ik ben van plan een condensator studio microfoon aan te schaffen voor in mijn home studio. Er word voornamelijk zang mee opgenomen, en ik wil er een paar honderd euro voor uitgeven. kom maar op met de tips en de adviezen.
Advies studio-microfoon gevraagd!
Collapse
X
-
Ik gebruik zelf regelmatig een Rode NT-1 en een Apex 430.
Beide bevallen goed moet ik zeggen. Het hoog verschilt wel wat in klank, de Rode is wat feller en de Apex wat zachter in het hoog. Allebei zeker goed bruikbaar voor zang.
Als je wat meer uit wilt/kunt geven zijn er vast mooiere microfoons te koop. -
Ik gebruik een Rode NTK die mist dat overdreven hoog en heeft daar voor in de plaats een mooi laagje "sterrenstof" dat waarschijnlijk aan het buisje te danken is.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
SE gemini heeft nogal een sterke kleuring, en is daarom niet op alles even mooi, op sommige dingen super, op andere dingen juist niet. In het geval dat je een buisje wilt kun je dan beter kijken naar de Z5600, volgens velen erg goed. En voor veel meer dingen bruikbaar, erg handig in een home-studio waar je geen microfoon wilt kopen voor elke klank die je wilt maken.
hier: The Listening Sessions
Staan samples van verschillende mic's, pre-amps en instrumenten, zowel in de high-end als de low-end catogorie. Kan je zoiezo een globale indruk krijgen van wat het verschil is tussen de microfoons. En wat het beste bij jou smaak past.
Rode NTK, SE 2200A, SE Z5600A, Studio projects B1, AT4047 en AT4050 (samples ook op AT website geloof ik) zijn een paar topmodellen in de lage prijzen, die er elke keer weer uit naar voren komen als aanraders.De groeten => MichaComment
-
Nt1
Ik heb als eerste een Rode NT-1 gekocht, en die bevalt mij nog steeds perfect. een zeer veelzuidig aparaat, plenty of sparkling hoog. ook genoeg laag, vaak teveel, en geen roll-off beschikbaar. maar voor de prijs is hij het meer dan waard. Ik vind hem aggresiever klinken dan een NTK.
No ProblemFertiliZing YOUR WorldComment
-
Voor een laag budget kan je kiezen tussen de NT1 en de StuioProjects C1.
Voor een paar honderd euro is er niet veel andere keus tenzij rommel. Blijf weg van Samson Behringer DAP en consorten.Comment
-
mee eens ! Rode biedt dan de betere alternatieven. Feedback is erg goedkoop in Rode, check daar eens.FertiliZing YOUR WorldComment
-
Probeer ook eens de spullen van Audio Technica, bijvoorbeeld de AE3000, erg goed klinkende Allround micro. met de Rode en studio projects microfoons heb ik hier meestal snel het gevoel dat het hoog erg nep klinkt. En inderdaad, denk ook aan een goeie mic-preamp!! Zeer belangrijk.Comment
-
Audio Technica is ook een goeie tip inderdaad. Maar vooral belangrijk is te luisteren uiteraard. Ook Audio Technica heeft rommel gemaakt dus een naam zegt niks.Comment
-
heb ik het hier over een naam dan?? elk merk maakt rommel, vooral de topmerken zijn daar erg goed in....
gewoon proberen en inderdaad vooral luisteren (voor veel mensen erg lastig)
en dan komt alles goedComment
-
Originally posted by Mike Mandersheb ik het hier over een naam dan?? elk merk maakt rommel, vooral de topmerken zijn daar erg goed in....
gewoon proberen en inderdaad vooral luisteren (voor veel mensen erg lastig)
en dan komt alles goedComment
-
Slaat nergens op.
Microfoons zijn zo persoonlijk, er zijn honderden mensen die zeggen dat Neumann vandaag de dag rommel maakt. TLM103 wordt door duizenden mensen verafschuwd. En dan heb je mensen die op "bepaalde dingen" (elke microfoon zijn ding) een Behringer meetmicrofoon boven een Neumann M149 verkiezen.
Behringer: 50 euro
M149: 3500 euro
Er zijn ook mensen wild enthousiast over de TLM103, en er zijn mensen die een microfoon collectie van 500 000 euro hebben liggen met alle vintage microfoons die er zijn, en op de snare een SM57 gebruiken van 100 euro...
de naam Neumann op deze manier gebruiken is puur meelopen met een hype.
Juist omdat het zo persoonlijk is, is het enige advies wat je zult krijgen, de persoonlijke keuze van iemand anders. Als Mike zegt dat hij de AE3000 een goeie allround mic vind, kan jij daar 1 ding uit opmaken: Als je de AE3000 goed gebruikt, kun je redelijk veel bronnen goed opnemen, en een resultaat halen wat gemiddeld veel mensen aangenaam vinden.
Dat betekent dus niet dat jij het altijd (misschien wel nooit) heel mooi zult vinden. Mike zegt alleen dat hij het wel mooi vind.
Wat zeker is, is dat een groot deel van deze microfoons die hier worden aangeraden goed bruikbaar zijn. Wat je dus zou kunnen doen, huur er een paar, en probeer ze uit, maar dan heb je alsnog veel te weinig mogelijkheden om te kijken wat echt jou smaak is, en hoe je het eindresultaat zult vinden.
Andere optie is om een van de favorieten te kopen, er gewoon mee gaan opnemen, en kijken wat je ervan vind. Als je het vaker niet dan wel mooi vind, of acceptabel maar kan beter, leer je in ieder geval je eigen smaak kennen. Als je dan je volgende (duurdere?) microfoon gaat kopen, weet je beter waar je naar op zoek bent. En koop je niet iets wat andere mooi vinden, maar wat jij zelf mooi vindt.
In ieder geval zal hier nooit die ene 'beste' microfoon uitrollen, want die bestaat niet. Je kan zo lang wachten als je wilt, maar volgens mij zijn er genoeg goeie suggesties gedaan om actie te ondernemen, en een microfoon te kopen!De groeten => MichaComment
Comment