akoestisch ontwerp voor kleine ruimte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

akoestisch ontwerp voor kleine ruimte

Beste forumleden,

We hebben een oefenruimte tot onze beschikking waar we in oefenen. Deze ruimte heeft een binnenmaat van 6000x2900x2400mm. De ruimte is met vloerbedekking bekleed en slordig afgewerkt. Slechte akoestiek, vieze en stinkende ruimte zijn de sleutelwoorden die op dit moment bij de ruimte passen.

We willen de ruimte vanaf volgende week heel erg vaak gaan gebruiken om meer te oefenen, maar ook om muziek op te nemen en af te luisteren. Daarom willen we de ruimte aanpassen zodat het behaagelijker wordt om in te werken. Ook is het de bedoeling om de akoestiek te verbeteren.

Ik ben al een aantal jaren bezig met geluidstechniek, dus ik heb al enige kennis van staande golven, verschillende frequentie absorbeerders enz. De vraag is alleen hoe weet ik hoeveel frequentie absorberende maatregelen ik moet toepassen en hoeveel van elke frequentie gebied. Oke, ik weet wat een helmholtz resonator is en ik weet hoe ik hoge en lage frequentie moet dempen, maar hoe weet ik hoeveel ik moet dempen? Hoe groot moet een helmholtz resonator zijn en wat moeten de afstand tussen de latten zijn?

Kortom, hoe kan ik een akoestisch ontwerp voor de ruimte maken.

Alvast bedankt.
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Check hier:
    GIK Acoustics. Bringing your sound to life!
    RealTraps - Home

Beide sites hebben een info gedeelte over hoe je dit soort dingen kunt aanpakken. Op oa Gearslutz.com - Powered by vBulletin staan best wel wat vragen van mensen over dit soort dingen, de eigenaren van beide sites hierboven genoemd geven daar heel vaak advies. Er staan vaak ook schetsen enz. bij daar.

Succes!
    De groeten => Micha

Comment

• bones2001
      • Aug 2003
      • 741

Kortom, hoe kan ik een akoestisch ontwerp voor de ruimte maken.
      Je kan hier even kijken,
      Company openingspagina
      Mixen is net als schilderen.
      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Lennartsound
        • Dec 2006
        • 269

Het is natuurlijk onzin om gewoon een paar sites van akoestiek boeren op te noemen. Als je geld hebt is dat idd een oplossing. Je kunt echter al heel veel doen als je gewoon weet hoe het werkt.
        Een van de beste en goedkoopste oplossingen is een heel voor de hand liggende: een gordijn.

De truuk is echter om te weten hoe je het moet doen. Dat wordt dus googlen.
        Ik zla je wat moeite besparen: Neem een gordijn van dik velours (er zijn tabellen voor waar je kan zien welk materiaal het beste bepaalde frequenties dempt)
        Hang dit gordijn zo hoog mogelijk op. Het gordijn dient 2 keer zo lang te zijn als de muur zodat er plooien ontstaan. Het resultaat is dus een golvend gordijn. Dit is om zo veel mogelijk verschillende frequenties (golflengtes) te vangen. Hang het gordijn op 20 cm van de muur af. Het resultaat is dat een deel van het geluidwordt geabsorbeerd wanneer het het gordijn bereikt, een deel wordt diffuus teruggekaatst (dat moet ook anders heb je helemaal geen ambience meer) een laatste deel gaat door het gordijn heen, kaatst tegen de muur en wordt opgevangen door de achterkant van het gordijn.

Nog even over die Helmholz resonatoren: Heb ik ook allemaal geleerd vroeger op school. later heel veel verschillende ontwerpen van allerlei varianten tegengekomen in een hoop studio's waar ik heb gezeten. Ik moet je zeggen, het idee is leuk maar staar je er niet op blind. Het is een laatste redmiddel als niks anders werkt. Verreweg het het meest effectief is wat ik je hierboven schets. Het enige wat nog beter is en wat je dan ook in veel professionele studio's ziet, is de muur van doek. Een gespannen doek met daarachter op enige afstand van het doek een akoestisch dempend materiaal. (steenwol b.v., dempt beter dan glaswol)
        Voordeel daarvan is dat het eruit ziet als een gewonen muur. Het is echter behoorlijk prijzig om het te laten doen.
        Dus op zoek naar een 2e hands gordijn op marktplaats en aan de slag!
        Last edited by Lennartsound; 05-10-07, 09:57.

Comment

• Sandman
          • Apr 2007
          • 67

Oke, bedankt voor de reacties.

Het is uiteraard niet de bedoeling om een uiterst vlakke frequentie respons te verkrijgen. Alleen op dit moment hangt er overal vloerbedekking met als gevolg dat al het hoog weg is en dat de ruimte dus dood klinkt. Dat is de andere kant van het verhaal. Het is voor ons de bedoeling om een behaagelijke ruimte te maken met aandacht voor akoestiek. Dus een ruimte waar we trachten naar een rechte frequentie respons en gewoon lekker kunnen spelen en opnemen.

Ik wou sowieso staande golven tot een minimum beperken. Hierin kan ik het plafond scheef maken (de ruimte is toch 2400mm hoog) en de korte muren kan ik ook scheef maken, maar de lange muren niet, want dit kost te veel kostbare ruimte.

De muren en het plafond bestaan uit een cls frame met daartussen steenwol. Aan de binnenkant zit dan gips tegen de constructie. De vloer is wordt ook zo gemaakt, maar dan zit er geen gips op, maar osb platen met vloerbedekking.

Omdat de ruimte dus voor een grotendeel uit geverfde gipsmuren zal bestaan zullen de hoge frequenties veel reflecteren. Dit is niet zo moeilijk te behandelen. Maar ik ben bezorgd over de andere frequenties, hoe deze zullen reageren in de ruimte.

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Originally posted by Lennartsound
            Het is natuurlijk onzin om gewoon een paar sites van akoestiek boeren op te noemen.
            Speciaal dan, het ging niet om wat deze mensen verkopen, het gaat om de kennis die er op de website staat, zoals hier GIK Acoustics
            De groeten => Micha

Comment

• Lennartsound
              • Dec 2006
              • 269

Dus wat je moet doen is even googlen en een tabelletje zoeken waar per materiaal de demping factor per frequentie groep op staat. Die tabellen bestaan 100% zeker.
              Ga maar eens meten op verschillende plekken in de ruimte.
              Ik begrijp alleen je verhaal niet helemaal. Je zegt dat er overal tapijt hangt dus het hoog weg is. Is natuurlijk niet zo maar je versterkt juist lagere frequenties die niet geabsorbeert worden door tapijt. Maar je vertelt ook dat er overal geverft gips hangt wat weer hoog weerkaatst.
              Een lage toon (lange golf) dooft zichzelf uit omdat de direkte golf die aankomt bij het gordijn, uitgedooft wordt door de gereflecteerde golf die achter het gordijn door de muur weerkaatst werd. De fase moet dan net 180 graden zijn. En om zo veel mogelijk verschillende frequnties te doven is het gordijn golvend opgehangen (langere en kortere golflengtes)

Comment

• Lennartsound
                • Dec 2006
                • 269

Originally posted by Ibvee
                Speciaal dan, het ging niet om wat deze mensen verkopen, het gaat om de kennis die er op de website staat, zoals hier GIK Acoustics
                Ja dat dacht ik ook al wel.

Comment

• Sandman
                  • Apr 2007
                  • 67

Bedankt voor de reacties!

Even voor de duidelijkheid. Op dit moment hangt er overal tapijt en we gaan de ruimte verbouwen en dan is het de bedoeling dat er overal gips komt. Sorry voor de verwarring.

Hier is de tabel: Recording Drums
                  en dan bij coefficient chart.

Dus als ik het goed begrijp moet het gordijn zoals beschreven al aardig de frequentie respons op een goed niveau brengen.

Comment

• Lennartsound
                    • Dec 2006
                    • 269

Als je toch nog gaat verbouwen zou ik kiezen voor de versie "perforated metal over glasfibre" waarmee ze waarschijnlijk bedoelen wat ze in de HMH hebben gedaan. glaswol met daarover heen de perforeerde metalen platen. Alleen dat metaal maakt het wat duur ben ik bang
                    Je zou voor het plafond wel kunnen kiezen voor en metalen gaaswerk met steenwol platen daarbovenop. Dan heb je iig het plafond zeer egaal gedempt.

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Ik zou niet verbouwen, maar een plattegrondje maken van de ruimte, met wat fotos en die opsturen naar bijvoorbeeld de mensen van die website die ik plaatste, er staat een aparte link met mail adres voor als je hulp nodig hebt met je ruimte (zoveel reclame voor dit bedrijf omdat ik weet dat ze veel tevreden klanten hebben). Zij helpen dan met een passend advies, en kunnen dan ook de akoestische panelen daarvoor leveren en de bass traps. Met als voordelen dat je niet uitgebreid hoeft te verbouwen, je 100% tevredenheidsgarantie hebt, en als je weer moet verhuizen kun je de panelen gewoon meenemen. Als je het zat bent hang je ze gewoon in je huiskamer, kun je altijd nog met veel plezier en strak laag een mooie film kijken
                      De groeten => Micha

Comment

• joe
                        • Jan 2003
                        • 446

Hoi Sandman,

Een tijdje geleden heb ik een excel bestandje gemaakt die uitrekend wat de galmtijd is per frequentie, als je bepaalde materialen toe voegt in een ruimte.
                        Het bestandje heet "Galm tijd v1.1" en staat op deze pagina
                        MD Sound&Light

Niet alles wordt mee genomen in de berekeningen maar het is wel een goede indicatie.
                        Mocht je interresse hebben kan ik wel eens aan v1.2 denken

De bedrijven die genoemd zijn kunnen natuurlijk nog beter advies geven, maar ik dacht: misschien heb je er wel wat aan.

tip! Lees de links, hier staat een hoop goede info, zeker voor kleinere ruimtes.

Groeten en suc6
                        Marco
                        Last edited by joe; 06-10-07, 16:08.

Comment

• Sandman
                          • Apr 2007
                          • 67

Beetje late reactie, maar toch nog bedankt voor de reacties. Ik heb voorlopig even afgezien van het akoestisch ontwerp, we gaan het eerst even met de grodijn-tip doen. Dat moet voor een kleine pre-productie wel genoeg zijn hoop ik.

Comment

Working...