Commercial voor TV masteren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Commercial voor TV masteren

Heren,

Ik ben gevraagd of ik een drietal korte TV trailers kan voorzien van geluid. Het originele materiaal is een bioscoopcommercial, welke nu in drie kleinere trailertjes is gehakt voor op TV. Ik heb uit de stereomix drie bijpassende stukjes geluid kunnen monteren die de sfeer van de commercial goed communiceren (het is hoofdzakelijk klassieke score met wat sfeergeluiden).

Nu is het probleem als volgt: het bronmateriaal is op bioscoopreferentieniveau. Nu moet dat naar omroepnorm gebracht worden: de bekende -9dBfs. Middels "fader-riden" en een limiter aan het einde van de keten, krijg je de boel behoorlijk netjes naar die waarde toe, zonder dat je hoort dat er dingen aan het duwen of trekken zijn (the way I like it). De producente is echter huiverig over deze methode, want een eerdere commercial van mijn hand was volgens haar wel een tikkeltje te zacht ten opzichte van de rest van het reclameblok.

Het zal er dus op neer komen dat het materiaal nog even door een of andere masteringdoos gehaald moet worden. Iets wat het niveau merkbaar harder maakt, maar wel netjes onder die -9dBfs houdt. Toch?

Ik heb wel eens gewerkt met de Maxim plugin en die hakt gewoon ongegeneerd de pieken af, maar als je dat subtiel doet, is het niet hoorbaar (op menig TV toestel). Helaas heb ik die plugin niet thuis. Zijn er alternatieven?

Verder vroeg ik me af in hoeverre er tijdens commercialblokken nog ergens in de keten een Optimod staat te snorren, of dat deze juist op bypass gaat omdat het bronmateriaal al "netjes zou moeten zijn"...

Geef mij maar een band op een podium... Pfff.

grt
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Al gedacht aan een waves L2 plugin?

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Tja, het zal er vast op neer komen dat de vereiste plugin een hoop duiten gaat kosten. Probleem is echter dat ik niet vaak nabewerking voor TV doe, laat staan het laatste traject voordat het de digi op gaat... Om nu voor dit ene klusje een heel pakket aan te schaffen vind ik een beetje teveel van het goede. Bovendien mis ik de expertise om dit te doen.

Wie zit er in de buurt van Amsterdam en heeft 10 minuten tijd (en de vereiste plugins)?

Comment

• BvE
        • Oct 2004
        • 385

De L2 is er ook natuurlijk in hardware vorm... Misschien is die ergens te huren?

Comment

• Cainnech
          • Jun 2006
          • 18

Originally posted by gertgeluid
          Verder vroeg ik me af in hoeverre er tijdens commercialblokken nog ergens in de keten een Optimod staat te snorren, of dat deze juist op bypass gaat omdat het bronmateriaal al "netjes zou moeten zijn"...
          Het zou me verbazen mocht de Optimod ervan tussen gehaald worden tijdens reclameblokken. Daarenboven, tegenwoordig staat alles op servers en worden die van daaruit gespeeld. Dus het meest logische zou zijn dat ze de uitgang van de server door de Optimod sturen. Trouwens veel te vaak staan die Optimods op eindregie veel te hard afgesteld waardoor je klank voor een deel verk***t wordt. Dus ik zou me niet teveel aantrekken.

Heb je de specificaties van de zenders al gekregen? Staat niet zo heel veel op hoor van audio, enkel wat betreft referentiesignalen enzo. Maar misschien is dat wel handig voor je? Anders stuur ik het je wel eens door.

Succes
          Disclaimer
          I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Originally posted by Cainnech
            Heb je de specificaties van de zenders al gekregen? Staat niet zo heel veel op hoor van audio, enkel wat betreft referentiesignalen enzo. Maar misschien is dat wel handig voor je? Anders stuur ik het je wel eens door.

Succes
            Ik heb al meerdere specificaties gekregen en allemaal komen ze op hetzelfde neer. Alleen is mijn manier van -9dBfs heel anders dan die van pietje of klaasje. Die gaan gevoelsmatig echt twee keer harder, maar blijven echt onder de -9dBfs...

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Dan is de RMS waarde een stuk hoger van die mix terwijl de peak hetzelfde is. Zoals je zelf al aangeeft heeft dit echt met mastering te maken. Een L2 brengt die RMS waarde echt een flink stuk omhoog terwijl je nog wel binnen de grenzen blijft.

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

TC DBMAX, Finalizer, MD4 (system6000)
                Waves L2
                ...

Er zijn een hoop masteringtools op de markt.
                Voor TV mag je bijna uitgaan van een dynamiek van 1dB of iets dergelijks.

Mooier wordt het er niet op, maar de klant is toch zoooooo tevreden...

Comment

• gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

Originally posted by lifesound
                  Mooier wordt het er niet op, maar de klant is toch zoooooo tevreden...
                  Gatverdamme.

Blijft het feit dat ik voor deze ene keer geen geld ga uitgeven. Sterker nog: ik verdien er zelf helemaal niks mee.

Dus, wie heeft er zin in appelgebak met slagroom en kan 10 minuten van z'n tijd vrij maken en heeft de nodige tools in huis? Meteen een leuke manier om mede-forummers te leren kennen.

groet,
                  grt

Comment

• Lennartsound
                    • Dec 2006
                    • 269

Ben d'r mee gestopt, maar heb 8 jaar zowat niks anders gedaan dan dat. Zet je trots en je puristische oren maar vast opzij want de dynamiek die je will gaan bereiken is....0
                    Oftewel, als de meter stilstaat op 0 analoge schaal op de RTW (dus dat is harder dan -9 op de digitale schaal) dan is het goed. Bij de soundrelay wordt toch nog gecheckt of alles binnen de norm is en zonodig aangepast. Dus voor jou niet het allegrootste probleem als je d'r naast zit. De kunst zit 'm d'r in dat je zodanig (geautomatiseerd) gaat gain riden dat je de gain reductie op de L2 nooit meer dan een dB of 9 laat zijn. Gouden tip is dat je laag af filtert onder 90 en een lekkere presence tussen 2 en 6 kHz. Pas op bij de 6 en 7 (slisgebied) daar moet je niet al te veel energie hebben maar ook niet te veel weghalen (anders slissen) Geef maar een flinke boost tophoog want dat raakt snel verloren in de uitzendstraat waar inderdaad een optimod staat. De truuk van deharde commercial zit 'm niet in de L2 trouwens. Het zit in een zoveel mogelijk van tevoren dynamisch vlakgetrokken gebied. Dit kan je b.v. doen door de stem op te nemen met een goed apparaat zoals de Focusrite Producerpack. Die maakt mooi plat zonder dat het lelijk wordt. Een ander geheim wapen is de Studio Projects microfoon. Die klinkt erg duidelijk en helder, prikt overal doorheen. Eindresulstaat ging bij ons door de Finaliser (alleen multiband compressie, NIET de limiter) daarna door de L2 (hardware) De finaliser corrigeert het frequentie spectrum. De L2 is meer een puntje op de i qua dynamiek.
                    Bottomline is: apparaten zijn een goede tool maar een echt goede commercial is door een goede engineer gemaakt.
                    In feite zou ik je aanraden om het niet te doen maar uit handen te geven. De eerste commercial die van mij op tv kwam was n.l. om te huilen zo slecht gemixt, en dat terwijl ik toch een gedegen opleiding heb en al veel ervaring had. Ik denk dat het ongeveer even desastreus zou verlopen als dat ik nu Borsato in de Arena zou mixen

Comment

• gertgeluid
                      • Dec 2006
                      • 520

Dank Lennartsound voor het heldere betoog.

Ik heb het inderdaad uit handen gegeven met de mededeling: "platter dan dit kan ik het niet maken. Heb er de kennis en de faciliteiten niet voor". Even goede vrienden.

Later hoorde ik van de producent dat de uiteindelijke mastering engineer, toen hij het materiaal hoorde, inderdaad beweerde dat er nog wel wat aan moest gebeuren. Voor mij een volledig raadsel want ik heb die meter toch echt bijna stil laten staan op -9 dB..

Na deze korte uitstap in de broadcast hoek, duik ik weer lekker het theater in. De groeten

Comment

• Lennartsound
                        • Dec 2006
                        • 269

Originally posted by gertgeluid
                        Dank Lennartsound voor het heldere betoog.

Ik heb het inderdaad uit handen gegeven met de mededeling: "platter dan dit kan ik het niet maken. Heb er de kennis en de faciliteiten niet voor". Even goede vrienden.

Later hoorde ik van de producent dat de uiteindelijke mastering engineer, toen hij het materiaal hoorde, inderdaad beweerde dat er nog wel wat aan moest gebeuren. Voor mij een volledig raadsel want ik heb die meter toch echt bijna stil laten staan op -9 dB..

Na deze korte uitstap in de broadcast hoek, duik ik weer lekker het theater in. De groeten
                        verstandig besluit. Dat van die schoenmaker enzo...
                        Idd, in de reclamewereld is het een kwestie van "zo plat heb ik 'm nog nooit gegeten" Alhoewel dat wel weer aan het veranderen is. Als ik b.v. een Cillit Bang moest doen (ja ik schaam me d'r voor ) dan ging de processing wel op standje 11. Maar het zit 'm ook vooral in de stem die het doet. Als jij die Cillit Bang had ingesproken was het b.v. lang niet zo plat geweest want daar heb je toch echt een bepaalde techniek voor nodig. Maar als ik een lifestyle product of automerk moest doen dan is het meer een kwestie van die gain-ride techniek waar ik het over had. Dus alle frequentiebanden afzonderlijk van elkaar zo optimaal mogelijk benutten bij de compositie. Daarna "verticaal mixen" dus iedere band zijn funktie geven. En dan iedere band levelen met een multiband compressor. Dus eigenlijk ben je dan 1 drie fases je geluid al aan het voorbereiden voor de uiteindelijke brickwall limiter die het algehele level bewaakt. Dus als je het goed doet hoeft die limiter dan niet heel veel meer te doen.

Comment

Working...