File Management

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

File Management

Goedendag.

Voor school werk ik nu geregeld in studio's gebaseerd op het Protools HD Systeem. Nou is mijn vraag hoe jullie het aanpakken met het benamen van jullie projects (protools session files). Wat vermeld je in je titel?

Is het ook een idee om een .txt bestandje toe te voegen aan de project met allerlei extra informatie zoals door wie, waar, hoe, etc..

Graag hoor ik van jullie ervaringen
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Naar mijn weten kun je in protools meta data toevoegen.
    Maar in de benaming zeker de datum opnamesessie en keuzenaam toevoegen

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Naast de titel van het project ("commercial verkade", "Siemens bedrijfsfilm") moet je altijd iets van chronologie in je files verwerken. Net zoals met je factuurtjes: iets oplopends waardoor je simpelweg weet wat eerder is en wat later. Ik deed altijd tijd en datum op de amerikaanse stijl. Jaar, maand, dag, uur, minuut. Bij het sorteren van files, krijg je alles netjes op chronologische volgorde. Als je dat teveel vind, of je verwacht dat je niet langer dan een dag met een project bezig bent, begin je gewoon bij 01 en ga je verder met 02, 03 etc.

Heel handig is om NA de datum nog een soort notitie te maken als er in de sessie iets drastisch is veranderd. "dialoog afgemonteerd", "temp score aangebracht", "eerste dolby digital mix"... Wanneer je dit NA de datum in je filename plaatst, zal dit niet meetellen in het op volgorde zetten van de filenames, waardoor je chronologie gehandhaafd blijft.

In Pro Tools heb je een soort notitieblokje. Het is niet veel, maar je kunt er de nodige info in kwijt. Nadeel is wel dat je het hele project moet openen voordat je het kunt lezen. TXT files wegschrijven in de sessie map heb ik inderdaad wel gedaan. Zolang je de filename zo veel mogelijk gelijk houd met de sessie file, zal hij altijd in de buurt uitkomen en zie je hem niet snel over het hoofd.

Ik kan me nog herinneren dat je vroeger in cubase toch echt met 8 karakters moest werken in je filename. Veel projecten kregen dan ook onleesbare afkortingen waar je na een maand totaal niet meer wijs uit kon worden.

Succes.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Volgens mij ku je ale projecte in en sub-foldertje dumpen. een txt fike kun je dan ook in die folder toevoegen, en de titel van de txt is dan al de info die je kwijtwilt..

bijv : folder\siemensproject\20070103U1415\kwartovertwee voiceover.txt
        en dan kan de text file leeg blijven

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

je bedoelt dat dat een optie is binnenin protools? of moet je die structuur dan zelf aanmaken?

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Originally posted by BvE
            je bedoelt dat dat een optie is binnenin protools? of moet je die structuur dan zelf aanmaken?
            Je moet de structuur zelf aanmaken, maar als je eenmaal iets hebt opgeslagen, staat het belangrijkste deel al in de filename:

Bedrijfsfilm Siemens 07-05-10 09-45 Start
            Bedrijfsfilm Siemens 07-05-10 09-57 Routing klaar
            Bedrijfsfilm Siemens 07-05-10 10-33 Submix klaar
            Bedrijfsfilm Siemens 07-05-10 12-42
            Bedrijfsfilm Siemens 07-05-10 13-08 Dialoog gemonteerd
            Bedrijfsfilm Siemens 07-05-10 14-23
            Bedrijfsfilm Siemens 07-05-10 15-53 Temp score

Als je "save as..." kiest, hoef je alleen de tijd plus een eventuele notitie aan te passen. Het projectnaam plus de datum kun je gewoon laten staan.

Daarnaast is het een goede gewoonte om regelmatig "save session copy in..." te kiezen. Het is mij meerdere malen gelukt om een Apple volledig in de vernieling te "Pro Toolen". Je slaat jezelf voor je kop als je niet een recente, volledige backup hebt. je kunt ook gewoon je project folder kopiƫren naar een externe firewire schijf o.i.d..

Groet,
            Gert

Comment

Working...