8 sporen dig. opnemen via 01V96 op PC

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

8 sporen dig. opnemen via 01V96 op PC

Hoi ik heb al gezocht maar niet echt gevonden wat ik zoek. Dus ik hoop dat iemand de ervaring wil delen.

Als ik 8 sporen op wil nemen via een Yamaha 01V96 mengtafel kan ik dan op de 01V96 de optische output (toslink, ADAT) pakken hier 8 bussen naar toe routen en deze op de optische input van de PC aansluiten. En vervolgens met Cooleditpro, Vegas, Cubase oid multitrack opnemen.

Of is het niet zo simpel?
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Zo simpel is het, bijna.

Even rekening houden met het klokken (1 master en 1 slave). Als je live aan het werk bent is het denk ik het verstandigst om vanuit de tafel te klokken en deze dus de master te maken. een PC blijft nu eenmaal een PC en als deze uitvalt terwijl hij master is, ben je je kloksignaal kwijt!

ADAT heeft als maximale capaciteit om 8 kanalen 24bit/48KHz te dragen. Er zijn manieren (SMUX) om 96KHz signalen over ADAT te vervoeren, maar ook met een extra kaart is de 01V96 niet in staat dit met 8 kanalen te doen.

Oftewel de tafel op 48KHz laten draaien en als master instellen en je PC als slave instellen, zou prima moeten werken.
    Last edited by sparky; 14-02-07, 17:49.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

Ok dank je da's mooi!

Wat betreft de 01V96 kom ik er wat betreft wordclock en zo dan wel uit, alleen hoe stel ik de PC als slave in?

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Graag gedaan.

Dat doe je met de software van je geluidsinterface, het controlepaneel. Dat is te bereiken vanuit je sequencersoftware en waarschijnlijk ook gewoon via een icoontje rechtsonderin je taakbalk .

Bij nader inzien is het trouwens misschien wel verstandiger om op 44,1KHz te werken aangezien dit de resolutie is waarop het eindresultaat beluisterd gaat worden. Scheelt weer downsamplen en dus kwaliteitsverlies.
        Last edited by sparky; 14-02-07, 17:53.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• w.eckhardt
          • Apr 2006
          • 46

Originally posted by sparky
          Bij nader inzien is het trouwens misschien wel verstandiger om op 44,1KHz te werken aangezien dit de resolutie is waarop het eindresultaat beluisterd gaat worden. Scheelt weer downsamplen en dus kwaliteitsverlies.
          Ik dacht dat het altijd beter was om een zo hoog mogelijke samplerate te gebruiken, en pas in je uiteindelijke mix te gaan downsamplen.

Dit om de kwaliteit bij het bewerken zo hoog mogelijk te houden.

Ik zet zelfs 48kHz-opnames om naar 96kHz, en dit geeft vooral met EQ-ing en reverbjes een mooier resultaat. Tenminste, voor m'n gevoel. Ik heb nog nooit een A/B vergelijk gedaan. Het kost alleen wat meer schijfruimte en rekenkracht.

Comment

• purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

ff terug op het opnemen op de pc van 8 kanalen aangeleverd via de optische output (ADAT) naar de optische ingang van de PC.
            Dan heb ik toch een ADAT-compatibele soundcard nodig? Meestal is het toslinkje wat de PC ingaat/uitgaat een 2kanaals SPDIF dus dan ongeschikt om multitrack op te nemen, toch?

Heeft iemand dan een tip voor een standaard geluidskaart voor de PC met ADAT-in?

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ik werk zelf al een tijd met een HDSP9652 van RME en ben er wel tevreden mee, deze heeft 3x ADAT I/O,maar is nieuw nog wel iets van rond de 550 euro geloof ik. Er is ook een versie met 2x ADAT I/O die weer een stuk goedkoper is.

M-audio is ook weer met iets heel leuks gekomen: een firewire-interface met 4x ADAT I/O. Die moet een dikke 400 euro gaan kosten. Ik heb zelf een audiophile 2496 en een USB-mobilpre van dit merk en ben met beiden prima tevreden.

Comment

• Jacob
                • Jan 2006
                • 152

Een RME digi96/8 pad heeft adat in/uit. Via internet valt daar 2ehands nog aan te komen. En ik weet dat dit geen marktplaats is, maar ik heb er binnenkort 1 in de aanbieding. Dus mocht je interesse hebben, hoor ik het wel.

Comment

• Lennartsound
                  • Dec 2006
                  • 269

Originally posted by w.eckhardt
                  Ik dacht dat het altijd beter was om een zo hoog mogelijke samplerate te gebruiken, en pas in je uiteindelijke mix te gaan downsamplen.

Dit om de kwaliteit bij het bewerken zo hoog mogelijk te houden.

Ik zet zelfs 48kHz-opnames om naar 96kHz, en dit geeft vooral met EQ-ing en reverbjes een mooier resultaat. Tenminste, voor m'n gevoel. Ik heb nog nooit een A/B vergelijk gedaan. Het kost alleen wat meer schijfruimte en rekenkracht.
                  Da's onzin. Een omrekenings proces met afrondingsfouten (zoals van 96 naar 44.1) doet veel meer schade aan je geluid dan gelijk naar je juiste samplerate gaan. Als het goed is gooit je geluidseditor of opnameprogramma de resolutie voor bewerking al omhoog maar dan door de woordlengte te vergroten (b.v. naar 48 bit bij fixed point processing , Protools, of 32 floating point zoals Cubase of Logic) Beetje overdreven om er dan zelf nog een schepje bovenop te doen. Zeker als je bedenkt dat hoge samplerates voor veel goedkopere klokken nog best moeilijk is. Niet zo lang geleden was er nog geen klok die 192 goed en stabiel kon weergeven. Ik zou het gewoon lekker op 24/44.1 of 48 houden (al naar gelang voor CD of film/tv) De kwaliteitsverbetering die het verschil van 16 naar 24 bits oplevert is vele malen groter dan van 48 naar 96 (of van 44.1 naar 88.2) Het kost alleen maar veel meer HD ruimte en je systeem wordt er trager van om alles op 96 te doen. Zorg nou eerst maar dat alles (je opgenomen geluidsniveau) netje in de hoogste range van je bit-diepte (oftewel dynamisch bereik) zit dan hou je een goeie resolutie.
                  Last edited by Lennartsound; 01-03-07, 09:43.

Comment

Working...