Geluidsopname instrument

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erik v/d Heijden
    • Jun 2006
    • 20

Geluidsopname instrument

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede microfoon om goede opnames te maken met een instrument (trompet)
    De opnames worden gewoon in de slaapkamer gemaakt, niet in een studio.
    Nu heb je van die studiomicrofoons bijvoorbeeld een van Behringer, maar er is ook een speciale instrumenten microfoon van Sennheiser
    Iemand sprak gaf aan om eens te kijken naar de studio microfoon Samson CO3U USB microfoon, maar ik zag ook microfoons van MXL, bijvoorbeeld de MXL MXL2006.

Mijn budget ligt maximaal tot de €120,-

Wie kan mij verder helpen? Ik heb hier zelf verder geen ervaring mee en weet dus niet wat goed en nu slecht is.
    Last edited by Erik v/d Heijden; 09-10-07, 15:05.
  • Lennartsound
    • Dec 2006
    • 269

Tip1: Lees je eens in. Er zijn complete opleidingen voor geluidstechnicus. Dus met een paar tips van ons kom jer niet. Je begint immers na een paar tips ook niet in aandelen te handelen op de beursvloer zonder verder enige ervaring.

Tip2: Wat wil je doen? Ben je serieus geinteresseerd om dit vaker te gaan doen. Nee -> huren, of beter besteed het helemaal uit. Wellicht dat er een aardige muziekregistratie student is die je wil helpen.
    Ja -> Ik zou het leuk vinden als het je lukt maar heb zelf ook jaren geploetert om iets moois op band te krijgen (we hadden vroeger geen CD's ) Dus klamp je niet vast aan het soort microfoon dat je gebruikt maar aan de manier (en kennis) van opnemen.

Tip3: Spaar verder. Ja ik kan je een paar microfoons aanraden maar het komt er op neer dat iets waar je wat aan hebt al boven je budget is. Alhoewel er zeer betaalbare microfoons zijn zoals de Rode NT1, de StudioProjects C1. Maar altijd nog duurder dan een Behringer of iets van die kwaliteit.

Tip4: Koop dan iets 2e hands wat wel goed is. Het hoeft geen studiomic te zijn. Eerlijk gezegd kan een trompet (ook voor een opname) heel goed klinken door een oude Shure SM57. Maar ook dan geldt weer: als je maar weet wat je doet. Om het maar vrij te vertalen: poep in is poep uit.

Eigenlijk is de beste tip misschien nog om gewoon een leuke camera microfoon te pakken en die in je pc te duwen. Sony heeft een paar leuke (stereo)micjes die best prima klinken en die je ongetwijfelt voor gratis op Marktplaats kunt vinden.
    Last edited by Lennartsound; 09-10-07, 15:16. Reason: teipfoutjes

Comment

• Erik v/d Heijden
      • Jun 2006
      • 20

Originally posted by Lennartsound
      Tip1: Lees je eens in. Er zijn complete opleidingen voor geluidstechnicus. Dus met een paar tips van ons kom jer niet. Je begint immers na een paar tips ook niet in aandelen te handelen op de beursvloer zonder verder enige ervaring.

Tip2: Wat wil je doen? Ben je serieus geinteresseerd om dit vaker te gaan doen. Nee -> huren, of beter besteed het helemaal uit. Wellicht dat er een aardige muziekregistratie student is die je wil helpen.
      Ja -> Ik zou het leuk vinden als het je lukt maar heb zelf ook jaren geploetert om iets moois op band te krijgen (we hadden vroeger geen CD's ) Dus klamp je niet vast aan het soort microfoon dat je gebruikt maar aan de manier (en kennis) van opnemen.

Tip3: Spaar verder. Ja ik kan je een paar microfoons aanraden maar het komt er op neer dat iets waar je wat aan hebt al boven je budget is. Alhoewel er zeer betaalbare microfoons zijn zoals de Rode NT1, de StudioProjects C1. Maar altijd nog duurder dan een Behringer of iets van die kwaliteit.

Tip4: Koop dan iets 2e hands wat wel goed is. Het hoeft geen studiomic te zijn. Eerlijk gezegd kan een trompet (ook voor een opname) heel goed klinken door een oude Shure SM57. Maar ook dan geldt weer: als je maar weet wat je doet. Om het maar vrij te vertalen: poep in is poep uit.

Eigenlijk is de beste tip misschien nog om gewoon een leuke camera microfoon te pakken en die in je pc te duwen. Sony heeft een paar leuke (stereo)micjes die best prima klinken en die je ongetwijfelt voor gratis op Marktplaats kunt vinden.
      De opnames hoeven niet erg proffesioneel, als het maar goed en mooi klinkt. Ik ben zelf al bezig geweest met van die microfoontjes op camera's of iets bezig geweest. En ik vind dit niet mooi klinken, ze slaan namelijk dicht vanwege grote geluidsdruk en de klank is gewoon niet mooi, ik mis namelijk veel boventonen, het klinkt allemaal wat platjes.
      Ik heb het opgenomen met het programma Audacity.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Met Trompet? Klassiek? Harmonie? Jazz? Pop/latin? Highblower-of-niet?

Dedicated en leuk voor op het toneel : SD

Of gewoon een dynamische microfoon.
        Voor Klassiek, Harmonie, Jazz THUIS kun je een grootmembraam nemen. Enige afstand ervan nemen en wel zorgen voor wat demping zowel voor als achter jou. (dekbed over waslijn werkt al verbazingwekkend goed)

Ik vind pop en latin persoonlijk mooier met kleinmembraam of dynamisch. Maar dat is omdat het dan lekker kleurt.

Belangrijkste waar je op moet letten is of de microfoon meer dan 133dB aankan. Anders komt er een dag dat je hem sloopt.
        lekker belangrijk!

Comment

• Erik v/d Heijden
          • Jun 2006
          • 20

Originally posted by showband
          Met Trompet? Klassiek? Harmonie? Jazz? Pop/latin? Highblower-of-niet?

Dedicated en leuk voor op het toneel : SD

Of gewoon een dynamische microfoon.
          Voor Klassiek, Harmonie, Jazz THUIS kun je een grootmembraam nemen. Enige afstand ervan nemen en wel zorgen voor wat demping zowel voor als achter jou. (dekbed over waslijn werkt al verbazingwekkend goed)

Ik vind pop en latin persoonlijk mooier met kleinmembraam of dynamisch. Maar dat is omdat het dan lekker kleurt.

Belangrijkste waar je op moet letten is of de microfoon meer dan 133dB aankan. Anders komt er een dag dat je hem sloopt.

Klassiek en jazz/pop vooral.
          Ik heb ook en tip gekregen voor een Shure SM57, een bekende van mij heeft een kennis die bij Shure werkt en vraagt het ook even aan die persoon.

Voor erachter, een statief met t-bar erop en daaroverheen een dekbed?
          Last edited by Erik v/d Heijden; 09-10-07, 19:39.

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

De enige microfoon onder de 120 euro die je nooit meer weg zult gooien zolang je iets met audio blijft doen is de SM57. Van de goedkoopste studio, of live gig, tot de grootste mega producties en multi-miljoen-dollar studios vind je SM57, en worden ze gebruikt.
            De groeten => Micha

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

onder dat bedrag heb je ook:
              blueball.
              sennheiser 945, 608
              de SM57A. (een gewone SM57 zou ik niet doen ivm tophoog)
              Beyerdynamic MCE 530
              EV Blue Cardinal
              BEYERDYNAMIC Opus 82
              lekker belangrijk!

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Originally posted by showband
                de SM57A. (een gewone SM57 zou ik niet doen ivm tophoog)
                Ik neem aan dat je de Shure Beta57A bedoelt?

Comment

• Lennartsound
                  • Dec 2006
                  • 269

Precies, afstand nemen is het devies. wat je ook kan doen is spelen met de plaasting op de as. Oftewel on-axis of off-axis. Als je de mic recht in de beker richt heb je een directe poppy sound. Als je de trompet wat meer naar de zijkant laat spelen zal de klank wat ronder en gecontroleerder worden. Wat betreft die camera mic is toch niet zo gek hoor. Alleen moet je aan de andere kant van de kamer gaan staan. Krijg je wel een hoop akoestiek mee dus het soort kamer dat je kiest wordt dan erg belangrijk. Je kan b.v de gordijen dicht doen om wat reflecties te beperken. Wat wij vroeger deden was gewoon met dekens een hokje bouwen.
                  Nog een microfoontip:
                  De Beyer 88 TG een (dynamische) zang mic met hele goeie allround eigenschappen.
                  De meningen zijn overigens verdeelt over wat te gebruiken bij een trompet. De "blokgolven" die een trompet produceerd zouden te heftig zijn voor een condensator mic woordoor het te scherp wordt. Een dynamische maakt er een rondere sound van. Maar dat moet je maar net willen. Persoonlijk heb ik toch wel erg goeie ervaringen met bv Neumann U89 en U69 dus het verhaal gaat toch wel enigszins mank alhoewel je het dan wel over erg goeie mics hebt.

Comment

Working...