Cubase SX of SL

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Cubase SX of SL

Beste forumvrienden,

Momenteel ben ik het een en ander aan spulletjes aan het verzemelen om uiteindelijk tot de volgende basis-setup te komen:

1 of 2 x Motu 24 io
    Mac G5 Dual (die staat sinds vanmorgen hier al in mijn hok )
    en als software Cubase ....

Wat ik ermee wil doen: opnemen en mixen, met misschien af en toe wat editten, maar dan wél op een goede manier (kwalitatief dan)....

Dat brengt mij bij mijn vraag: voor mijn toepassing, zijn er belangrijke verschillen tussen Cubase SL3 en SX3 ?? Ik ben er namelijk achter gekomen dat er bijvoorbeeld in Cubase SE3 géén volparametrische EQ zit, daarom valt deze voor mij dus al direct af.... nu wil ik dus graag weten of er meer van dit soort voor mij zéér belangrijke verschillen zijn (maar dan dus tussen SL en SX), die niet specifiek staan genoemd in Steinberg's feature comparison ???

... voor zover ik op de feature-comparison van Steinberg kan zien is vooral het aantal effecten en de mogelijkheid externe effecten als plug-in te draaien voor mij de belangrijkste verschillen... deze twee verschillen alleen zijn voor mij niet genoeg reden voor het véél duurdere SX te kiezen....

Ik hoef verder ook geen instrumenten of zo te draaien, of surround te mixen....

Heeft iemand misschien waardevolle inzichten wat dit betreft die hij allicht met mij zou willen delen ??

Cheers !!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Niets over Cubase verder, heb ik geen ervaring mee. Maar wij werken met de 24 I/O icm Nuendo. Werkt erg goed! Nuendo is iets meer op het echte audio werk toegelegd geloof ik, en cubase op midi.
    Als je zoiezo al geld in een 48 kanalen opname setup stopt, met een dure G5, zou ik als ik jou was nog iets meer erbij leggen, en Nuendo kopen, dan ben je meteen klaar.
    Verder geloof ik dat er veel mensen zijn die ipv de standaard (low cpu load) eq veel liever plugin eq's gebruiken, schijnt veel verschil in te zitten. Heb het zelf niet uitgeprobeerd, gebruik zoiezo liever anologe eq's.
    Maar in dat geval zou je dus misschien zelfs SE kunnen kopen, en een goeie plugin eq erbij. Iets van een UAD kaart ofzo.
    De groeten => Micha

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Hi Ibvee,

Thanks !!
      Voor zover ik begrijp is Nuendo juist ook als sequenzer ingericht, dus heel veel functionaliteit op het gebied van instrumenten (á la Reason etc) dat ik niet ga gebruiken.... ook zit daar een hoop video functionaliteit in zie ik net...

De mixer is inderdaad wel wat uitgebreider dan die van Cubase.... ik moet nog effe kijken wat Nuendo precies kost, maar ik weet dat dat over de 1000 euro gaat, terwijl Cubase SL3 mij maar 199 euro kost (studenten licentie).... of die extra functionaliteit dat grote prijsverschil gaat rechtvaardigen voor mij weet ik niet....

Voor mij is dit in ieder geval de eerste keer dat ik met recording/ DAW aan de slag ga (loop wel al wat langer in het live-circuit mee ;-) ), als Cubase mij de komende twee jaar biedt wat ik nodig heb, ben ik blij. VST plug-ins blijven toch bruikbaar als ik over een tijdje besluit over te stappen op bijvoorbeeld Nuendo....

Dus vandaar dat ik vooral twijfel tussen de twee Cubase versies... Maar ik koop nog niks, voordat ik precies weet welke van deze paketten mij het meeste waar voor mijn geld biedt !! Dus als er mensen zijn die me verder kunnen helpen... GRAAG !!

Cheers
      Last edited by berolios; 14-07-06, 17:40.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Nuendo wordt algemeen gezien als de native tegenhanger van protools. Dus het heeft hele brede ondersteuning ja, maar alleen al het feit dat het een waardige concurent is voor PT zegt best wel wat over de kwaliteit denk ik...

Ik geloof inderdaad dat de mix engine wel wat beter is, maar als je 48 kanalen in de computer gaat mixen komt dat de kwaliteit ook met nuendo niet ten goede. Maar waarschijnlijk is het met nuendo wel beter dan cubase. Ik denk dat iemand met meer ervaring met beide programma's vast wel wat over te zeggen heeft.

Maar zo'n UAD kaart oid met SE3, is dat niets?

En wat voor school doe je als ik vragen mag?
        De groeten => Micha

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Ik doe TU in Eindhoven, maar elke voltijd student kan zo'n studenten licentie aanvragen. Kijk effe op de site van de importeur.

Die Universal Audio kaarten zijn toekomstmuziek... in principe wil ik het in eerste instantie allemaal binnen Cubase doen... Maar later, als er kwalitatieve dingen naar boven komen die me storen, zal ik zeker hier en daar wat uit gaan breiden... die TC Powercore schijnt ook goed te zijn wat dat betreft, toevallig ervaring mee? Maar zoals ik al zei: toekomstmuziek...

Volgens de Mac/ Recording expert van Music Store zou mijn 1,8 Dual Core G5 met Cubase en 2 Motu 24 io's moeten lopen als een tierelier... helaas heb ik geen enkele referentie, daar dit volledig nieuw is voor mij, dus baseer ik me voorlopig op zijn inzicht en adviezen... vooralsnog blijft het voorlopig bij één 24 IO, wat dus neerkomt op het mixen van 24 input channels in Cubase.

Hoe zit het eigenlijk met het aantal plug-ins dat je tegelijk kunt draaien op zo'n UA of TC kaart ?? Ik zie dat niet direct in de productomschrijvingen terug komen... is dat een fixed aantal per PCI-kaart, of hangt dat af van jouw CPU/ Systeem ??

Nuendo 2 Student: 750
          Cubase SX Student: 400
          Cubase SL Student: 200

Zo liggen de prijzen op dit moment... Nu vraag ik me dus af of er echt veel kwaliteitsverschil in het mixen zit tussen Cubase en Nuendo ?? Dat prijsverschil moet natuurlijk érgens vandaan komen, misschien ook wat minder mooie effecten en factory-plugins bij Cubase ?? Ik hoop dat er iemand is met ervaring met beide paketten die me verder kan helpen....Thanks !

En anders maar kijken of ik ergens in een demo-room eens met beide paketten aan de gang kan....

Cheers !
          Last edited by berolios; 14-07-06, 23:17.

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Ik kan wel allemaal dingen "gelezen" aankaarten, maar dat kan je zelf ook allemaal lezen als je het opzoekt, en aangezien het geen ervaringen van mij zijn heeft het weinig nut.

Hier heb je misschien wel nog wat aan:

en op www.gearslutz.com zijn ongetwijveld al toppics over wat jij vraagt, met mensen die wel de ervaringen hebben.

Succes!
            De groeten => Micha

Comment

Working...