Standalone wav / mp3 recorder.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

Standalone wav / mp3 recorder.

Voor diverse bands maak ik regelmatig live-opnames door de master-mix door te routen naar een Sony md-recorder. Voor nabewerking gebruik ik een PC. Het overzetten van een avondvullend optreden naar PC duurt een paar uur en daar wil ik graag vanaf.

Nu zie ik dat er diverse apparatuur op de markt is om rechtstreeks naar mp3 of wav op te nemen (Marantx CDR-420, Edirol R-09), eventueel met USB aansluitingen naar een PC voor snel overzetten, maar vraag me af of er meer mogelijkheden zijn.

Hoe doen jullie dit? Oh ja, ik wil geen laptop gaan gebruiken...
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

hallo,

Ik had een 2 tal jaar geleden hetzelfde probleem, en startte hier op het forum een topic daarvoor.
    Er kwam vanalles uit de bus, maar er werd mij eigenlijk al vrij snel aangeraden om het met een laptop te doen.

Eerst heb ik een Creative Muvo N200 gekocht van 1 Gigabite met inline recording, maar dat ding weet absoluut geen raad met eventueel aanwezige ruis. Verder uitsturen helpt dan wel, maar in live situaties moet je zien dat je voldoende headroom hebt om pieken op te vangen. Anders kraakt het gewoon. Dit heb ik een aantal keren geprobeerd, en werkt wel, maar dus niet voldoende headroom om een voldoende grote S/R verhouding te krijgen.

Nu heb ik na lang aarzelen een uiteindelijk toch een laptopje gekocht (fujitsu-siemens amilo) van 1000 € en daar Adobe Audition opgezet.
    Bedoeling was om daarbij nog een multitrack kaart van RME aan te schaffen, maar bij het testen voor een lange stereo opname met de gewone minijack line ingang was ik zo verbaast van de kwaliteit van z'n eigen geluidsmogelijkheden dat ik die DIGIFACE nog altijd niet gekocht heb; en zolang die minijack het uithoudt , komt er geen externe geluidskaart. Dat ding houdt het nu toch al ruim een jaar vol en er worden wekelijks opnames mee gemaakt die minimum 3 uur duren.

Marantz heeft ook nog de mogelijkheid om rechtstreeks op compact flash op te nemen, maar is ook geen goedkoop toestel. Werkt eigenlijk als gewone cassetterecorder. (dit was eigenlijk ook mijn eerste keuze, maar capaciteit was toen ook nog niet voldoende, niemand kon mij duidelijk vertellen of die 4 uur continu kon opnemen en in welke kwaliteit).

Dan had ik nog één alternatief om te proberen: een HD recorder met ingebouwde DVD brander (ja zo'n video toestel). Ook hier heb ik niet mee durven experimenteren omdat ik van verkopers geen enkel duidelijk antwoord kreeg met betrekking tot het opnemen van audio alleen (dus zonder video); en dit zo'n 4 uur aan één stuk.

Succes,

Pino
    Last edited by Pino; 12-07-06, 14:34.
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Ik gebruik voor dit soort doeleinden ook regelmatig een laptopje (te oud om het type te noemen ) met een zeer eenvoudig extern geluidskaartje.

Voor verdere berwerking laad ik de bestanden via het netwerk op mijn Eye4 PC met Motu 2408.

Gaat best snel en is voor mij heel handig.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Marantz pro heeft een portable CD recorder.

[FONT=Arial][/FONT]

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Andere leuke en goedkope optie is een flashkaart 4/sporenrecorder zoals korg, zoom en tascam aanbieden.

Nergens staat dat je er geen gewone opnames mee mag maken. Je kan er nog op editten ook en er zitten effecten bij voor afmixen!

Overigens moet je niet denken dat je er 4/sporen liveopnames mee kan maken. Vrijwel al die kleine en goedkope viersporendoosjes nemen maximaal 2 sporen tegelijk op.

Ideaal is namelijk twee sporen rechtstreeks mengtafel en twee sporen zaalmicrofoon thuis uit mixen.
          lekker belangrijk!

Comment

• peternotermans
            • Oct 2003
            • 156

Bedankt voor jullie reakties. Het probleem met een laptop is dat de line-in van de interne geluidskaarten, euhh, vaak bagger zijn en dat je dus moet klooien met allerlei externe USB-kastjes, adapters (ook voor de laptop). Daar gaat niet mijn voorkeur naar uit.

Die Marantz is een serieuze optie, maar hoe compacter hoe beter.

Heeft er iemand ervaring met de Edirol R-09? Als die geluidstechnisch in orde is dan lijkt dat het ideale apparaat voor mij.
            Last edited by peternotermans; 12-07-06, 17:00.

Comment

• peternotermans
              • Oct 2003
              • 156

@showband: bedankt voor de tip! Lijkt veelbelovend, maar zit ik dan niet (correct me if I'm wrong) nog steeds vast aan de tijd voor het "overspoelen" van de opnames naar je PC voor nabewerking (netjes tracks knippen, beetje EQ, beetje compressie, je kent dat wel)?

Met die Marantz CDR-420 neem je rechtstreeks op naar een data-CD en bij die Edirol R-09 kun je gewoon high-speed via USB files kopieren. Helaas heb ik geen flauw idee van de opnamekwaliteit, wellicht dat iemand op dit forum al wat ervaring heeft?
              Last edited by peternotermans; 12-07-06, 17:01.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

De marandz 48Khz en 24bit

Voor veldopnames niet slecht dacht ik.

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Originally posted by peternotermans
                  Bedankt voor jullie reakties. Het probleem met een laptop is dat de line-in van de interne geluidskaarten, euhh, vaak bagger zijn en dat je dus moet klooien met allerlei externe USB-kastjes, adapters (ook voor de laptop). Daar gaat niet mijn voorkeur naar uit.

Die Marantz is een serieuze optie, maar hoe compacter hoe beter.

Heeft er iemand ervaring met de Edirol R-09? Als die geluidstechnisch in orde is dan lijkt dat het ideale apparaat voor mij.
                  Dat van die slechte kwaliteit van de line-ins geef ik je helemaal gelijk. Maar klooien met allerlei externe usbkasten en adaptors vind ik redelijk overdreven.

Mijn opstellingkje bestaat uit:
                  - compaq laptop (jaartje of 8/9 oud ondertussen, moet nodig vervangen worden) met inderdaad een losse voeding
                  - phonic digitrack die via usb wordt aangesloten en zijn voeding krijgt. hierop zitten gewone rca in en uitgangen alsmede een digitale in en uitgang.

Ik vind dit ideel werken, en die laptop kun je nog wel vaker gebruiken en dat is ook mooi meegenomen.

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

DP 01 van tascam: 400 Euro met USB 2.0 poort.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

gewoon compactflash. dus net zo snel in je pc als een CD of een MP3 speler.

korg d4

of

zoom ps04

en editten, eq, galm zitten er gewoon INgebouwd....

je hebt van boss dit soort dingen voor een prikkie met CD recorder.
                      op een of andere manier hebben muzikanten liever een ding met twee sporen en gaan dan in hun PC zitten klooien in plaats van een meersporen "kladblock" te kopen die er voor is bedoeld...
                      lekker belangrijk!

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Originally posted by showband
                        gewoon compactflash. dus net zo snel in je pc als een CD of een MP3 speler.

korg d4

of

zoom ps04

en editten, eq, galm zitten er gewoon INgebouwd....

je hebt van boss dit soort dingen voor een prikkie met CD recorder.
                        op een of andere manier hebben muzikanten liever een ding met twee sporen en gaan dan in hun PC zitten klooien in plaats van een meersporen "kladblock" te kopen die er voor is bedoeld...
                        compactflash kaarten zijn nu niet bepaald goedkoop hé! Zeker die van 1 GB niet. Die heb je wel nodig om comfortabel op te nemen.
                        En CD schijfje van 800mb kost amper 20 cent en een CDRW 1€.

PS die laatste is goed "Café recording"

Comment

• peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

OK. Heb eens even de manuals bestudeerd..

KorgD4 en ZoomPS04 kunnen volgens mij niet on-the-fly stereo-tracks opnemen. Dat zijn dus 2 mono-tracks die nog gebounced moeten worden naar een stereo-track.
                          Conversie naar stereo-track kan op het apparaat, of op een PC. Mijn voorkeur gaat uit naar PC (WaveLAB werkt nu eenmaal overzichtelijker en sneller dan zo'n beperkte user-interface. Bovendien zie ik op die apparaten geen professionele eindcompressie / eq tools zitten).

Voorkeur gaat dus uit naar standalone stereo recorder, en geen multitracker, waar ik na opname snel de opgenomen sets als stereo-track kan overzetten naar PC, knippen naar losse tracks en mastering.

Momenteel heb ik 2 opties die volgens mij kwalitatief in orde zijn, en die qua prijs comfortabel onder de Tascam / Marantz oplossingen liggen
                          1) Edirol R-09 (op diverse forums beetje afgekraakt wegens onhandig en fragiel klepje waar USB / geheugenkaartje achter zitten)
                          2) M-Audio MicroTrack 24/96 (nadeel: ingebouwde accu die naar men zegt niet zelf te vervangen is). Voordeel: S/PDIF ingang waar ik mijn Yamaha 01V96V2 mixer digitaal op kan aansluiten

Iemand ervaring met een van beide apparaten (of allebei )?

Comment

• Gitarist 62
                            • May 2006
                            • 278

Laptop met externe geluidskaart via usb werkt prima.

Je kunt als je het mooier wilt ook naar meer kanalen met bv Hercules 16/12 FW - 24 bit - 96 kHz, FireWire® Audio Interface je hebt dan meen ik 12 kanalenen. via direct outs of inserts kan je dan en heel aantal instumenten apart opnmen en later afmixen, bv met cubase LE
                            Heb er een paar keer mee gewerkt en dat gaat prima Maar ook adobe Audition is geschikt voor multitrack en daar kan je aardig mee editen

Heb wel een paar keer probleem gehad dat de voeding van de laptop stoort op de pa. Iemand anders ook die ervaring? en hoe evt opgelost?
                            ~Clearsound~

Comment

• Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 804

Originally posted by showband
                              Ideaal is namelijk twee sporen rechtstreeks mengtafel en twee sporen zaalmicrofoon thuis uit mixen.
                              Heb je daar ervaring mee? Zelf ooit eens een live DJ setje van mezelf opgenomen: 2 lijnen uit de mixer en 2 van microfoons, bijeengemixt en in de laptop binnen. Afgezien van het feit dat dit de vetste demotape was die ik mensen kon aanbieden was het niet echt helder (ding zat probably vol faseverschuivingen). Dus als je tips hebt met betrekking tot zaalmicrofoonplaatsing, EQ, delay, en andere settings die me de goeie weg op kunnen helpen... Was trouwens ook aant denken aan een 4 kanaals geluidskaart, speciaal hiervoor.

Comment

Working...