buitenopname en wind in de microfoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

buitenopname en wind in de microfoons

Beste,
    We gaan dit weekend een evenement opnemen buiten.
    Nu heb ik schrik dat de wind in de microfoons zal blazen.
    Hoe kun je dit oplossen?
    Last edited by moderator; 27-07-07, 19:40. Reason: taalkundig
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Je kunt beginnen met een windkap op de microfoon te zetten.

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Wat voor opnames ga je doen, en wat voor microfoons ga je hiervoor gebruiken ??

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Het is een openluchtoptreden met onze Bigband.
        Het is eigenlijk een hele show.
        Ik dacht vooral KM84 te huren.

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

ps: iedere muziekant zijn eigen micro.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Windkap is goed, een dikke windkap is beter je zou bijvoorbeeld de bijbehorende kapjes over die KM184's kunnen doen en daar -als er dan nog problemen zijn- een grotere kap overheen kunnen doen, zoals die van een 58. verder; zo dicht als dat werkbaar mogelijk is met de mic op de bron gaan zitten zodat de signaal/windverhouding voordeliger uitpakt. Je zou dus ook wat clip-on mics kunnen overwegen voor slagwerk en blazers en voor bas en gitaar D.I.'s gebruiken waar mogelijk. En als de mogelijkheid er is de opstelling podium/band aanpassen aan de windrichting, maar die luxe zal er wel niet zijn.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Cainnech
              • Jun 2006
              • 18

Aangezien het een openluchtoptreden betreft lijkt het mij een beetje overkill om hiervoor studiomicrofoons te gebruiken. Je gaat altijd de buitenambiance voelen (en horen).

Ik zou zoals Sparky zegt clip-ons gebruiken voor op de instrumenten. En daarvoor kan je dan Rabbittails gebruiken die toch al wat flinke wind kunnen verdragen en het zicht valt nog mee. (Wel opletten dat je de Rabbittails met mesh erin neemt voor nog wat extra windreductie en ook contactgeluid te vermijden.

Qua microfoontjes zou je dan kunnen gaan voor de DPA's. Ik heb zo'n reeks opnames gedaan waarbij ik een zendertje met DPA microfoontje in de klankkast van een gitaar had geplakt om klank op te nemen van iemand die gitaar speelde op het strand en dat werkte perfect.

Enige probleem kan misschien wel zijn om aan zoveel DPA's te geraken. Een extra moeilijkheid is dan misschien ook nog om die DPA'tjes op kabel te vinden (of adapters). Maar je weet nooit dat je iemand kent die dat allemaal liggen heeft.

Succes !
              Disclaimer
              I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).

Comment

• Elmo
                • Jun 2006
                • 208

Enige probleem kan misschien wel zijn om aan zoveel DPA's te geraken. Een extra moeilijkheid is dan misschien ook nog om die DPA'tjes op kabel te vinden (of adapters). Maar je weet nooit dat je iemand kent die dat allemaal liggen heeft.
                nou een beetje bedrijf heeft dat gewoon voor je op de plank liggen hoor, zo exotisch zijn DPA' s nou ook weer niet. Het is eerder een probleem om allemaal gelijk klinkende DPA's te krijgen.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Shure beta 98 werkt ook al prima en van't weekend heb ik ook AKG'tjes gebruikt, C519 is dat geloof ik. alles met windkappen uitgevoerd: 12 percussie mic's 4 stuks 58 voor de zang en de rest van de instrumenten was op D.I.. Alles buiten met redelijk wat wind en nergens last van gehad.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Cainnech
                    • Jun 2006
                    • 18

Originally posted by Elmo
                    nou een beetje bedrijf heeft dat gewoon voor je op de plank liggen hoor, zo exotisch zijn DPA' s nou ook weer niet. Het is eerder een probleem om allemaal gelijk klinkende DPA's te krijgen.
                    Als je allemaal hetzelfde type DPA neemt is de klank overal dezelfde he.

Maar het is ook een kwestie van budget. Ik ken nu niet exact de prijs van een SM58 bijvoorbeeld maar ik weet dat de nieuwprijs van een DPA toch rond de 300€ schommelt maar ik ben nu niet meer zeker of dat nu met of zonder de filmkit erbij was...

Kortom, ik denk dat een DPA duurder is dan een SM58 zowel in verkoop als in huur. En misschien heeft Frederic niet zo'n groot budget ?
                    Disclaimer
                    I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Ik ga ze niet kopen hé! Enkel huren.

Comment

• Cainnech
                        • Jun 2006
                        • 18

Originally posted by frederic
                        Ik ga ze niet kopen hé! Enkel huren.
                        He he daar ging ik van uit ja. De pointe van mijn opmerking over de kostprijs was enkel bedoeld om uit te leggen dat de huur van een DPA waarschijnlijk iets duurder was dan van pakweg een SM58.

Maar Frederic, het event was dit weekend dus hoe heb je het nu gedaan? En vooral is het goed gelukt? Want da's het belangrijkste!
                        Disclaimer

Comment

Working...