Welke AKG C414 gebruiken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • geluidsmaker
    • Jul 2007
    • 7

Welke AKG C414 gebruiken

Beste collega's,

Ik overweeg om een paar AKG C414 microfoons aan te schaffen. De oude type's worden helaas niet meer gemaakt, maar er zijn op dit moment 3 modellen.
    De vraag is echter, welk model het beste zal voldoen.
    De C414 B-XLII is de duurste en speciaal voor vocalen en recording bedoeld. Qua karakteristiek, zit er een kleine boost in het hoog.
    Maar het verschil tussen de C414 B-XLS en de (tijdelijk) leverbare C414-LTD (Limited Edition) is niet aantoonbaar. Qua karakteristiek zijn ze n.l. identiek.

Wie heeft ervaring met deze (3) verschillende type's en kan mij (en anderen uiteraard ook) adviseren c.q. informeren.
    Mijn bedoeling is, om ze voornamelijk te gebruiken voor het slagwerk, bij de cymbals, hi-hats en de snaredrum.

Daarnaast heb ik ze af en toe nodig voor het uitversterken van een koor, viool, cello of blaasinstrument.
    "En dat wilde ik nu even kwijt"
  • Lennartsound
    • Dec 2006
    • 269

Ik vind de gewone 414 vrij dof klinken. Ze kunnen best een hoog-lift gebruiken. Ik zou dus die vocal versie nemen. Hoog kan je beter weg-eq-en dan erbij proberen te draaien. LTD is gewoon een verkoop dingetje voor microfoonfreaks.

Comment

• SM
      • Oct 2004
      • 129

Originally posted by Lennartsound
      Ik vind de gewone 414 vrij dof klinken. Ze kunnen best een hoog-lift gebruiken. Ik zou dus die vocal versie nemen. Hoog kan je beter weg-eq-en dan erbij proberen te draaien. LTD is gewoon een verkoop dingetje voor microfoonfreaks.
      Nou daar hebben mijn oren totaal geen last van. Persoonlijk wordt ik helemaal niet blij van het gepimpte randje slis aan de bovenkant. Heb dan ook zelf een nieuw model paartje XLS-en en een paartje oude EB's (silver-face versie). Het koortje wat ik er van de week nog mee opnam bevat meer dan genoeg hoog-informatie. Veel meer al bijvoorbeeld dan de KM184's die ik in dezelfde XY opstelling op 30 cm afstand had geplaatst. En ook KM184's staan bekend om genoeg tophoog.

S.

Comment

• Lennartsound
        • Dec 2006
        • 269

Originally posted by SM
        Nou daar hebben mijn oren totaal geen last van. Persoonlijk wordt ik helemaal niet blij van het gepimpte randje slis aan de bovenkant. Heb dan ook zelf een nieuw model paartje XLS-en en een paartje oude EB's (silver-face versie). Het koortje wat ik er van de week nog mee opnam bevat meer dan genoeg hoog-informatie. Veel meer al bijvoorbeeld dan de KM184's die ik in dezelfde XY opstelling op 30 cm afstand had geplaatst. En ook KM184's staan bekend om genoeg tophoog.

S.
        Bedoelde eigenlijk ook meer dat ie saai klinkt i.p.v. dof. Het trouwens om maar net wat je onder "hoog" verstaat. Als jij een koortje opneemt zal daar veel hoog informatie in zitten, zo tussen de 1 en 8 a 9 kHz is het dan vrij druk idd. Veel Vocal mics hebben echter niet alleen een precence lift die jij volgens mij bedoelt (tussen de 3 en 7 ongeveer) maar ook een top hoog boost. Daar moet je idd van houden, ik hou daar dus wel van een beetje "airy" sound. Vind trouwens ook precies het probleem met veel nederlands producties dat ze zo saai (en idd dof) klinken, alsof men niet durft. smaak kwestie zeg maar he.

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by Lennartsound
          Bedoelde eigenlijk ook meer dat ie saai klinkt i.p.v. dof. Het trouwens om maar net wat je onder "hoog" verstaat. Als jij een koortje opneemt zal daar veel hoog informatie in zitten, zo tussen de 1 en 8 a 9 kHz is het dan vrij druk idd. Veel Vocal mics hebben echter niet alleen een precence lift die jij volgens mij bedoelt (tussen de 3 en 7 ongeveer) maar ook een top hoog boost. Daar moet je idd van houden, ik hou daar dus wel van een beetje "airy" sound. Vind trouwens ook precies het probleem met veel nederlands producties dat ze zo saai (en idd dof) klinken, alsof men niet durft. smaak kwestie zeg maar he.
          Hoe het klinkt moet zoveel mogelijk aansluiten met wat je live hoort.

Comment

Working...