Opnames fanfare

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freak niels
    • Jul 2005
    • 32

Opnames fanfare

Beste forumleden,

Er is mij gevraagd om zaterdag bij de repetitie van de fanfare opnames te maken van een aantal stukken. Ik ben van plan dit te doen met mijn oude (pc400 MHz, 196 MB ram) met Magix Audiostudio en mijn eigen mengpaneeltje (Behringer UB 1622 FX-pro) . De microfoons zal ik moeten lenen van de fanfare. Mijn plan was om 2 of 3 micro's voor de fanfare te plaatsen. We hebben bij de fanfare een paar SM58, een paar SM57 en twee andere Shure condensatormicro's (ik weet alleen dat deze werkt op een aaa batterijtje en dat het een iets langere, smalle micro is). Ik zal vanavond even kijken wat voor typenummer het is. Verder heb ik zelf nog een Shure PG48.
    Nu is mijn vraag aan jullie: Welke van deze microfoons kan ik het beste gebruiken en hoe kan ik ze het beste opstellen? Ik heb zelf eigenlijk weinig ervaring met dit soort dingen.

Alvast bedankt,
    Niels
    Last edited by freak niels; 08-06-06, 06:25.
  • Jacob
    • Jan 2006
    • 152

Het meest simpele is met de 2 condensator mics een XY opstelling te maken. Laat de fanfare spelen, ga op een plek staan waar je het geheel van de instrumenten goed kan horen. En als je het binnen opneemt, niet te ver ivm de overheersende ambience ipv orkest. Zet daar je 2 mics in XY( ortf of nos etc kan ook, google) en neem stereo op in je PC. Nu hoor je qua opname wat een gemiddelde luisteraar ook zal horen. De extra mics kan je gebruiken om instrumenten(groepen) apart extra uit te lichten.

Comment

• freak niels
      • Jul 2005
      • 32

Ik heb gisteren gekeken wat we nu precies voor microfoons hebben. We hebben 2* Shure SM58, 6 * SHure SM57 en 3 * Shure Prologue16L.

Zou je even kunnen uitleggen of een plaatje kunnen posten van een XY opstelling? Of is dit gewoon links een voor de fanfare en rechts ervoor een?
      En welke micro's kan ik daar het beste voor gebruiken? De Prologue 16L?
      De opname is inderdaad binnen, maar meestal wordt er onder de repetitie niet gepraat.
      Last edited by freak niels; 08-06-06, 06:18.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by freak niels
        Zou je even kunnen uitleggen of een plaatje kunnen posten van een XY opstelling? Of is dit gewoon links een voor de fanfare en rechts ervoor een?
        Even zelf zoeken op Google is schijnbaar teveel gevraagt?
        Eerste link een hele uitleg:

Comment

• freak niels
          • Jul 2005
          • 32

Bedankt voor de moeite!
          Ik heb wel zelf geprobeerd te zoeken, maar omdat mijn engels niet zo goed is, is het voor mij erg moeilijk de juiste engelse term te vinden. En gewoon in het nederlands zoeken leverde niets op.

Comment

• Jacob
            • Jan 2006
            • 152

De 16L van shure is best een leuke microfoon en deze zal ik dan ook zeker hiervoor gebruiken.

Met Ambience bedoelde ik de gehele omgeving. Het beste voorbeeld is een kerk. Als je ver van iemand afstaat hoor je meer galm dan de originele stem. Met de opname moet je dan ook luisteren of je niet te veel galm hoort. Simpel iemand laten klappen met de handjes en zelf luisteren waar je nog de klap zelf hoort en wanneer je over gaat naar het volledige diffuse geluid.

En over zoeken. Zoek eens op AB, XY, ORTF, NOS, blumlein, decca tree en zo nog wel meer.

Comment

• freak niels
              • Jul 2005
              • 32

Als ik het goed begrijp wijzen de "koppen" van de microfoons (dus niet de kant met de kabel maar de andere kant) dus naar elkaar toe als je een XY opstelling gebruikt?
              En als ik deze pagina bekijk
              http://www.akg.com/products/product_...view,tips.html zou dit dus ook voor mij de beste opstelling zijn, omdat de zaal waar ik ga opnemen een vrij droge akoestiek heeft?
              Last edited by freak niels; 09-06-06, 06:35.

Comment

• Jacob
                • Jan 2006
                • 152

Ik denk inderdaad dat XY een mooie oplossing is. Ik kan je er van alles over vertellen, maar internet staat alles op. Kijk maar naar foto's van een rode nt4 mic. Dit is een simpele stereomic waar je goed aan kan zien hoe het werkt.

Succes

Comment

• freak niels
                  • Jul 2005
                  • 32

Bedankt voor de hulp!

De opnames zaterdag gingen erg goed. De geluidskwaliteit was boven verwachting goed. Jammer alleen dat er vaak foute noten werden gespeeld.

Ik heb op mijn webruimte drie korte stukjes gezet van wat ik heb opgenomen:

Het was mijn opdracht om enkele processiemarsen op te nemen. De onderste is er een. Het stukje van de Lion King en van Everything I do zijn opgenomen zonder dat iemand ervan wist. Daar staat een paar keer een opmerking van onze dirigent op.
                  Last edited by freak niels; 13-06-06, 14:07.

Comment

• Jacob
                    • Jan 2006
                    • 152

Het klinkt inderdaad best goed. En lekker makkelijk zo. Je hoefde achteraf niks te mixen of ingewikkeld te doen met galmen om het mooier te krijgen. Dit is gewoon zoals het is gespeeld en zoals het klinkt.

Heb je nog veel geprobeerd met de openingshoek van de microfoons en de afstand tot aan het orkest.

Wat ik zo hoor op slechte PC speakers is dat je redelijk dicht bij stond. Het gaf nu het gevoel alsof er een enorme ruimte tussen de blazers en percussie is. Door de microfoons anders te plaatsen kan je dat wat dichter bij elkaar plaatsen.

Hebben ze de opnamens al gehoord? En mag je het vaker doen?

Comment

• freak niels
                      • Jul 2005
                      • 32

Originally posted by Jacob

Heb je nog veel geprobeerd met de openingshoek van de microfoons en de afstand tot aan het orkest.

Wat ik zo hoor op slechte PC speakers is dat je redelijk dicht bij stond. Het gaf nu het gevoel alsof er een enorme ruimte tussen de blazers en percussie is. Door de microfoons anders te plaatsen kan je dat wat dichter bij elkaar plaatsen.

Hebben ze de opnamens al gehoord? En mag je het vaker doen?
                      Ik heb op die avond zelf niets meer aan de afstand en de hoek veranderd. Daar was geen tijd voor. Die middag, toen we alles hebben opgesteld, hebben we wel een beetje verandert. We hebben een beetje kunnen uitproberen, omdat een van onze slagwerkers daar was.

Ik ben al gevraagd om opnames van de blaaskapel te maken.

Comment

Working...