Vraagje over opnames ed.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Murdering monk
    • Jun 2006
    • 3

Vraagje over opnames ed.

Hallo, even een vraag van mijn kant uit (of eigenlijk een aantal..)

Ik ben een beetje aan het proberen om wat met opnemen te doen, maar ik loop tegen een aantal punten aan waar ik wat advies over nodig heb.

Ik heb een mengtafeltje met 18 ingangen, maar met maar 2 uitgangen, de sub en de main output, kan ik dit toch gebruiken om een compleet drumstel te micen en fatsoenlijk op te nemen?

Ik werk met cubase SX, als ik daarin genoeg sporen maak voor elk drumonderdeel werkt dit dan of niet?

EN mocht ik te weinig uitgangen hebben, hoe is dit op te lossen? Eventueel met een patchbay?

EN hoeveel inpputs moet ik eigenlijk op een geluidskaart hebben? Want wat ik me ook afvraag, als je bijvoorbeeld een tafel hebt met 18 kanalen direct out, heb je dan ook 18 inputs op je geluidskaart nodig?

Dit is dus het voornaamste probleem waar ik even tegenaan loop. Als iemand met hier wat advies enzo in kan geven, alvast bedankt!!
  • Jacob
    • Jan 2006
    • 152

Als je er zelf eens overnadenkt. Hoeveel ingangen heb je nodig? Volgens mij kom je dan tot de conclusie dat het aantal kanalen dat je tegelijkertijd wil opnemen het aantal ingangen bepaald.
    Wil je een drumstel met 10 mics
    een bas met 2
    4x gitaar
    vocals
    backing
    keys

allemaal tegelijkertijd opnemen heb je een behoorlijke kaart nodig (of bijv een HD24 van Alesis). Natuurlijk kan je ook overdubben. En een mixdown van je drumstel maken voor je de PC ingaat.

En zo beginnen we met het opname proces. Eerst maar bedenken wat je wil.

Comment

• Murdering monk
      • Jun 2006
      • 3

Ik weet wat ik wil, voor het drumstel heb ik 8 kanalen nodig om op te nemen, alleen op mijn tafel ittenm zoals ik al zei aleen maar die 2 outs, het is meer een live tafel heb ik het idee, de gitaren gaan met 2 mics opgenomen worden, en dat is allemaal nog niet zon probleem, alleen dat drumstel zit ik even mee in mijn maag. EN wat bedoel je met een mixdown van de drums maken?

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by Murdering monk
        EN wat bedoel je met een mixdown van de drums maken?
        Dit wil zeggen van 8 kanalen drums op je tafel naar 2 (stereo) kanalen mixen en dit opnemen. Zorgen dat de balans dus al is gemaakt voordat je de recorder (computer) ingaat. Nadeel is dat je achteraf niks meer aan deze mix kunt wijzigen. Hierdoor kun je ingangen besparen voor de opnamen op de recorder (computer).

Wanneer je alleen 2 uitgangen hebt op je tafel en verder niet iets als directout of een paar auxen per kanaal heb je ook niet zoveel ingangen nodig of je moet gaan splitsen met een patchbay naar tafel en computer.

Maar, is het misschien verstandig om je eerst eens in te lezen over opnemen en de technieken er achter. Je begint nu met vragen te stellen die toch vrij basic zijn waaruit ik kan opmaken dat je nog weinig tot geen verstand hebt van deze techniek (niet denegrerend bedoelt). Is een heleboel over te vinden op internet. Misschien is dit een goed begin. Uiteraard willen wij jou graag helpen met jou vragen maar deze zaken zijn al heel vaak beantwoord en in documentatie terug te vinden op internet.

Comment

• Murdering monk
          • Jun 2006
          • 3

Hehe, ik wil me eerst ok de stof en dergelijk wat meer eigen maken, ik weet dat het nog redelijk schort aan ervaring daarin.

Ik weet ook dat ongetwijfeld weet i hoeveel mensen van te voren deze vragen ook gesteld hebben, alleen weet niet waar i de antwqoorden moet zoeken.

Ik ga iig eens even op die homerecording.be site kijken, en mochten mensen nog tiops hebben hoor ik ze natuurlijk graag.

Comment

• Jacob
            • Jan 2006
            • 152

Als de enige vraag is hoe je meer uitgangen uit je mentafel krijgt en je hebt inserts op je kanalen. Dan heb je ook je antwoord. De send-return doorverbinden in een jack en aftakken naar je recorder.

Uitgangen lijkt me ook een kleiner probleem dan de ingangen van je PC. Microfoons, afluistering voor band en jou tijdens de opname, afluistering voor tijdens de mix (incl goede ruimte) en zo verder. Het is een leuke maar dure hobby.

Info:
            Popschoolmaastricht, http://schoondermark.com/lees.html en vele andere websites/forums boeken staan vol met info.

Succes

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

als je al een mengtafel hebt, en je weet hoeveel kanalen je nodig hebt, heb je maar 2 keuzen.
              ofwel heb je de HD24 nodig of een 24 I/O van vb motu.
              Creamware heeft ook dergelijke kaart maar met 16 I/O.
              Die sluit je aan op de tape returns van de mengtafel.

Comment

• FBE
                • May 2006
                • 21

Of je neemt bepaalde onderdelen die binnen jouw setup moeilijk zijn op bij iemand die daar wel de faciliteiten voor heeft. Zo kun je de basis van drums en bas ed. opnemen op een andere locatie en digitaal via de comp. verder bewerken. wat betreft de gitaren of toetsen (digitaal) kun je waarschijnlijk wel zelf doen (tot op bepaalde hoogte dan)

gr FBE

Comment

• sd_2
                  • Dec 2005
                  • 134

Als je met de huidige setup aan apparatuur de opname zou willen maken zijn er in mijn ogen maar twee oplossingen (omdat je beperkte uitgangen op je tafel en ingangen op je compjoeter hebt) en wel:

1) Of je maak een totale mix van je inputs op je mengtafel die je in het geheel opneemt op je computer. Hierna kan je dus geen aanpassingen meer doen aan de opgenome balans en toonregeling.

2) Je neemt elke input apart op een spoor van je computerprogramma op, waarna je op je gemak een totale mix kan maken van die geluiden. Hier kan je dus wel de balans nog afstellen en de toonregeling, enz..

Succes, Dennis

Comment

Working...