ProTools LE vs. Logic Pro - Suggesties?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    #46
    Zo, vandaag eindelijk de kogel door de kerk geschoten en mijn keuze gemaakt (en al gedeeltelijk gekocht ook)...

    Het is de MBOX2 Factory geworden. Voldoet aan alles wat ik wil, heb toch PTLE en geen onnodige interfacing.

    Ik heb er ook voor gekozen zelf een HD-24 te kopen, weliswaar 2e hands, maar toch. Als ik zo'n ding een paar keer huur, heb ik de aanschafprijs er al uit. Daarbij, als ik die steeds moet gaan huren, weer terugbrengen, dat hele gezeur, dan ga ik het minder vaak gebruiken en heb ik er minder vaak plezier van, dan dat ik het gewoon zelf koop... dus die gaat er nog aankomen.

    UAD Xpander staat ook in bestelling ;-)

    Als monitoren heb ik getwijfeld tussen een setje Adam Audio A7's en een demo-set JBL LSR4326's, echt veel budget had ik er niet voor (over) en in deze prijsklasse spraken deze modellen me het meeste aan (Genelec 8030's zaten ook nog lang in de race). De Adam's vond ik erg eerlijk en goed in het hoog (ribbon's), maar het laag vond ik daarentegen wat tegenvallen... het zat er allemaal wel in, maar niet op een dergelijk overtuigende manier dat ik er warm voor liep. Het hoog van de JBL was ook erg overtuigend; helaas niet zo overtuigend als de A7's, maar toch: erg goed. Echter, bij de JBL's klopte het laag en mid gewoon veel beter: alles was poepie strak aanwezig. De JBL's zijn het dan ook geworden...

    Mooie feature bij de JBL's is dat er een room-correction DSP in zit... kun je met je meetmicro'tje en klapjap je afluisterpositie optimaliseren... die software kijkt waar er staande golven ontstaan in de ruimte en passen op die plek een notch-filter toe... natuurlijk... het is niet zaligmakend en je ruimte akoestisch aanpakken is de betere oplossing (kan bij mij thuis gewoon effe niet), maar allicht kan het best een positieve uitwerking hebben, toch?

    Ander voordeel dat ik belangrijker vind is dat ik direct met AES of SPDIF in de kasten kan, wat me weer een onnodige AD/DA conversie bespaart. Hiermee omzeil ik dus ook de DAC's van de MBOX, die niet als bepaald top te boek staan geloof ik.

    Afijn, ik ben voorlopig wel weer zoet met mijn nieuwe speeltjes, mijn vriendin is in ieder geval weer helemaal blij met die twee monitoren in de huiskamer ;-). Erg jammer dat de MBOX2 Factory niet op voorraad was, dus die heb ik pas volgende week of zo... maar goed... alleen maar uitstel van de pret ;-)

    In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp, ik heb er veel aan gehad!
    Cheers !!

    Jeroen
    Last edited by berolios; 04-12-07, 22:33.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

    Comment

    • cobi
      • Aug 2002
      • 1083

      #47
      Originally posted by berolios
      Mijn meest optimale setup op dit moment (effe afhankelijk van de centjes ;-) ):

      Macbook Pro 200G HD, 2G RAM, 2,33 Dual, 17"
      Digi 003 (hier ben ik nog niet helemaal uit, zoals bekend )
      Waves APA32
      UAD Expander (Express34)


      Het is wel erg tof dat iedereen zo goed mee denkt, hartstikke bedankt allemaal !
      Misschien een stomme vraag maar....

      Van UAD lijken mij de pluggins erg interessant, van waves vind ik de APA32 erg interessant (ik hoef mijn stabiele pc niet open te schroeven om er kaarten in te pluggen maar gewoon via de netwerkaansluiting). Werkt dit ook met mekaar of hebben de heren waves en UAD wel het een en ander aan beveiliging ingebouwd (lees: pesterij) zodat je geen UAD pluggins kan draaien op een Waves dsp unit?

      Nog een vraag, de extra DSP kaarten werken toch ook met protools LE en M-powered?
      Spelingvouten onder voorbehout...

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #48
        Ja, de kaarten van UAD werken zowieso met PTLE via een wrapper. De DSP engines van Waves moet je even mee uitkijken, want ik meen ergens op hun site wat notes mbt het gebruik icm PTLE gelezen te hebben. De native plugins van Waves zijn in ieder geval wel gewoon bruikbaar in PTLE.

        Uiteraard kun je geen UAD plugins op een Waves DSP draaien en vice versa. Dat dat pesterij is ben ik toch niet helemaal met je eens hoor. Als je een universele DSP unit wilt hebben, kun e altijd nog plugins op bijv een Mac mini draaien (dat kan, toch?).

        Ik heb eigenlijk alles nu in huis, behalve PTLE, dus ik kan effectief nog helemaal niks doen. Ik heb een MBOX2 factory gekocht en dat schijnt *** toch moeilijk te zijn om uit te leveren :-(....

        Cheers
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • AJB
          • Jul 2003
          • 2289

          #49
          Joh Berolios,

          Ik denk dat je een verstandige keuze gemaakt heb. Draai zelf ProTools op een MacBookPro 2x 2,6Ghz, 4Gyg werkgeheugen en 17" HD scherm. Voordeel van zo'n groot scherm (al is je klapjap wat groter) is toch wel dat je meer visual feedback hebt bij mixen van meer kanalen. In mijn studio heb ik daar 2x 30" scherm voor staan en dat bevalt toch wel goed.

          MBPro over de zeik helpen met ProTools is in beginsel niet mogelijk, maar als je echt ingewikkelde dingetjes gaat doen, harmonizers gaat gebruiken etc: pas op... HD systemen ProTools zijn toch wel erg strak en geven practisch nooit problemen.

          Werk nu met 2x Digi002, Command 8 en dus de eerder genoemde MBP. Als ik ooit weer ga investeren zal dat een HD systeem worden, liefst met een Profile-achtige tafel er aan geknoopt. Kosten liggen dan wel minimaal rond de 50 mille, maar dan zit je gebakken

          Anyway: back to business: mooie muziek maken en registreren waar nodig Have fun met je PT-set!

          grtz Arvid
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

          Comment

          • AJB
            • Jul 2003
            • 2289

            #50
            PS Mochten er nog lichtmensen zijn die veel time-code dingetjes doen: ProTools setje is helemaal te gek! Je pakt een audio-spoor waar de timecode in staat en je kunt 's nachts programmeren en doorlopen zonder de audio-man

            Mensen die een TC-spoor op audio nodig hebben: let me know.

            grtz Arvid
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #51
              Hi Arvid,

              Uitgebreid setje voor een lichtman ;-)...

              Ja, ik ben erg tevreden met mijn setje... enige dat ik anders zou willen een evt volgende keer (en dat ik anderen dus ook kan aanraden) is voor een Firewire interface te gaan ipv de USB interface die ik nu heb (USB audio kost wel processor-kracht, Firewire gebruikt je processor niet)... mijn MBP kan het aantal kanalen prima aan, echter krijg ik af en toe de t@ring van die USB audio die vastloopt... gebeurd niet heel vaak en is ook snel weer opgelost, maar is wel super irritant... net alsof mijn systeem het niet aan zou kunnen. Aan het aantal kanalen ligt het niet, want in een 12 kanaals mix gebeurd het net zo vaak als in een 24 + 8 kanalen mix. Ik ben er dus nog over aan het denken misschien alsnog voor de M-Box Pro te gaan, maar ik weet niet of ze mijn M-Box2 nog terug willen nemen. Ik heb in ieder geval de laatste driver update, dus daar zou het ook niet aan mogen liggen... USB audi ozuigt gewoon... op mijn PC laptop ook altijd zever mee gehad.

              Adios !!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              Working...