Eigen opnamestudio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krisiz
    • Apr 2006
    • 1

Eigen opnamestudio

Ik maak nu al 4 jaar hiphop, alleen kon nooit mijn eigen beats maken en opnemen.. Nu heb ik een redelijk budget, en wil graag mijn eigen home studiootje ervoor bouwen, kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb en waar ik het beste mee kan beginnen? Ik heb een snelle pc, zit al te denken aan de aanschaf van een studiomengpaneel (waar moet ik op letten hierbij?) en drumcomputer.. Of zou ik aan een keyboard alleen genoeg hebben? Ik heb ook al een goede studiomicrofoon, het enige wat ik dus nodig heb is de juiste apperatuur, en een goed opname programma op mijn pc, maar de vraag, wat en waar moet ik aan denken?
  • showband
    • May 2001
    • 4516

zet op je PC reason en koop een goede stand-alone AD/DA converter. (mackie/tascam/) Als je een goede converter koopt krijg je er vaak gratis cubase LE bij waardoor je in feite alle software hebt om Hip-Hop te kunnen maken. (op het web kun je gratis VST-plugins downloaden dus meer software hoef je niet te kopen)

Een set monitorspeakers (KRK rokit-5 bv) En een bruikbare microfoon voor de rappers. sennheiser 835, shure SM57 (geen 58 voor rap in homestudio).
    een beyerdynamic DT770 koptelefoon
    en een lang microfoonsnoer+ koptelefoon-verlengsnoer (zodat je in een andere ruimte kan rappen dan je luidruchtige PC/monitors staan) En een RIAA-convertertje+draaitafel om je vaders vinylcollectie af te schuimen .

In feite is dit technisch alles wat nodig is om wereldwijde hits te scoren! (echt waar)

Eens kijken uitgaande van een bestaande PC wat dat zou kosten:
    Tascam US 122converter inclusief legale cubase LE. €160,-
    Propellerhead Reason 3 software. O.A. sampler, synths, mixer, effecten enz €370,-
    KRK RP 5 monitorspeakers met ingebouwde amps. €400,-
    Beyer DT 770 Pro hoofdtelefoon €160,-
    div snoeren en een SM57 mic €150,-,- (voor hiphop/rap is een condensatormic leuk maar waarschijnlijk gaat je er per direct via effecten en toonregeling het geluid gruiziger van maken)

Je hebt nu de basis gelegd. met €1250,- Geen onverantwoorde investeringen in synths gedaan die snel hun waarde verliezen. En je kan hier eigenlijk alles al mee. Als je plug-in synths gaat brouwsen kun je zelfs 'reason' nog uitstellen. €870,- is dus zelfs in de kern voldoende. Freeware zijn er prima samplers, en synths te downloaden waar je ook prima mee kunt werken binnen cubase. Maar dan is de instap om aan de slag te gaan stukken moeilijker/langer. En het gaat om muziek maken

Let op. DIT IS full on voldoende om professioneel resultaat mee te halen. Geen enkele smoes !
    Last edited by showband; 27-04-06, 21:14.
    lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

Als je budget groot genoeg is zou ik toch voor een nog iets andere microfoon gaan. In ieder geval vind ik de e835 niet zo lekker. Dan zou je misschien beter voor iets van Rode of Oktava kunnen gaan. En voor hip-hop is een subje wel lekker, nou heb ik 1x een subje gehoord van krk, ik weet niet of het degene is die bij de rokit-5 hoort, iig klonk ie, en ik denk vooral voor hiphop, heeel erg lekker. Dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Verder geeft m-audio bij hun audiokaarten ook wel eens wat software, en hebben ze erg leuke apparaatjes voor in de home-studio, zou zeggen, kijk daar ook naar.
      De groeten => Micha

Comment

• Jacob
        • Jan 2006
        • 152

Een set goede referentie luidsprekers met een goede koptelefoon zijn in iedergeval onmisbaar. Tijd investeren in de opstelling van je luidsprekers in je kamer is ook niet weggegooid. Hele goede monitors die slecht zijn opgesteld geven alsnog niet de werkelijkheid weer.

Comment

• Berend
          • Feb 2006
          • 85

Aangezien je al een paar jaar die hiphop muziek maakt, zal je een gedeelte van het volgende al wel weten/hebben..

-Midi is praktisch onmisbaar, zorg dat je in het bezit komt van een goed Midi-programma (sequencer) zoals Cakewalk
          -Schaf een synthesizer aan (dat bedoelde je waarschijnlijk met keyboard) en enkele soundmodules
          -Een studiomengtafel lijkt me wat overdreven, met een bescheiden mengtafeltje kom je al een heel eind.
          -Een multi-kanaals geluidskaart (Harddisk-recording kaart), bijvoorbeeld 4-in 4-out, bij voorkeur 24bit/96 kHz, digitaal in-uit erbij zou nog lekkerder zijn.
          - Als je een kleine afluisterruimte hebt, 2 actieve nearfield monitoren (Genelec bijvoorbeeld), met evt een subje erbij
          -met 1 microfoon kom je een klein eindje, met 2 al een heel stuk verder. Zorg dat je in het bezit komt van min. 1 dynamische mic. en 1 condensator mic., zodat je de dyn goed kan inzetten voor de lagere frequenties (beats ed) en de condensator voor de hogere frequenties.
          -koop een leuk compressortje, liefst minimaal stereo, om je sample mee te kunnen bewerken (bijv. beats wat vetter te laten klinken, of wat meer sustain te geven). Ook makkelijk en bijna onmisbaar voor je eindmix
          - om op locatie een sample op te nemen zal je toch ook iets als een MD-recordertje moeten hebben, inclusief iets om je mic mee te voeden (bij condensatormics nodig, fantoomvoeding).

Nog wat voor je afluisterruimte, zorg dat je akoestiek hier goed is. Anders regel je je toonregeling namelijk fout in. Zet je monitoren niet in de hoeken van je kamer, omdat dan je laag enorm te hard wordt weergegeven, wat resulteert in te weinig laag in je eindmix. Plaats ze (nearfields) op ong 1.5 meter uit elkaar schuin naar je toe, op luisterhoogte.

Er valt nog veel meer te vertellen, maar hier kom je toch al een heel eind mee denk ik.

Succes.
          dusssss.........

Comment

• Jacob
            • Jan 2006
            • 152

Ga niet gelijk wat kopen op het eerste advies.

Afhankelijk van wat je wil is een mengtafel helemaal niet nodig. Dat geld kan je beter ergens aan anders uitgeven.

Hoeveel in/uitgangen op je geluidskaart hangt ook sterk af van wat je wil. Wanneer je nooit meer dan 1 mic wilt opnemen en je mixt in de software is het ook beter om ergens anders in te investeren. 24/96 is geen noodzaak, CD's zijn gewoon 16/44.1 en daar master je naar toe..

Beter 1 hele goede condensator. Een condensator is ook goed/beter in het laag. En het moet al wel heel hard gaan wil je de condensator oversturen.

Gebruik de compressors in je software. Je moet veel geld uitgeven aan hardware om een betere te kopen dan je software kan. Helemaal omdat je hardware op 1 kanaal kan gebruiken en in de software zoveel als je wilt.

Md is dan niet het meest ideale (oa waardeloze compressie) en voor hetzelfde geld zijn er vast alternatieven.

Er is vast nog veel meer te vertellen, maar daar is een cursus van 8 maanden nog niet genoeg voor. Als je zoekt op internet staat er zoveel over te lezen.

oa. http://schoondermark.com/lees.html

Comment

• Berend
              • Feb 2006
              • 85

Beter 1 hele goede condensator. Een condensator is ook goed/beter in het laag. En het moet al wel heel hard gaan wil je de condensator oversturen.
              Je bent de eerste die denkt dat een condensator beter is in laag.. Er zijn condensatoren die redelijk laag kunnen, maar wil je er ECHT laag in hebben, zo onder de 100 Hz kom je toch echt uit op een dynamische. Bovendien is een condensator eerder te oversturen dan een dynamische...
              Misschien moest je die site nog maar eens goed doorlezen..

24/96 is geen noodzaak, CD's zijn gewoon 16/44.1 en daar master je naar toe..
              Natuurlijk is 24/96 geen noodzaak, maar als je meerdere keren je sample wilt bewerken met wat voor effect dan ook, kan je dat beter met 24/96 doen en daarna met je master naar 16/44.1 gaan. Op 16/44.1 is het verlies door de bewerkingen veel hoorbaarder. Bovendien kan een beetje geluidskaart tegenwoordig al makkelijk 24/96 aan.

Gebruik de compressors in je software. Je moet veel geld uitgeven aan hardware om een betere te kopen dan je software kan. Helemaal omdat je hardware op 1 kanaal kan gebruiken en in de software zoveel als je wilt.
              Veel software-effecten zijn praktisch evengoed als hun hardware-evenknees. Compressie echter klinkt in software nog niet zoals in hardware. En een compressortje kost ook de wereld niet meer, lijkt me een prima investering. En elke sample kan je er 100 keer doorheenhalen als je zou willen, dus meer dan een stereo-comp voor je stereo-eindmix heb je niet nodig.

Md is dan niet het meest ideale (oa waardeloze compressie) en voor hetzelfde geld zijn er vast alternatieven.
              De halve wereld neem MD op, maar anders DAT.. is ook goed.

www.schoondermark.com
              Kunnen een hoop mensen nog veel van leren ;-)
              dusssss.........

Comment

• Jacob
                • Jan 2006
                • 152

Niet dat ik een vervelend welles/nietes wil gaan spelen

Originally posted by Berend
                Je bent de eerste die denkt dat een condensator beter is in laag.. Er zijn condensatoren die redelijk laag kunnen, maar wil je er ECHT laag in hebben, zo onder de 100 Hz kom je toch echt uit op een dynamische. Bovendien is een condensator eerder te oversturen dan een dynamische...
                Misschien moest je die site nog maar eens goed doorlezen..
                ----
                Volgens mij is er geen enkele reden waarom een dynamische beter is in het laag. Een klein membraam condensator geeft het mooiste laag wat je ooit gehoord hebt.
                Dynamisch valt inderdaad niet te oversturen, maar dat is boven de 140 dB. Wat wil jij in je thuis studio (waarschijnlijk slaapkamer) opnemen op meer dan 140 dB?
                ---

Natuurlijk is 24/96 geen noodzaak, maar als je meerdere keren je sample wilt bewerken met wat voor effect dan ook, kan je dat beter met 24/96 doen en daarna met je master naar 16/44.1 gaan. Op 16/44.1 is het verlies door de bewerkingen veel hoorbaarder. Bovendien kan een beetje geluidskaart tegenwoordig al makkelijk 24/96 aan.
                ---
                Helemaal mee eens. Je moet zelfs je best doen om een kaart te vinden die het niet ondersteund. Maar ik neem liever 16 bit 48k met goede A/D convertors dan 24/96 met matige hardware. Meer is niet vanzelf beter. Staar je niet blind op de meer bits en Hz hype.
                -----

Veel software-effecten zijn praktisch evengoed als hun hardware-evenknees. Compressie echter klinkt in software nog niet zoals in hardware. En een compressortje kost ook de wereld niet meer, lijkt me een prima investering. En elke sample kan je er 100 keer doorheenhalen als je zou willen, dus meer dan een stereo-comp voor je stereo-eindmix heb je niet nodig.
                ---
                Hier hetzelfde, een matige compressor op een bassgitaar gaat snel vervormen als je stevig wilt aan de slag wilt. Koop er dan liever geen en wacht daarmee tot je minstens een paar honderd euro over hebt.
                Elke keer als jij een sample door je hardware compressor heen haalt. maak je een D/A-A/D slag door je geluidskaart. Hier verlies je met een gemiddelde kaart meer mee dan je aan kwaliteit verliest door een software compressor.
                Zelf heb ik ook een Urei, DBX en binnenkort een mooie Aphex compressor thuis staan, maar ik kan goed zonder.

De halve wereld neem MD op, maar anders DAT.. is ook goed.
                ---
                In de studio neemt niemand op MD op. Persoonlijk zal ik eerder zoeken naar een bij de tijds harddisk recordertje. Ook lekker makkelijk naar de PC over te zetten en geen gezeur met tapes of diskjes kopen.

www.schoondermark.com
                Kunnen een hoop mensen nog veel van leren ;-)
                ---
                Dat is inderdaad een leuke website voor de beginnende thuis studio.

Comment

• Berend
                  • Feb 2006
                  • 85

Volgens mij is er geen enkele reden waarom een dynamische beter is in het laag. Een klein membraam condensator geeft het mooiste laag wat je ooit gehoord hebt.
                  Ik zou zeggen kijk er de spec's van meerdere mic's op na.. ik kan je op een kaartje meegeven dat groot-membraan mic's lager gaan dan klein-membraan, en dynamische nog lager. Dit komt omdat een dynamische met een spoel werkt die uit zichzelf al traag is, omdat een spoel veel zwaarder is dan een condensator-membraan. Dat een condensator niet de lage frequenties goed kan opnemen heeft te maken met het te geringe drukverschil tussen voor en achter het membraan bij lage frequenties (langere golflente) waardoor de uitwijking miniem is.

Elke keer als jij een sample door je hardware compressor heen haalt. maak je een D/A-A/D slag door je geluidskaart. Hier verlies je met een gemiddelde kaart meer mee dan je aan kwaliteit verliest door een software compressor.
                  Nou begrijp je meteen waarom je dus beter 24/96 kunt hebben. Hier staar ik mij niet blind op een hype, het is gewoon 1+1=2...

Dat is inderdaad een leuke website voor de beginnende thuis studio.
                  Goh ik zou zweren dat je het daar de hele tijd al over hebt gehad.. Kan aan mij liggen...

Toch leuk dat er zoveel verschillende visies kunnen zijn over techniek, nietwaar?
                  dusssss.........

Comment

• Jacob
                    • Jan 2006
                    • 152

Mijn mening die ik net meedeelde was niet van die website maar van vele luistersessies en seminars van vakidioten op het soundseminar dat ik heb gevolgd. Het is gewoon aardig om met die website te beginnen. Of daar alleen waarheid (volgens mij bestaat die niet eens in de audio) staat weet ik ook niet. En volgens mij was onze Topic starter niet eens geinteresseerd in compressors/microfoons dus eigenlijk zijn we ons eigen toppic nu aan het creƫren.

Comment

Working...