Opname Kerkdienst

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oever
    • Mar 2007
    • 1

reactie en vraag

Misschien een wat late reactie, maar ik heb dit forum net ontdekt
    Wij (michaelskerk.org), zijn omdat onze casseterecorder stuk was, nu overgegaan op een marantz cdr-310 recorder, in combinatie met een mixer van Mackie, om de geluiden van de sfeermicrofoons en omroepinstallatie te mixen. Mijn vraag is heeft er iemand ervaring met HD-CD-recorders en welk merk CD-roms gebruiken jullie?

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

Opnemen doe 'k op een laptop met externe geluidskaart (neem de eenvoudigste..) freeware progje: audiorecorder pro. tijdens de dienst op geijkte momenten even een stop-start maken levert je meerdere tracks op. Na afloop gaat alles meteen op 2 cd's voor een thuis-luisteraar. Laptop gaat mee naar huis en preek komt online op een lage bitrate

als je wat ambiance wilt hebben: 2 overheadjes richten van podium af de zaal in en die tijdens gemeentezang bijmixen op je opname. je kan je opname via een aparte aux, subgroep, of matrix laten lopen zodat je die ambiance mikes niet de zaal in stuurt.
      Heb je dat alles niet: koop klein mixertje met 2 micro inputs met daarop je ambiance mikes en de uitgang van je hoofdmixer op een lijningang. Je kan nu naar believen ambiance bij mixen (externe matrix zeg maar)
      ik gebruik daarvor een paar superluxmicrotjes en een phonic mixertje; simpel en doeltreffend

wil je het nog wat netter hang je er een composer oid tussen
      gebruik je een eq op je eindmix: haal je opame dan pre-eq uit je mix...
      ~Clearsound~

Comment

• kevinveerbeek

hoi
        je kan toch ook van de live tafel een auxsent pakken en daar de opname op doen...
        dat doen wij het het klikt best redelijk
        (ps: als het digitaal moet dan kan het toch ook met een dvd recorder zijn steets in de aanbieding)
        gr.kevin

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Of je een opname uit groepen, matrixen, auxen of de mainbus pakt,heeft weinig te maken met de media waarop e.e.a. wordt opgenomen, is het wel kevin?
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Drive inn tnt
            • Sep 2003
            • 1082

Ik heb de marantz voorgelegt aan de mensen die over de centen gaan.
            Het probleem is dat de mensen die daar achter de knoppen zitten eigenlijk niet weten wat ze doen. Maar ondertussen vinden ze van wel. Dus een simpel opname progje op de pc vinden ze maar niks. Omdat ze bang zijn dat er van alles mis gaat.
            Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Ik heb onlangs een begrafenis in de familie opgenomen omdat de wens daarnaar bestond. Het probleem was daar: de kerk had geen orgel...

Heb een opname gemaakt met Digi002, Yamaha Motif ES8 (St.Paul Organ), en 4 KM184's (overhead), 1x Beta 58 voor predikant. Live alles gewoon open binnen laten komen en dan achteraf in de studio mixen.

Er zijn wel degelijk een aantal zeer interessante grapjes die je kunt (moet) uithalen voor een perfecte registratie. Allereerst neem ik op op .WAV kwaliteit met 44.1Khz registratie, waardoor het geluid op CD perfect klinkt. Door de overheads slim te plaatsen (1tje richting vloer voor binnenlopend publiek, 1tje richting kap van de kerk voor overdone galm geluid, en 2 over publiek voor samenzang) kun je heel dynamisch en 3D gaan mixen. Ik deed ook sporen dubben en iets delay-en waardoor zang voller is, en je gewoon diepte kunt maken in je geluidsbeeld.

Probleem live: je orgel krijg je nooit echt mooi. Tenzij je tijd hebt en 8 sporen over, lukt het niet perfect. De Motif bracht hier uitkomst, want er is geen geluidsman ter wereld die het verschil kan horen tussen het een echt orgel en deze synth. Truc is om het Orgel tijdens de opname met kleine speakers uit te versterken in de buurt van je overheads. In standaard kerkopnames hoor je namelijk altijd een vaag maar overheersend orgel geluid vertraagd terug. Door dit te simuleren op een heeeel zacht niveau, krijg je toch de echtheid van je dienst.

Predikant stond bij mij stil (***zijdank), maar houd standaard rekening met een zendertje. Dan werkt de Sennheiser HS-2 bijv. uitstekend.

grtz en succes!
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...