veldopnames

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

veldopnames

Beste,
    Deze zomer trekken we naar zuid Amerika. Dit met als enige doel: veldopnames maken van lokale muziek. We trekken letterlijk het oerwoud in. Dit doen we voor het Afrikaans museum in Brussel en de VUB die nieuw klankmateriaal nodig heeft.
    Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben, of die organisaties of personen kennen die dit ook gedaan hebben?
    En wat neem je zo al mee, die compact stevig gemakkelijk door de douane kan of mag en die goed is. Het moet bij wijze van spreken in een rugzak kunnen.
    [FONT=Calibri][/FONT]
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Het is volledig afhankelijk van wat je wilt gaan doen.
    Wil je mulitracken, of het makkelijk houden en gewoon een goede stereo opname maken.

je zit met een aantal problemen als je op locatie zit:
    - spanning
    - opslag capasiteit

Zou misschien een Maranz flashcard recorder het makkelijst zijn?
    Klein apparaat, goede geluidskwaliteit.
    Twee KM-140's er bij en je zou in princype klaar kunnen zijn.

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Ha die Frederic,

Als je het echt compact wilt houden, moet je je even verplaatsen in de situatie van een geluidsman voor (documentaire-) film. Deze heeft letterlijk de hele reutemeteut "op z'n buik" en kan alle kanten uit.

De laatste jaren heeft de harddisk behoorlijk z'n opmars gemaakt in deze wereld: compacte recorders die zuinig zijn met energie en licht zijn in gewicht, en ze kunnen redelijk tegen een stootje. Het grootste voordeel is dat het (kwetsbare) loopwerk niet meer aan de orde is, en je hebt niet meer te maken met uitwisselbare media. Indien de interne schijf een beetje flink is, kun je soms dagen en zelfs weken draaien zonder bang te zijn voor een volle schijf. Deze recorders kun je vaak via USB of firewire aan een laptop hangen om de files over te takelen. Handig om schijfruimte vrij te maken, maar zeker handig als backup.

Qua duurzaamheid en kwaliteit is de Aaton Cantar (Home page) echt de topper, maar ook de duurste (en dus ook in de verhuur). Deze is in Nederland niet zo populair omdat er vaak geen budget is. Wel is dit een zeer degelijk apparaat wat niet schrikt van een drupje water of een zandkorreltje.

Veel goedkoper en ook een slagje compacter is de digitale familie van Sounddevices. De preamps zijn wat minder transparant, maar zeker niet slecht. Met 24 bit 48kHz kun je ook hier dagenlang kwaliteitsopnamen mee maken. Hij is iets minder "oerwoud proof", maar met een nette tas kom je een heel eind.

Qua voeding moet je inderdaad even opletten. Heb je de beschikking over een hotelkamer (met spanning)? Dan kun je 's nachts de accu's laden. Anders zul je toch echt moeten gaan werken met externe voeding middels een grote voorraad NP1's. gelukkig zijn de digitale recorders heel zuinig met energie, dus je zou zo'n dag best op 1 of 2 NP1's kunnen doorstaan. Met een Fostex PD4 (portable DAT recorder) was je per dag minstens 3 a 4 keer accu's aan het wisselen.

Wat microfoons betreft zou ik gaan voor een MS stereo paartje. De mono compatibiliteit is superieur, je kunt achteraf de stereo-breedte beïnvloeden en je plaatsing is erg goed. Deze setup kun je ook nog eens makkelijk in een windkorf (met eventueel een windjammer, zo'n vachtje) bouwen en dat is dan niet veel groter dan zo'n gelige meloen. Heb je meteen de boel ook veilig in een coconnetje zitten tegen de weersomstandigheden.

Als je echt het regenwoud in gaat trekken, kun je problemen krijgen met luchtvochtigheid. Reguliere condensatormicrofoons hebben hier moeite mee (ze klappen dicht, gaan sissen en spetteren etc.). Sennheiser maakt gebruik van een RF techniek die hier geen last van heeft. Als het allemaal niet zo vochtig gaat worden, zou ik kiezen voor Schoeps microfoons.

Er zijn tegenwoordig ook aardige "preamps" te koop die je op je PDA kunt klikken. Ik ben daar echter niet goed van op de hoogte.

Het lijkt me een leuke uitdaging. Ik hoop dat je een passende oplossing kunt vinden. Succes!
      Gert

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Het grootste probleem lijkt me stroomvoorziening te zijn. We moeten toch minstens 24uur kunnen werken.

Comment

• Lennartsound
          • Dec 2006
          • 269

Heb ooit eens voor een ducumentaire een maand in Senegal/Gambia gezeten. Was toen nog met een Tascam Portadat (zonder tijdcode , budget he)
          Had verder een boom met stereo beugel en 2 ME66's
          Ik zal het nooit vergeten. In de jungle met kneterend omweer en regen. even later weer de meest vreemde vogel geluiden en apen.
          Echt een genot.
          Ook lokale drumcombootjes opgenomen.
          advies: neem heel veel pennen, stickers, aanstekers, goedkope luchtjes en vooral condooms mee (om uit te delen) Daar krijg je veel mee gedaan bij de bevolking. Als je politie tegenkomt of militairen, begin dan over voetbal en Marco van Basten ofzo, breekt ineens de zon door bij die lui.

Comment

• Cainnech
            • Jun 2006
            • 18

Originally posted by gertgeluid
            Ha die Frederic,

Qua duurzaamheid en kwaliteit is de Aaton Cantar (Home page) echt de topper, maar ook de duurste (en dus ook in de verhuur).
            Dit is inderdaad een fantastisch mooi toestel maar heel moeilijk te vinden in de verhuur. Ook al omdat het nieuw zo'n 16.000 € kost en dan heb je nog geen batterijen :-) en het vreet batterijen! Verhuur zit rond de 150€/dag.
            Ik heb het geluk gehad om het twee maanden te mogen gebruiken en het is echt geweldig.

Maar als het allemaal in een rugzak moet passen, dan is zo een Cantar wel wat teveel van het goeie. Je hebt daarop 8 inputs maar als je niet eens zoveel kan meenemen lijkt het me wat nutteloos en bovendien is het ook nogal lomp om te dragen en tegelijk te mixen. Bovendien heb je wel wat tijd nodig om je weg te vinden in dit futuristische toestel.

Om zo compact mogelijk te werken zou ik een Portadrive aanraden omdat dat eigenlijk ook een mixer en recorder in 1 is en het is daarenboven heel compact. Je hebt wel eveneens 8 sporen. Je kan meteen ook de files wegschrijven op een DVD-rom als backup. De SoundDevices 744T is ook een optie die iets goedkoper is, maar dan moet je wel nog een aparte sounddevices mixette meesleuren. Sounddevices is wel makkelijker te vinden in de verhuur dan PortaDrive. Bijvoorbeeld bij ES kan je een SoundDevices huren. Site van PortaDrive: HHB | Professional Audio Products
            Site van SoundDevices: Sound Devices, LLC | Professional, Portable Audio Products
            ES Video: ES Video Facilities

Aangezien het voor het Afrikaans Museum en de VUB is, hoeft het denk ik niet zo'n puristenklank zijn. Ik vermoed dat het gewoon bedoeld is om een impressie te geven en niet om een cd van te maken. Dus ik vermoed dat je wel toekomt met misschien zelfs 1 shotgun? Je kan er meerdere meenemen maar ik zou niet overdrijven. De Sennheiser 416 of 418 kan vrij goed tegen vocht. Maar persoonlijk hou ik iets meer van de klank van de Neumann KMR81i. Die heeft ook minder klankverkleuring als je hem wat wegdraait. Ik heb er mee gedraaid in Florida en in Australie op tropische plekken met hoge luchtvochtigheid en ik heb er geen last van gehad. En wat batterijen betreft, ik kom met 1 iDX batterij toe voor ongeveer 8 uur met mijn mixette en twee ontvangers erin + perche. In vochtige gebieden zal dat misschien iets minder zijn maar als je er zo een paar hebt moet dat wel lukken.

Hou ook rekening mee dat je in veel landen over een ATA-carnet moet beschikken als je materiaal mee het land in neemt anders zou je problemen kunnen krijgen. Succes !
            Last edited by Cainnech; 30-07-07, 03:11.
            Disclaimer
            I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).

Comment

Working...