve vai via internet huren voor een solo op je productie.... Daar komt geen commerciele studio aan te pas.

de markt is veranderd dus

Het belangrijkste verschil tussen thuis en in een topstudio is echter het afwezig zijn van tijdsdruk. Dat is een factor die zwaar onderschat wordt en veel meer invloed heeft op de kwaliteit van een opname dan wat dan ook.

DAAR komt de behoefte aan homerecording oorspronkelijk vandaan. Toen begin jaren zeventig de supersterren studio's in hun huis lieten bouwen.

Als jij hotel california of roxanne hoort dan zitten daar enorme lelijke knippen in. Puur wegens tijdgebrek.

Kortom. Alleen de serieuze zaken voor films, commercials en grote artiesten die een plaat mogen maken bij een major. (vaak pas bij de tweede plaat is er butget voor) Maar voor een demo zullen ze niet snel een studio ingaan.
            lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

Originally posted by showband
              Als jij hotel california of roxanne hoort dan zitten daar enorme lelijke knippen in. Puur wegens tijdgebrek.
              Enige tijd geleden vond ik deze link op een ander forum: 10 Recording Bloopers That Made the Album - Hometracked

Licht off-topic, maar enjoy!
              De groeten => Micha

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Originally posted by Sandman
                Tijdens lezen van het topic SSL Studio TinPanAlley in het recording & broadcast foto's onderdeel kreeg ik het idee dat veel forumleden het runnen van een dergelijke studio een onmogelijke taak vinden. Ik ben heel erg benieuwd waarom.

Het lijkt erop dat de traditionele studio verdwijnt en dat de home studio opkomt. Misschien is het interessant om visies en meningen over dit onderwerp te delen. En dan denk ik met name om de volgende subonderwerpen:

- Wat is de oorzaak van de opkomst van home studio's en de verdwijning van de grote studio's?
                - Hoe zit het met de kwaliteit?
                - Wat is de relatie met de muziekinsdustrie?
                - Hoe gaat de toekomst eruit zien?
                Ik zit regelematig in top-studio's , ze hebben het allemaal zeer moeilijk om rond te komen.
                Nu is het zo dat DE top-studio's hun werk wel hebben met dien verstande dat ze hun prijs per uur moeten drukken
                Kwalitatief zijn de topstudio's incl. de inverstering en gear gewoon top
                Nu weet ik dat BVB milk-inc ( niet onbekent denk ik ) werkt met 2 x Yamaha 02/r + een ganse kerre synth's al dan niet plug-inns...
                Bij deze is Regi een fenomeen, je moet het toch maar doen , meer dan 10 jaar hits maken met relatief weinig apparatuur
                sis
                Last edited by sis; 24-10-07, 13:05.
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Sandman
                  • Apr 2007
                  • 67

Originally posted by sis
                  Ik zit regelematig in top-studio's , ze hebben het allemaal zeer moeilijk om rond te komen.
                  Nu is het zo dat DE top-studio's hun werk wel hebben met dien verstande dat ze hun prijs per uur moeten drukken
                  Kwalitatief zijn de topstudio's incl. de inverstering en gear gewoon top
                  Nu weet ik dat BVB milk-inc ( niet onbekent denk ik ) werkt met 2 x Yamaha 02/r + een ganse kerre synth's al dan niet plug-inns...
                  Bij deze is Regi een fenomeen, je moet het toch maar doen , meer dan 10 jaar hits maken met relatief weinig apparatuur
                  sis
                  Wat jij dus eigenlijk wil zeggen is dat er wel heel veel werk is voor de studio's. Maar omdat de "concurentie" van de home-studio's zo groot is, moeten de top-studio's hun uurprijs naar een onmogelijk tarief verlagen waardoor vele falliet gaan?

Comment

Working...