Studer A827 24 sporen analoge recorder

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Studer A827 24 sporen analoge recorder

Beste, Wie heeft deze ooit zien werken?
    Een vraagje, is het onderhoud van dergelijke machines betaalbaar?

Nog een vraagje, waarom zit dit aan de achterkant? Aan de voorkant is het toch eenvoudiger te bedienen?

Last edited by frederic; 28-07-07, 18:16.
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

Ik denk dat in deze tijd zo'n recorder echt te duur is om te onderhouden..
    alleen de tapes zijn al superduur.
    Als je anno 2007 voor de tape-sound gaat zou ik gewoon alles in PT goedzetten en 1 op 1 naar de recorder bouncen. Dan heb je iig de functionaliteit van editen en hoef je niet met tape te monteren enzo

Ik heb voor de A80, (16 spoor/2inch) ooit een keer een afstandsbediening/remote gebouwd, want die waren niet meer te koop (anno 1994).
    dat was best complex met tellers en geheugenstanden om te loopen etc...
    Dat heeft volgens mij nog jaren gedraaid (nooit meer van gehoord tenminste ) had er ook record ready knopjes opgemaakt, zodat de recorder uit de opname-ruimte weg kon want hij maakte zo'n herrie
    Heb er iig nog wel een orginele service manual van, maar wat moet je ermee!
    er is een tijd van komen, en van gaan
    knoppen en waarden :)

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Meestal stonden dergelijke machines idd niet in de opnameruimte maar in een kamertje apart i.v.m. de herrie.
      In ieder geval: moest ik zoiets hebben ik zou het nooit kunnen laten gaan wegens te grote sentimentele waarde...
      En idd tapesound en tapecompressie wordt tegenwoordig dikwijls gemaakt door het zgn. "perfecte" digitale product door een tape te jagen.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• studio tinpanalley
        • Jun 2007
        • 59

hoi,

deze 2" multitrack is zowat de beste ooit gebouwd, het is de studer A827.
        nog steeds de duurste op de markt.
        dat ding op de achterkant zijn 24 kanalen dolby SR ruisonderdrukking.
        eenmaal ingesteld hoef je er niet meer naar te kijken...
        qua onderhoud valt dat eigenlijk heel goed mee, onze sony mci multitrack heeft het hier toch bijna 10 jaar volgehouden zonder veel grote problemen.
        de tapes zijn inderdaad wel heel duur.
        je zou ervan versteld staan hoeveel zo'n analoge multitrack nog gebruikt wordt... bij heel veel grote produkties gaat bas & drums nog steeds eerst op band en dan pas naar ProTools .

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Het is net een piano.
          In plaats van een stembeurt moet je geregeld demagnetiseren, bias controleren, uitlijning laten testen. Soort stembeurten.

Een lege 2 inch tape is al snel een paar honderd euro en heeft plek voor maar een paar nummers.

Je moet muzikanten tussen takes laten wachten op terugspoelen. Dat is iets wat tegenwoordig misschien geen begrip voor zal komen.

Maar het klinkt geweldig.
          Ik heb veel op dezelfde spoorbreedte opgenomen. (16 sporen 1 inch tascam)

Echter ik zou er niet meer voor kiezen. Een standalone harddisk recorder met een outboard blok top converters vind ik prima. En als je van marktplaats een bandrecorder met nabandcontrole haalt ben je voor een paar euro het heertje.
          lekker belangrijk!

Comment

• Lennartsound
            • Dec 2006
            • 269

Wat studio tinpanelly zegt klopt als een bus. Fantastische klank heeft zo'n ding en ik vond het altijd prima werken. Zeker met Dolby SR is het een onverslaanbare machiene. Zelfs de allerduurste HD recorder komt nog steeds niet in de buurt van deze klank. Is ook niet zo gek als je bedenkt wat in feite de "resolutie" is van zo'n machiene. Inderdaad is de ideale werkwiijze om eerst op zo'n machiene de basis neer te zetten. Men doe dit uiteraard om de tapecompressie al is die niet enorm. Maar het is zeker dat zo'n machien echt klank maakt die een digitale machiene uiteraard niet maakt (of eigenllijk vooral weghaald)

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by studio tinpanalley
              hoi,

deze 2" multitrack is zowat de beste ooit gebouwd, het is de studer A827.
              nog steeds de duurste op de markt.
              dat ding op de achterkant zijn 24 kanalen dolby SR ruisonderdrukking.
              eenmaal ingesteld hoef je er niet meer naar te kijken...
              qua onderhoud valt dat eigenlijk heel goed mee, onze sony mci multitrack heeft het hier toch bijna 10 jaar volgehouden zonder veel grote problemen.
              de tapes zijn inderdaad wel heel duur.
              je zou ervan versteld staan hoeveel zo'n analoge multitrack nog gebruikt wordt... bij heel veel grote produkties gaat bas & drums nog steeds eerst op band en dan pas naar ProTools .
              kunnen die tapes herbruikt worden?

Comment

• studio tinpanalley
                • Jun 2007
                • 59

zo'n tapes kunnen tot zowat 100x herbruikt worden,
                de kwaliteit zal wel iets minder worden, maar als je spoor 1 en 24 niet gebruikt (en ze eerst afveegt ipv over-opnemen) kan dat wel.

dit wordt echter niet zo veel gedaan, omdat je de "Masters" van een serieuze opname meestal bijhoud.

grtz,

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Kan het zijn, dat hij kan worden upgegrade naar een 20bit digitale recorder?

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Ik heb dit hier gevonden op internet:

STUDER D-827 DIGITAL TAPE MACHINE WITH REMOTE CONTROL UNIT, UPGRADED 20-BIT CONVERTERS, 48 CHANNELS OF SDIF I/O, V2.0 SOFTWARE, AND ALL MANUALS. 1189 HOURS. USED IN A SMOKE FREE, CLIMATE CONTROLLED PRIVATE RECORDING STUDIO. THIS UNIT IS IN AMAZING CONDITION.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Waarvoor zou je dat in ***esnaam willen?
                      Een 20 bit betrouwbare harddisk recorder koop je voor een prikkie.

Deze machine draaiende houden kost een fortuin (in verhouding)

Deze bandrecorder verbouwen naar een digitale is zoiets als een imperiaal op een ferrari zetten. De ferrari zal nooit een praktische wagen worden om spullen mee te vervoeren. Maar wat ie wel kan is top.

Is dit trouwens niet gewoon een oude DASH machine ipv een 2 inch volspoor recorder???
                      lekker belangrijk!

Comment

• studio tinpanalley
                        • Jun 2007
                        • 59

de studer D-827 is inderdaad een digitale DASH recorder
                        (D= Digitaal)
                        hij was origineel 16-bit of 18-bit (interne convertors)
                        later zijn er externe 24 bit convertors uitgekomen (EDR-optie)
                        met deze kon je 24 tracks op 24-bit opnemen of 48 tracks op 16-bit
                        het DASH formaat is door Sony ontwikkeld maar ook Studer en Tascam hadden een DASH recorder

de studer A-827 is DE analoge recorder
                        trouwens de enige analoge recorder die nu nog nieuw te koop is.

grtz,

wim

ps al deze informatie vind je vrij eenvoudig op Google hoor ...

Comment

Working...